Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
timmelstad timmelstad skrev:
Det var inte vad jag sa. Men bra försök. Du frågade hur man kunde avgöra vad som var falsk information. Det var det jag svarade på. Påståenden som kan motbevisas.
Litet klargörande: påståenden som är motbevisade är falska. Påståenden som kan motbevisas är falsifierbara, men är inte nödvändigtvis falska.
Påståenden som inte kan motbevisas är meningslösa i vetenskapliga sammanhang.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Så om jag uppfattat det korrekt så gissar du att det finns en (fför dig) hög sannolikhet att det kommer att dyka upp en biverkning av vaccinet som är så allvarlig att den kullkastar nyttan med vaccinationen och att den biverkningar skulle drabba just dig om du vaccinerar dig?

(Detta är en allvarligt menad fråga för att lite mer förstå hur du resonerar, inget annat. Jag har respekt för allas val att inte vaccinera sig (att jag tycker de gör fel val är en annan sak))
Nej.
Däremot ser jag risken för framtida biverkningar som större än risken med Coronan, eftersom jag, likt majoriteten av befolkningen inte tillhör någon riskgrupp. I båda fallen berömmer jag faran som liten. Därför borde denna pandemi vara något vi får gå igenom pö um pö, tills alla blivit immuna den naturliga vägen. Frånsett riskgrupperna, som mycket väl kan ha en mycket god nytta av vaccinet, då för och nackdelar hamnar o omvända vågskålar.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
EPG och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ehhh? Du också?
Jo! Annars vore det inga sannolikheter.

Detta försökte jag förklara för Nissens tidigare. Dvs. Sannolikt, är inte detsamma som sant. Men det ekade tomt. Trots en informativ video.
Så här kommer den igen. Så lyssna noga.

[media]
Staffans
Lite lustigt att du tar Tage Danielsons väldigt fyndiga text som referens.
Om detta ersätter läkare och forskare för dig så är det lätt att förstå att du gått vilse…
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej.
Däremot ser jag risken för framtida biverkningar som större än risken med Coronan, eftersom jag, likt majoriteten av befolkningen inte tillhör någon riskgrupp. I båda fallen berömmer jag faran som liten. Därför borde denna pandemi vara något vi får gå igenom pö um pö, tills alla blivit immuna den naturliga vägen. Frånsett riskgrupperna, som mycket väl kan ha en mycket god nytta av vaccinet, då för och nackdelar hamnar o omvända vågskålar.

Staffans
Ok, hur stor är risken för biverkningar av Corona infektionen?

Jag vet inte hur stor den är nämligen, men jag vet en 25 åring som knappt hade några symtom av infektionen för mer än ett år sedan. Annat än att hon förlorade smak och luktsinnena, och de har inte kommit tillbaka. Läkarna säger att hon troligen aldrig får tillbaka sinnena, men ingen vet säkert.

Jag känner flera som har bestående förändringar av smak/luktsinnet. Det verkar vara vanligt att de inte kan äta ägg längre, flera av dem upplever att det smakar väldigt illa.

När man hör deras upplevelser undrar man ju vilka mer permanenta skador man kan få av en corona infektion, och hur vanligt det är.

Så om du är insatt i detta så kan du ju dela med dig av din klokhet, jag känner ingen som haft några bestående problem över huvud taget med vaccinet.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Lite lustigt att du tar Tage Danielsons väldigt fyndiga text som referens.
Om detta ersätter läkare och forskare för dig så är det lätt att förstå att du gått vilse…
Vad pratar du om? Ersättas. Med vad? Lika obegriplig, som vanligt.

Tips. 45 kr. Väl investerade pengar.


Tecknad bokomslag med titeln 'Alla barnens ABC' och illustrationer av barn formande bokstäverna A, B och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans
 
  • Haha
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tyvärr har du fel, ALLA patienter som behöver sjukhusvård innebär en ökad belastning eftersom det är mer komplicerat att vårda en infektiös patient på ett säkert sätt än att vårda en icke-infektiös patient.
Uppskattningsvis tar alla moment 2-3x längre tid pga de säkerhetsrutiner som behövs. Låter lite men i praktiken gör det mycket tid.

Förstår såklart att detta inte är självklar kunskap för någon som inte arbetar inom sjukvården eller själv har vårdats, därav kommentaren.
Okej. men iaf fall på 2 stora sjukhus i Skåne där mina systrar jobbar har dom inga problem. Men vem är dom jämfört med två okända personer på ett forum :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska vi blanda in samhällsekonomiskt. Då är det många saker som man måste ta hänsyn till som vi inte behövt tidigare. Att som vissa vilja ha ett vaccinpass är inte samhälls ekonomiskt. Detta då flera restauranger och caféer skulle riskera att slå igen. Om vi ska tänka samhälls ekonomiskt så skulle vi inte vaccinerats våra sjukaste gamlingar. Utan man skulle prioritera sjukvårdspersonalen.
Man skulle gjort helt andra fördelningar.
Tvärtom är ju passet för stt verksamhet kan öppna . För vaccinerade. Ättestupan för gamla kommer inte återinföras. Vårdpersonal gick före riskgrupper i kön (iaf i vissa regioner).
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
MaxHugo
P pmd skrev:
Rökare betalar en skatt som vi övriga inte gör, vilket kompenserar en del (men jag vet inte hur mycket).
Tandvården är inte gratis, utom för ungdomar. Det finns ett högkostnadsskydd också, men betalningsmodellen för tandvärd skiljer sig från den för sjukvård.

Men är de värre? Inget av det där utgör ett akut hot mot sjukvården pga överbelastning.
Hur det ser ut kostnadsmässigt under en längre tidsperiod har jag ingen aning om,
I mitt inlägg sa jag " ska vi passa på att ta bort gratis tandvård för barn som äter för mycket godis?"

Trodde vi hade en överenskommelse, att när du vill lägga dig i när jag pratar med någon annan så skulle du skriva ner det på en lapp istället.

Jag ber dig igen. sluta lägga dig i när jag pratar med någon annan. Du är fan värre en Jehovas vittnen.
 
  • Gilla
  • Haha
växelventil och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Lite försvagat, tror jag. Barnläkaren antydde att hon inte riktigt höll med professorn. Själv avvaktar jag tills jag får syn på statistik om saken.

När du skrev inlägget som jag kommenterade (inlägg #3273) så var det dock inte utagerat (ingen av oss hade sett Agenda då). Där skrev du "Så länge riskgrupperna är vaccinerade bör barnen kunna smittas fritt".

Både du och jag får kanske omvärdera lite av vad vi har skrivit efter att ha sett kvällens (hm, gårdagens snarare) Agenda.
Det är information som har existerat även innan agenda. Men jag är försiktig att återge källor som inte är SVT, fhm och liknande. Mobben verkar bara acceptera dessa.

Något fel gör jag när jag citerar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
när du vill lägga dig i när jag pratar med någon annan så skulle du skriva ner det på en lapp istället.

Jag ber dig igen. sluta lägga dig i när jag pratar med någon annan. Du är fan värre en Jehovas vittnen.
Tips: Ska du prata med endast EN annan person så använd gärna personliga meddelanden (PM) istället för att skriva det på ett offentligt diskussionsforum…
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Instämmer. I stället lallar "vissa" runt som om inget hänt, sprider smittan omkring sig och orsakar (i vissa fall) svår sjukdom och död. Förlitande sig på konspirationsteorier saboterar de för vården och fördröjer behandling av övriga som står i t.ex. operationsköer.
(Några är väl spruträdda förstås men det finns receptfri bedövningskräm att köpa)
Nu för tiden verkar det vara fler vaccinerade som "lallar" omkring och sprider smitta.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
B b8q skrev:
Tips: Ska du prata med endast EN annan person så använd gärna personliga meddelanden (PM) istället för att skriva det på ett offentligt diskussionsforum…
Så klart :) men när det gäller "pmd" så läser han inte hela diskussionen man haft med en annan användare. tex att jag sa "gratis tandvård för barn" så hoppar han in några inlägg senare och försöker vara besserwisser och skriver "Tandvården är inte gratis, utom för ungdomar."

Så du kan förstå att man blir lätt trött på han. Men nog lättare att jag bara ignorerar han i framtiden :giggle:
 
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej.
Däremot ser jag risken för framtida biverkningar som större än risken med Coronan, eftersom jag, likt majoriteten av befolkningen inte tillhör någon riskgrupp. I båda fallen berömmer jag faran som liten. Därför borde denna pandemi vara något vi får gå igenom pö um pö, tills alla blivit immuna den naturliga vägen. Frånsett riskgrupperna, som mycket väl kan ha en mycket god nytta av vaccinet, då för och nackdelar hamnar o omvända vågskålar.

Staffans
Ok, då förstår jag bättre. Tack för svaret.

Det är såklart en chansning och ett risktagande eftersom man inte vet om man är en av de som hamnar på IVA eller en av de som får post-covid trots att man inte är i riskgrupp. Och skulle man åka på det (vilket inte är osannolikt med tanke på deltans spridningsförmåga) så riskerar man att smitta andra ”oskyldiga” som också riskerar att hamna på IVA eller få post-covid. Men allt det där vet du ju redan.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
Nu för tiden verkar det vara fler vaccinerade som "lallar" omkring och sprider smitta.
Nu är det ju så att de flesta vaccinerade inte ens kan sprida smittan… medan 100% av de som är ovaccinerade o utan antikroppar kan sprida den…
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
R
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ehhh? Du också?
Jo! Annars vore det inga sannolikheter.

Detta försökte jag förklara för Nissens tidigare. Dvs. Sannolikt, är inte detsamma som sant. Men det ekade tomt. Trots en informativ video.
Så här kommer den igen. Så lyssna noga.

[media]
Staffans
Tage Danielsson ja. Denna gigant inom forskningsvärlden. Hur var det nu, fick han någonsin nobelpriset?

För att vara allvarlig. Du gör dig faktiskt rätt löjlig när du hävdar att vetenskap skulle vara gissningar och sedan använder en sketch för att styrka det.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så du har gått igenom alla mindre, fristående media som på något sätt är reserverade mot vaccineringarna? Om så. En helt enastående prestation.
Alternativet, är att du snackar dynga.

Staffans
Nej, EPG skrev generellt så jag svarade generellt. Hittills har jag inte sett någon länka till någon "fri media" som haft på fötterna när de kritiserat covid-vaccinen.

På tal om länkar, hur går det med de där censurerade vetenskapsmännen? Behöver du ett par dagar till? ;)
 
  • Gilla
Jonobe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.