R Riverground skrev:
Kan man inte själv så får man anlita hjälp som husägare, tyvärr kostar det.

Förstår inte riktigt varför du bestrider fakturan från VVS-firman, de har inte gjort något fel och hjälpt till att undersöka när du bett dem göra det. Snarare förstör du relationen, vilket kan bli jobbigt om du behöver hjälp framöver. Rikta kravet mot elektrikern istället.
Även fast man felanmäler det inom 6 månader från slutbesiktning ? Är ju inte så att vi bor i ett gammal hus direkt och man ska ut och välja VVS-firma som ska fixa något. Utan man vänder ju sig till den firma som gjort golvvärmen om inte golvvärmen fungerar som den ska ?
 
R
R Rickardbravo skrev:
Vi bor i Örebro och vi har byggt med Willa Nordic som har kontor i västerås De använder mest lokala företaget i bergslagen och det blev denna firma som är från västerås/eskilstunatraken.
Du skrev i första inlägget att ni hade delad entreprenad, nu skriver du att "de [Willa nordic] använder mest lokala bolag". Är det du som direkt anlitat de olika firmorna, eller har det gått via Willa Nordic?

Om det är du som anlitat dem direkt så är det precis som som flera har skrivit nu, de har inget ansvar för de andra firmornas arbete och din enda chans är att försöka få VVS-firmans räkning betalad av EL-firman. Lycka till.
 
Du har fått många bra svar. VVS-firman ska ju få betalt för det jobbet dom gjort. Du kan betala den fakturan och försöka få betalt från elföretaget. Det är nog inte det lättaste men det enda rätta i detta läget. Tyvärr så kan de ju neka då de kan tycka att de har inte bett VVS-firman åka ut.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
R Rickardbravo skrev:
Även fast man felanmäler det inom 6 månader från slutbesiktning ? Är ju inte så att vi bor i ett gammal hus direkt och man ska ut och välja VVS-firma som ska fixa något. Utan man vänder ju sig till den firma som gjort golvvärmen om inte golvvärmen fungerar som den ska ?
Om det är VVS-firman som tagit in elektrikern borde ni inte betala VVS-firmans faktuera enligt mig, då ansvaret för det ligger på VVS-firman. Är det däremot ni själva som beställt elektrikern vid nybyggnationen, ja då är det bara att bita i det sura äpplet och betala.
 
  • Gilla
StefanCalmar och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du skrev i första inlägget att ni hade delad entreprenad, nu skriver du att "de [Willa nordic] använder mest lokala bolag". Är det du som direkt anlitat de olika firmorna, eller har det gått via Willa Nordic?

Om det är du som anlitat dem direkt så är det precis som som flera har skrivit nu, de har inget ansvar för de andra firmornas arbete och din enda chans är att försöka få VVS-firmans räkning betalad av EL-firman. Lycka till.
Willa Nordic använder Delad Entreprenad som kontraktsform. Där de sköter administrationen.
Man skriver avtal med willa nordic men även avtal med alla firmor som är med och bygger huset. Vad priset på tex vvs-jobbet blir, hur det ska faktureras efter vissa steg i byggnadsprocessen.

Då blir det väldigt naturligt att ringa upp samma firmor som byggt huset och säga att det är saker som inte fungerar.
 
Som Daniel 109 är inne på så kan det ju aldrig ha fungerat, så då är ju frågan vilket ansvar den som installerade och driftsatte prylarna från början har? Rimligen bör VVS-firman ha varit inblandad då?
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som Daniel 109 är inne på så kan det ju aldrig ha fungerat, så då är ju frågan vilket ansvar den som installerade och driftsatte prylarna från början har? Rimligen bör VVS-firman ha varit inblandad då?
Stämmer, det är ju VVS-firman som driftsatt det hela
 
karra karra skrev:
Om det är VVS-firman som tagit in elektrikern borde ni inte betala VVS-firmans faktuera enligt mig, då ansvaret för det ligger på VVS-firman. Är det däremot ni själva som beställt elektrikern vid nybyggnationen, ja då är det bara att bita i det sura äpplet och betala.
De sa till oss att det är felkopplat av elektrikern och du får ringa dem.
 
  • Gilla
LarLid
  • Laddar…
Då borde du meddela att senaste jobbet är en reklamation av deras driftsättning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då borde du meddela att senaste jobbet är en reklamation av deras driftsättning.
Hade det blivit ett annat utfall då ifall jag använt de ordet i telefon till vvs-firman?

dvs "Vill reklamera golvvärmen då den inte fungerar " istället för " Vår golvvärme fungerar inte som den ska"
 
R
R Rickardbravo skrev:
Willa Nordic använder Delad Entreprenad som kontraktsform. Där de sköter administrationen.
Man skriver avtal med willa nordic men även avtal med alla firmor som är med och bygger huset. Vad priset på tex vvs-jobbet blir, hur det ska faktureras efter vissa steg i byggnadsprocessen.

Då blir det väldigt naturligt att ringa upp samma firma som byggt huset och säga att det är saker som inte fungerar.
Ok, beroende på vilket ansvar som "sköter administrationen" innebär så kanske du kunde ringt till Willa nordic och förklarat att golvvärmen inte fungerar och låtit dem sköta kontakten med berörda hantverkare. Så här i efterhand när du redan ringt VVS-firman själv blir det nog svårt, men det kan ju vara värt ett försök i.a.f.

Jag tror dock att du är i ett knepigt läge just för att du ringde direkt till VVS-firman och bad dem felsöka. De har bevisligen inget ansvar för felet och att de ska få sin faktura betald tycker jag är solklart. Av vem kanske är mer en gråzon men det lutar nog åt dig tyvärr.
 
  • Gilla
Norr röris
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, beroende på vilket ansvar som "sköter administrationen" innebär så kanske du kunde ringt till Willa nordic och förklarat att golvvärmen inte fungerar och låtit dem sköta kontakten med berörda hantverkare. Så här i efterhand när du redan ringt VVS-firman själv blir det nog svårt, men det kan ju vara värt ett försök i.a.f.

Jag tror dock att du är i ett knepigt läge just för att du ringde direkt till VVS-firman och bad dem felsöka. De har bevisligen inget ansvar för felet och att de ska få sin faktura betald tycker jag är solklart. Av vem kanske är mer en gråzon men det lutar nog åt dig tyvärr.
Jo håller med. Är helt klart i ett knepigt läge. Har dock gått väldigt bra att ringa alla andra firmor när vi hittat fel som ska åtgärdas. Då man har ju 6 månader på sig att hitta fel efter slutbesiktning.
 
R
R Rickardbravo skrev:
Stämmer, det är ju VVS-firman som driftsatt det hela
Det ändrar ju en hel del och denna informationen borde förstås varit med i trådstarten. Jag skulle också hävda att de felat i sin driftsättning och att du därmed inte bör behöva betala denna kostnad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det ändrar ju en hel del och denna informationen borde förstås varit med i trådstarten. Jag skulle också hävda att de felat i sin driftsättning och att du därmed inte bör behöva betala denna kostnad.
Va tvungen och dubbelkolla och det stämmer. VVS-Firmen driftsatte systemet och de borde ju då ha sett att det var felkopplat från start.

Kommer hävda detta mot vvs-firman.

tack !

Kan ju tilläggas att detta är andra gången de gör såhär. Hände även under byggtiden. Så har kanske inte den bästa relationen till dem
 
  • Gilla
StefanCalmar och 6 till
  • Laddar…
Lugn nu... Jag har driftsatt många golvvärmesystem. Det vi gör är att koppla GV mot VP samt justera in golvvärmeslingorna. Oftast är slingorna igång långt innan elektrikern gör sitt. Jag skulle gissa att elektrikern har blandat ihop ställdonen med slingorna eller glömt koppla in några ställdon.
Elektrikern har inte fått styrningen av golvvärmen att funka.
Men det låter som att vvs har gjort sin del av golvvärmesystemet korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.