17 295 läst · 77 svar
17k läst
77 svar
Är det så här det går till ?
Sida 1 av 6
Hej
Har en liten fråga om hur det går till när företag fakturerar för diverse tjänster. Specifikt felsökning.
Vi har nyligen byggt hus. Vi har haft delad entreprenad under byggnadstiden.
Upptäckte för några veckor sedan att golvvärmen inte fungerar i vissa rum. tex ett av badrummen, golv till gästrummet och även att det stod på full effekt i garaget.
Det är golvvärme i hela huset. Tvåplanshus på 300 kvm plus 35kvm garage.
Vi ringde och felanmälde detta till VVS-företaget och de säger att du kommer ut och kollar på detta.
De kommer ut någon vecka senare kikar i alla skåp som är för golvvärmen. Vi har 4 st.
De konstaterar att detta är felkopplat. dvs elektrikern har kopplad fel på ett antal ställen.
Elfirman kommer ut och gör en felsökning och konstaterar samma sak. De planerar in och ska fixa detta och det blir gjort några veckor senare.
Nu till frågan. På mailen så dimper det nu ner en faktura från vvs-företaget på 5000 kr för felsökning och att de konstaterat att det är fel av elektrikern.
Är detta verkligen rätt ? Hur ska jag som beställare veta att det är felkopplat av elektrikern när det handlar om golvvärme ? Som gemeneman tänker man att är det fel på en vattenburen golvvärme att det är VVS-företaget man ska ringa och felanmäla det till ?
Är det så här det går till i branschen ? Jag anser att det är högst oseriöst och har bestridit fakturan.
mvh
Har en liten fråga om hur det går till när företag fakturerar för diverse tjänster. Specifikt felsökning.
Vi har nyligen byggt hus. Vi har haft delad entreprenad under byggnadstiden.
Upptäckte för några veckor sedan att golvvärmen inte fungerar i vissa rum. tex ett av badrummen, golv till gästrummet och även att det stod på full effekt i garaget.
Det är golvvärme i hela huset. Tvåplanshus på 300 kvm plus 35kvm garage.
Vi ringde och felanmälde detta till VVS-företaget och de säger att du kommer ut och kollar på detta.
De kommer ut någon vecka senare kikar i alla skåp som är för golvvärmen. Vi har 4 st.
De konstaterar att detta är felkopplat. dvs elektrikern har kopplad fel på ett antal ställen.
Elfirman kommer ut och gör en felsökning och konstaterar samma sak. De planerar in och ska fixa detta och det blir gjort några veckor senare.
Nu till frågan. På mailen så dimper det nu ner en faktura från vvs-företaget på 5000 kr för felsökning och att de konstaterat att det är fel av elektrikern.
Är detta verkligen rätt ? Hur ska jag som beställare veta att det är felkopplat av elektrikern när det handlar om golvvärme ? Som gemeneman tänker man att är det fel på en vattenburen golvvärme att det är VVS-företaget man ska ringa och felanmäla det till ?
Är det så här det går till i branschen ? Jag anser att det är högst oseriöst och har bestridit fakturan.
mvh
Om du har delad entreprenad så kan ju förstås inte en firma stå för kostnader en annan firma orsakat. Så ja, det är nog tyvärr så att du får betala den räkningen.R Rickardbravo skrev:Hej
Har en liten fråga om hur det går till när företag fakturerar för diverse tjänster. Specifikt felsökning.
Vi har nyligen byggt hus. Vi har haft delad entreprenad under byggnadstiden.
Upptäckte för några veckor sedan att golvvärmen inte fungerar i vissa rum. tex ett av badrummen, golv till gästrummet och även att det stod på full effekt i garaget.
Det är golvvärme i hela huset. Tvåplanshus på 300 kvm plus 35kvm garage.
Vi ringde och felanmälde detta till VVS-företaget och de säger att du kommer ut och kollar på detta.
De kommer ut någon vecka senare kikar i alla skåp som är för golvvärmen. Vi har 4 st.
De konstaterar att detta är felkopplat. dvs elektrikern har kopplad fel på ett antal ställen.
Elfirman kommer ut och gör en felsökning och konstaterar samma sak. De planerar in och ska fixa detta och det blir gjort några veckor senare.
Nu till frågan. På mailen så dimper det nu ner en faktura från vvs-företaget på 5000 kr för felsökning och att de konstaterat att det är fel av elektrikern.
Är detta verkligen rätt ? Hur ska jag som beställare veta att det är felkopplat av elektrikern när det handlar om golvvärme ? Som gemeneman tänker man att är det fel på en vattenburen golvvärme att det är VVS-företaget man ska ringa och felanmäla det till ?
Är det så här det går till i branschen ? Jag anser att det är högst oseriöst och har bestridit fakturan.
mvh
För VVS-firman har väl inte anlitat el-firman?
Men hur ska man som husägare då veta att det är felkopplat av elektrikern när det handlar om vattenburen golvvärme? Skulle du ringt eletrikern i ett första skede istället för vvs när det kommer till något som handlar om vatten i ditt hus ?R RoAd skrev:
ARBETSTID MONTÖR 4 timmar - 2400krV Vector skrev:
SERVICEBUSS -4 timmar 576 kr
BILKOSTNAD STARTAVGIFT 160kr
BILKOSTNAD MIL 20 mil a 48 kr - 960kr
3936 ex moms och 4920 kr med moms
Var det VVS-firman som anlitat elektrikern från början? Varför skulle VVS-firman annars stå för undersökningen?
Att bestrida fakturan känns ganska meningslöst, de har vad det låter bara gjort det som beställts, däremot kanske du kan be elfirman betala fakturan.
Att bestrida fakturan känns ganska meningslöst, de har vad det låter bara gjort det som beställts, däremot kanske du kan be elfirman betala fakturan.
Ibland vet man inte allt. Och om man inte vet själv så får man tar man in en sakkunnig som kan felsöka och betalar denne för uppdraget, i detta fall tog du in VVS-firman. Så betala VVS-firman nu.
Vill man slippa denna typ av huvudbry handlar man upp en totalentreprenad där en firma har helhetsansvaret. Det kan kosta lite mer, men en del i det du köper är en enkelhet då det bara finns en part som ansvarar för helheten (i alla fall i teorin).
Vill man slippa denna typ av huvudbry handlar man upp en totalentreprenad där en firma har helhetsansvaret. Det kan kosta lite mer, men en del i det du köper är en enkelhet då det bara finns en part som ansvarar för helheten (i alla fall i teorin).
Fast det är ju inte VVS-firmans problem? De har inget ansvar för elektrikerns fel. De har utfört ett jobb hemma hos dig och vill självklart få betalt.R Rickardbravo skrev:
Möjligtvis kan du försöka få denna kostnad betald av EL-firman men de kommer nog tycka att du borde kontaktat dem först.
Detta är en nackdel med att inte ha totalentreprenad och därmed en ansvarig att kontakta när något blev fel.
Vi ringde VVS-Firman eftersom våran vattenburna golvvärme inte fungera i flera delar av huset.R Riverground skrev:
De kommer ut och säger att det är felkopplat av elektrikern.
Vi ringer eletrikern och de fixar det hela.
Vi har bott i huset sen februari och märkte redan då att det var väldigt kallt i ett av badrummet, barnrum och en hall. Samt att det stod på full effekt i garaget.
Man kan ju tycka att felet borde ha upptäckts när systemet driftsattes. Vem gjorde det?
Kan man inte själv så får man anlita hjälp som husägare, tyvärr kostar det.R Rickardbravo skrev:
Förstår inte riktigt varför du bestrider fakturan från VVS-firman, de har inte gjort något fel och hjälpt till att undersöka när du bett dem göra det. Snarare förstör du relationen, vilket kan bli jobbigt om du behöver hjälp framöver. Rikta kravet mot elektrikern istället.
H Hans G2 skrev:Ibland vet man inte allt. Och om man inte vet själv så får man tar man in en sakkunnig som kan felsöka och betalar denne för uppdraget, i detta fall tog du in VVS-firman. Så betala VVS-firman nu.
Vill man slippa denna typ av huvudbry handlar man upp en totalentreprenad där en firma har helhetsansvaret. Det kan kosta lite mer, men en del i det du köper är en enkelhet då det bara finns en part som ansvarar för helheten (i alla fall i teorin).
R RoAd skrev:Fast det är ju inte VVS-firmans problem? De har inget ansvar för elektrikerns fel. De har utfört ett jobb hemma hos dig och vill självklart få betalt.
Möjligtvis kan du försöka få denna kostnad betald av EL-firman men de kommer nog tycka att du borde kontaktat dem först.
Detta är en nackdel med att inte ha totalentreprenad och därmed en ansvarig att kontakta när något blev fel.
Vi bor i Örebro och vi har byggt med Willa Nordic som har kontor i västerås De använder mest lokala företaget i bergslagen och det blev denna firma som är från västerås/eskilstunatraken.useless skrev:
Det tycker jag med. Vi märkte att det var väldigt kallt i ett av barnrummen samt barnens badrum. Även att det var väldigt varmt i garaget. Men som nybliven husägare så är det 1 miljon saker som ska göras men även att vissa saker tänker man att det ska "köras" in .D Daniel 109 skrev: