Jag satt och googlade runt en massa och det jag iaf aldrig ser på biltester är att dom redovisar vad de olika elbilarna kostar/ mil att ladda.

Det enda man ser är att med bil X kan du köra så långt i jämförelse med bil Y som du kommer såhär långt.

Men bilarna har ju helt olika storlekar på batterier och storleken på motorerna är ju rätt olika.
Om du tar dig 25 mil med en Dacia Spring så borde det ju skilja en del mot en pickup som också tar sig 25 mil fast med 600hk och 0-100 på 3 sek.
 
Redigerat:
  • Gilla
suntownboy och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
På tal om pickips så blev man väldigt sugen.....inte alls vad jag igentligen behöver.

Men ska man lista saker man köpt som man inte behöver så blir den rätt lång.
Startpriset var iaf oväntat lågt även om det är USA priser.
Någon Ford människa som vet hur mycket priset brukar skilja generellt mellan Sverige och USA ?







[länk]
Den tar vi. Undrar vad den har för dragvikt med batteridrift....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den tar vi. Undrar vad den har för dragvikt med batteridrift....
4500kg i USA enligt artikeln.
 
F fiskbuggaren skrev:
4500kg i USA enligt artikeln.
Njao jag såg den siffran där men jag undrar om det verkligen gäller elbilen.....?
 
Jag har i alla fall uppfattat det som att elbilen drar 4,5 ton.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det finns billiga verktyg som måste kategoriseras som "bra" eller iaf bra för pengarna de kostat så det måste inte vara dåliga för att väljas bort. De är fortfarande sämre än premiumverktyg.
Hur vet du det om du inte jämfört? Antingen baserar du det på förutfattade meningar eller så baserar du det på att du har jämfört. Eftersom du påstår att du inte har jämfört måste du alltså basera det på förutfattade meningar?

Nej, jag har de senaste 20 åren aldrig stött på ett premiumverktyg som underpresterat, trots att jag har "en av varje" från 2-3 olika fabrikat.
Så bara för att du inte stött på dem så existerar de inte? Du tror inte det kan bero på att du bara tittar inom din egen lilla verklighetsbubbla?

Du verkar fast i att en jämförelse måste göras av alla alternativ.
Ja, om jämförelsen ska vara rationell.

Vill man välja baserat på känslor eller förutfattade meningar behöver man såklart inte jämföra alla alternativ.
 
sunnis
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-miljardsatsning-pa-infrastrukturen

Fordonsskatten för nyregistrerade bensin- och dieselbilar höjs i den kommande budgeten. Samtidigt höjs miljöpremien för elbilar, säger Per Bolund.

– Jag har stor förståelse för den som tycker att det här är en hög kostnad. Samtidigt vet vi också att klimatpåverkan blir mer och mer påtaglig. Att inte göra någonting i det läget och fortsätta ha ett beroende av fossila bränslen är inte hållbart i framtiden, säger Per Bolund.

Ju fler elbilar som kommer ut på marknaden desto mer kommer andrahandsmarknaden att växa för sådana bilar, säger Bolund.
Ja, nu kommer det nog gå fort. Mer malusskatt och drivmedelskatter och fortsatt höga bonusar för BEV kan göra så att marknaden tippar snabbt åt ett håll. Vem vill sitta med en svarte-petter om några år när köpare på begagnatmarknaden vill hellre köpa BEV.

Totalt raseri i bensinupprorets FB sida :crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Totalt raseri i bensinupprorets FB sida :crysmile:
Vad är bensinupproret? Araber som vill sälja olja?
Det är väl jättebra att straffa ut nya fossilbilar och göra elbilar mer förmånliga att köpa.
Alla som har råd att köpa en ny bil kommer istället få ett incitament att gå över till elbil.

Enda risken jag ser är att några som inte kan gå över till el (tex pga dragkapacitet eller brist på infrastruktur) fortsätter köra sin beg fossilbil ett tag till istället för att köpa en ny bil. Men för miljön är det ändå inte bra att skrota alla fossilbilar över en dag, så det är ingen nackdel att några få håller kvar vid sådana bilar ett tag till. Och fossilmotorernas utveckling har börjat stagnera, så en 2023 års modell lär inte vara speciellt mycket bättre än en 2020 års modell. Dvs ingen nackdel att ligga kvar och köra en gammal modell mot att byta till en ny...

Det som är tråkigt vore att straffa ut hela befintliga bilflottan genom förbud och enorma höjningar av årsskatt och bränsleskatt. Jag tycker bästa lösningen är lagom höjd bränsleskatt, tullar som låter fossilägare köra ett fåtal gånger per månad i städer men över det höjer avgiften mycket. Då kommer de som kör väldigt mycket tjäna på att byta till elbil. De som är beroende av bil men kör väldigt lite fortfarande ha en låg kostnad. Och de som bor i norrlands inland har inga vägtullar så de drabbas inte jättehårt.
 
J JohanLun skrev:
Vad är bensinupproret?
Förenklat: Vita kränkta män som känner att deras bensinosande livsstil är under attack.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Vad är bensinupproret? Araber som vill sälja olja?
Det är väl jättebra att straffa ut nya fossilbilar och göra elbilar mer förmånliga att köpa.
Alla som har råd att köpa en ny bil kommer istället få ett incitament att gå över till elbil.

Enda risken jag ser är att några som inte kan gå över till el (tex pga dragkapacitet eller brist på infrastruktur) fortsätter köra sin beg fossilbil ett tag till istället för att köpa en ny bil. Men för miljön är det ändå inte bra att skrota alla fossilbilar över en dag, så det är ingen nackdel att några få håller kvar vid sådana bilar ett tag till. Och fossilmotorernas utveckling har börjat stagnera, så en 2023 års modell lär inte vara speciellt mycket bättre än en 2020 års modell. Dvs ingen nackdel att ligga kvar och köra en gammal modell mot att byta till en ny...

Det som är tråkigt vore att straffa ut hela befintliga bilflottan genom förbud och enorma höjningar av årsskatt och bränsleskatt. Jag tycker bästa lösningen är lagom höjd bränsleskatt, tullar som låter fossilägare köra ett fåtal gånger per månad i städer men över det höjer avgiften mycket. Då kommer de som kör väldigt mycket tjäna på att byta till elbil. De som är beroende av bil men kör väldigt lite fortfarande ha en låg kostnad. Och de som bor i norrlands inland har inga vägtullar så de drabbas inte jättehårt.
Håller med om det mesta, bra att inte straffa ut dom som inte har råd att köpa ny elbil, däremot känns det väl som att vägtrafikskatt är dags att införa även på elbilar, kvarvarande begagnade fossilflottan får ju ta hela kostnaden.
Kan däremot inte hålla med om att 2020 års modell skulle vara en "gammal" bil:geek:
 
Redigerat:
sunnis
J JohanLun skrev:
Vad är bensinupproret? Araber som vill sälja olja?
.
Det är en "liten" klubb för inbördes beundran på facebook med mycket ryggdunkningar och anser att allt som inte drivs på diesel eller eller bensin är ett allvarligt hot mot Sverige, vissa tror även att det är ett allvarligt hot mot hela mänskligheten. Klimathotet är en bluff osv. Lite som smokers i filmen Waterworld. Det värsta de vet är elbilar, med det är lite paradoxalt då många skulle gynnas av en stor elbilsmarknad då de kan få ner drivmedelskostnaderna.

Andra iakttagelser är att föreningen slarvar med redovisningen och ofta uppmanar folk till att bli månadsgivare för att stödja kampen mot de ökade drivmedelsskatterna som är ett hot mot allt och alla. Tror de som driver det har en ganska fin sidoinkomst, men det är gissning utifrån redovisningslarvet.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
[länk]

Totalt raseri i bensinupprorets FB sida :crysmile:
Och när fossilbilar är skattade till döds förflyttas skatteuttaget till elfordon istället.
Missförstå mig rätt, jag är definitivt inte emot elbilar, tvärtom.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.