A
T TheGame skrev:
Minns inte kanske 6-8 år sen jag kastade ut den.
Höll bara några år.
Köpte den som bulkvariant på Elgiganten för 3000 vilket var 10000 nedsänkt från ordinarie pris.
Det tyckte jag inte man kände på kvalitet eller användning. Jo den hade väll fina touchknappar
Bulkvariant?
Inte en återlämnad Defekt vara ifrån fyndhörnan?
 
electroluxaren skrev:
Bulkvariant?
Inte en återlämnad Defekt vara ifrån fyndhörnan?
Nej den hade stått uppbackad i butiken på hyllan enligt dom.
Den såg ny och ingen som kluddat på den.
Som sagt 10000kr i rabatt från en som fanns i kartong så slog jag till på den.
 
electroluxaren skrev:
2012 är brytpunkten efter det byggdes den på uteslutande kinesiska delar
Tack! Kom bytet till kinesiska delar i samma veva som man flyttade tillverkningen till Slovenien?
 
J JLov skrev:
Hade våran asko kopplad till varmvatten och det blev läckage. En oring som hade krypit och repatatören påstod att det mest troligt berodde på att den var kopplad till varmvatten.
Tydligen inte jätte ovanligt i hus med vedpanna där det är väldigt varmt varmvatten.
Fast det är väl lag på och ändå vanligast att man temperaturreglerar varmvattentemperaturen ut ifrån beredaren i pannan eller tanken till runt 60°C?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack! Kom bytet till kinesiska delar i samma veva som man flyttade tillverkningen till Slovenien?
Ja så var det
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J JLov skrev:
Hade våran asko kopplad till varmvatten och det blev läckage. En oring som hade krypit och repatatören påstod att det mest troligt berodde på att den var kopplad till varmvatten.
Tydligen inte jätte ovanligt i hus med vedpanna där det är väldigt varmt varmvatten.
Hur länge körde du på varmvatten innan det blev läckage? Vår går på varmvatten under sommar halvåret pga att solfångarna ger varmvattenöverskott och det har den gjort sedan 2012 då vi köpte den. Vårt varmvatten är rätt så varmt, ligger väl kring 65+ men har faktiskt inte mätt exakt vilken temp som går förbi tempregleringsventilen.
 
Chaly
Köpte en Asko D5647 i mitten av 2013 för drygt 5000:- (fyndvara på Elgiganten).
En plastdetalj till överkorgen gav upp efter drygt 2 år men den skickades ut kostnadsfritt och kunde enkelt bytas av mig på drygt 2 minuter.
2020 behövdes service då ventil som reglerar flöde mellan övre och under spolarm gett upp. Kostade drygt 2000kr. Surt.
Sen dess har den funkat bra. Ena skenan till överkorgen börjar bli lite trög men inget annat att anmärka på.
Personligen gillar jag layouten i maskinen.
 
Får man flika in en lite "off topic" fråga?

Cylinda/Askos torktumlare, var de lika bra som tvättmaskinerna?
Har fått påtryckningar sista året från hon jag bor med att vi saknar en sån.
Vad ska man satsa på? En begagnad Cylinda/Asko fram till 2012?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Får man flika in en lite "off topic" fråga?

Cylinda/Askos torktumlare, var de lika bra som tvättmaskinerna?
Har fått påtryckningar sista året från hon jag bor med att vi saknar en sån.
Vad ska man satsa på? En begagnad Cylinda/Asko fram till 2012?
Ja!
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast det är väl lag på och ändå vanligast att man temperaturreglerar varmvattentemperaturen ut ifrån beredaren i pannan eller tanken till runt 60°C?
 
electroluxaren skrev:
Ja så var det
Behöver gå in och rätta detta påståendet. Några större ändringar av leverantörsbasen skedde inte i samband med flytt av produktion. Leverantörer byts med jämna mellanrum men att det skulle skett i samband med flytt är felaktigt.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
S scasi skrev:
Behöver gå in och rätta detta påståendet. Några större ändringar av leverantörsbasen skedde inte i samband med flytt av produktion. Leverantörer byts med jämna mellanrum men att det skulle skett i samband med flytt är felaktigt.
Har du någon förklaring till varför cylinda maskiner liknande FT46 etc testades med toppbetyg i Råd&Rön ett flertal gånger för 10-20år sedan. Köpte en själv ca 2001 eller om det var 2002 och som fortfarande fungerar bra.

Medan dagens Asko får rent ut sagt uselt betyg i samma tidning de senaste åren när man testar tvätteffektivitet m.m..
Har konkurrenterna blivit väldigt mycket bättre eller har maskinerna blivit sämre?
 
Asko har blivit sämre,mycket sämre. Vet av erfarenhet
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du någon förklaring till varför cylinda maskiner liknande FT46 etc testades med toppbetyg i Råd&Rön ett flertal gånger för 10-20år sedan. Köpte en själv ca 2001 eller om det var 2002 och som fortfarande fungerar bra.

Medan dagens Asko får rent ut sagt uselt betyg i samma tidning de senaste åren när man testar tvätteffektivitet m.m..
Har konkurrenterna blivit väldigt mycket bättre eller har maskinerna blivit sämre?
Råd&Rön testar maskiner sina kriterier och är maskinen inte anpassad efter de nu gällande kriterierna blir betyget sämre. För dig som konsument behöver inte det betyda att du får en sämre maskin. Råd&Rön gör ingen bedömning av livslängden på maskinen.
 
S scasi skrev:
Råd&Rön testar maskiner sina kriterier och är maskinen inte anpassad efter de nu gällande kriterierna blir betyget sämre. För dig som konsument behöver inte det betyda att du får en sämre maskin. Råd&Rön gör ingen bedömning av livslängden på maskinen.
De testar givetvis inte livslängd.
Utan tvätteffekt/tvättresultat, sköljeffekt etc.
Ganska banala saker att testa. Oftast är det välrenommerade utomstående testinstitut som utför testerna.

Tvivlar du på resultaten menar du?
 
R roli skrev:
Hur länge körde du på varmvatten innan det blev läckage? Vår går på varmvatten under sommar halvåret pga att solfångarna ger varmvattenöverskott och det har den gjort sedan 2012 då vi köpte den. Vårt varmvatten är rätt så varmt, ligger väl kring 65+ men har faktiskt inte mätt exakt vilken temp som går förbi tempregleringsventilen.
Hade tur och klarade mig precis inom 5års garantin.
Hade inte jätte varmt varmvatten hela tiden heller. Första två vibtrarna var det nog lite varmare då vi eldade pellets. Maskinen köptes in 2016 så det är tydligen en kinamaskin, tidigare håller kanske bättre. Har värmepump nu men maskinen är kopplad till kallvattnet, ids inte chansa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.