Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Taket är väl kanske en av de viktigaste sakerna. Sen då man har vattentätt tak kan man se på det övriga. Då man gör taket så är det väl bäst att se om skorstenarna behöver nån service.

Om det är från 1850 är det ett timmerhus?
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Hur är skicket fasad och tak?
 
I hus från 1850 är det sannolikt varken ”stolpar” eller isolering i väggarna.
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
vattenburen värme kan var bra att ha kvar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det borde jag ha skrivit men huset var bebott (av en äldre kvinna) och har varit det under hela tiden, vi har alltså intete köpt ett ruckel:) , det finns ny luftvärmepump och fasaden är bra, huset fixades iordning på insidan senast någon gång på tidigt 40-tal (det finns tx en gammal gutgärnsspis i köket) men bara el(dragen utanpå väggarna) ((ojordat)) i halva huset
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Använd hantverkare som vet hur man renoverar om äldre hus, täta/moderna material i hus som är beroende av lite luftläkage här och där kan sluta olyckligt
 
  • Gilla
Erik JL och 6 till
  • Laddar…
J Julius lindberg skrev:
Det borde jag ha skrivit men huset var bebott (av en äldre kvinna) och har varit det under hela tiden, vi har alltså intete köpt ett ruckel:) , det finns ny luftvärmepump och fasaden är bra, huset fixades iordning på insidan senast någon gång på tidigt 40-tal (det finns tx en gammal gutgärnsspis i köket) men bara el(dragen utanpå väggarna) ((ojordat))
Du hade en fråga, vart man sätter igång och börjar. Det är omöjligt att svara på med informationen "hus från 1850, en person har bott där". Du behöver nog beskriva lite mera om du vill ha några svar som faktiskt besvarar din fråga.

Saker som skulle kunna ge mer information;
- Bilder
- Filmer
- Besiktningsprotokoll
- Beskrivande text.om nuläge, målbilder etc.

Jag tolkar dina inlägg som att ni är nya på det här. Därför är mitt råd att i dagsläget inte göra något. Risken är att ni gör mer skada än nytta innan ni fått klar bild av vad som behövs göras och hur.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 9 till
  • Laddar…
Om det har luftvärmepump och vattenburet som funkar och har varit bebott låter det som en bra idé att bo ett tag.

Att elen går utanpå väggarna är inte för mig en negativ sak, har ju fördelar då det gäller underhåll och hör lite till den gamla stilen. Det beror ju på om ni är ute efter den gamla känslan eller ej, jag tror ni är det då ni köpte ett hus från 1850.

Kan ju vara värt att kolla hur taket mår trots allt, hur fönstren mår (om några fönster lider av röta t.ex.) kanske se till att täta fönstren ifall dom läcker. Gissar det är gammaldags tvåglasfönster på ett sånt hus. Värda att bevara och är dom täta så isolerar dom bra.

Om man ska tilläggsisolera ett timmerhus har jag läst man ska göra det utifrån och på ett specifikt vis med rätta medel.
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Vi behöver nog veta en del innan du kan få råd.
- Vad är det för takkonstruktion och -beläggning? Är taket i bra skick, eller måste det bytas? Det är ju prio 1.
- På grund av åldern antar jag att det är kryp- eller torpargrund och då hade jag börjat med att kolla fukten i den och skicket på trossbotten. Är den torr, eller behöver du åtgärda fuktproblem? Om du har hög fukthalt i grunden är det ju också läge att kolla trossbotten och golvisolering.
- Vad är det för avlopp? Kan vara läge att byta rör, särskilt om du måste byta trossbotten och golv. Är det enskilt avlopp har du dessutom frågan om du måste byta trekammarbrunn och infiltration.
Tre viktiga saker som jag nog hade börjat med.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi behöver nog veta en del innan du kan få råd.
- Vad är det för takkonstruktion och -beläggning? Är taket i bra skick, eller måste det bytas? Det är ju prio 1.
- På grund av åldern antar jag att det är kryp- eller torpargrund och då hade jag börjat med att kolla fukten i den och skicket på trossbotten. Är den torr, eller behöver du åtgärda fuktproblem? Om du har hög fukthalt i grunden är det ju också läge att kolla trossbotten och golvisolering.
- Vad är det för avlopp? Kan vara läge att byta rör, särskilt om du måste byta trossbotten och golv. Är det enskilt avlopp har du dessutom frågan om du måste byta trekammarbrunn och infiltration.
Tre viktiga saker som jag nog hade börjat med.
Taket ser bra ut på insidan, tort och vinden är fräsch konstruktionen är trä bjälkar med takpannor som ser helt okej ut

Vi har grävt ner ny trekammarbrunn och infiltreration i veckan och grävt ut kring grunden och fixat med singel
Och det var inga problem med fukt enligt Anticimex
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tak, grund avlopp o vatten. Sen värme och varmvatten. När det fungerar har ni så ni kan bo.

Sen kommer toalett o tvätt. Nytt badrum eller duschkabin.

Se över elcentralen dvs sätt in en ny om den inte har jordfelsbrytare.

Efter det är mitt råd att göra ett rum i taget. Om ni kör allt samtidigt blir ni galna och less...
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
J Julius lindberg skrev:
Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
J Julius lindberg skrev:
Jag och min fru har köpt ett hus från 1850 talet och planerar att göra om hela huset topp till tå, vi är ganska händiga människor och har jobbar mycket med att bygga scenografi och annat.

Vi ska såklart använda hantverkare till allt som det behövs till men vill gärna göra så mycket vi kan själva,
Men vi vet inte så mycket om hur vi kommer igång/vad vi borde börja med själva och lite hur vi ska tänka.
Vi ska dra ner huset till mer eller mindre stolparna och sen byta el/vatten vi måste också byta isoleringen i väggarna då det inte gjorts sen 1850 och är förmodligen sågspån (från vad jag kan se från vinden) och dra ut ett gammalt elementsystem(vedeldad kamin ut i vattenelement) , bygga ny tappa och lite annat liknande.

Frågan är bara hur man sätter igång och vad man börjar med?

/julle
Var man börjar vid en totalrenovering av ett gammalt hus, vet jag inte.
Är nu sedan 1,5 år inne i min renovering.
Vad jag kan konstatera är att jag hade sparat 3 miljoner att riva och bygga nytt istället för att renovera ett gammalt hus.
Försök göra en budget.
Dubblera summan.
Dubblera igen.
Där hamnar du.
Men lärorikt är det
Lycks till!
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Det låter som ett fantastiskt kul projekt! Grattis! Med lust för ett projekt kan en komma långt! Det mesta går att lära.

Som några skrivit så är ett tätt tak på första plats skulle jag säga.

Om inget annat är akut enligt besiktningsrapporten så skulle jag bo in mig, lära känna vad som funkar och känns bra och mindre bra i huset. OCH så skulle jag börja att läsa på! Både tekniskt, för att tex undvika att bygga in en fuktproblematik som någon nämnde, men också utformningsmässigt.

Hur såg husen ut 1850? Detaljer, fast inredning och snickerier osv. Ni har ju antagligen köpt ett äldre hus för att ni gillar det. Det är fort gjort att bygga bort en stil, en känsla och en charm genom att tex riva ut gamla fönster mot stora fönsterpartier, ta bort element eller lägga den billiga parketten. Ett hus som renoveras med omsorg, i den tidsanda det är uppfört, kommer aldrig bli omodernt. Men ett gammalt hus som renoveras med moderna material och uttryck kommer snabbare än ni tror bli omodernt.

Tips kan vara boken " Så byggdes villan". Men blev osäker nu om den sträcker sig hela vägen bak till 1850

Lycka till!!
 
  • Gilla
Julius lindberg
  • Laddar…
A Aspen 31 skrev:
Det låter som ett fantastiskt kul projekt! Grattis! Med lust för ett projekt kan en komma långt! Det mesta går att lära.

Som några skrivit så är ett tätt tak på första plats skulle jag säga.

Om inget annat är akut enligt besiktningsrapporten så skulle jag bo in mig, lära känna vad som funkar och känns bra och mindre bra i huset. OCH så skulle jag börja att läsa på! Både tekniskt, för att tex undvika att bygga in en fuktproblematik som någon nämnde, men också utformningsmässigt.

Hur såg husen ut 1850? Detaljer, fast inredning och snickerier osv. Ni har ju antagligen köpt ett äldre hus för att ni gillar det. Det är fort gjort att bygga bort en stil, en känsla och en charm genom att tex riva ut gamla fönster mot stora fönsterpartier, ta bort element eller lägga den billiga parketten. Ett hus som renoveras med omsorg, i den tidsanda det är uppfört, kommer aldrig bli omodernt. Men ett gammalt hus som renoveras med moderna material och uttryck kommer snabbare än ni tror bli omodernt.

Tips kan vara boken " Så byggdes villan". Men blev osäker nu om den sträcker sig hela vägen bak till 1850

Lycka till!!
Ja tack! Vi vill att det ska bevara känslan och se gammalt och fint ut :) bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.