Hej på dig...
Gissar att du har problem med wifi och appen..

Dels går det att installera manuellt men oftast har det att göra med att man har en router/accesspunkt som både har 5Ghz och 2.4. Qlima fungerar bara med 2.4...

Mobilen måste vara uppkopplad mot 2.4.

I moderna Mesh System är det problem då överkoppling sker transparent. Jag brukar lägga guestnätet i 2.4 och det vanliga i 5Ghz och låsa. Då kan man lätt låsa produkter dit de fungerar...

Sen kan det ibland fungera bättre med en iphone, ibland med Android. Har man inte det ena eller andra kan man ta en kompis mobil och göra installation sen dela styrningen och ta bort från den första...

Men det fungerar alltid till slut...
 
L William85 skrev:
Jag håller helt med, luftvärmepumpar och Yale Doorman är två moderna estetiska styggelser som folk generellt bara verkar se funktionen i och inte tänker på utseendet.

Målade om förrförra sommaren och passade då iaf på att måla kanalen, dessutom sitter den längst bort på baksidan av garaget så knappt synlig från varken väg eller huset

[bild]

Sen kan man göra så här när garantin löpt ut... Alla pumpar jag har i huvudbyggnad, gästhus, sjöstuga har blivit "dolda" i husets färg. Har alltså både bruna, röda och gula värmepumpar... Värmepump målad i samma bruna färg som stugan för att kamouflera den mot bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Eddie king Eddie king skrev:
Hej ni som kan.
Har en qlima. Som funkar bra men går inte att läsa qr koden. Någon som vet?[bild]
QR-kod är ju bara en länk med attribut. Bara för bekvämlihet inte något nödvändigt. Läs manualen om du behöver ansluta den till WiFi eller så.
 
P
Hur är det idag på jula pumparna ? är det snabbkopplingar idag också eller hur är det. försökte söka men hittade inget användbart..och tyvärr orkar man inte läsa 243 inlägg för att kanske hitta ett svar som inte är korrekt längre.. :)
 
P polaris78 skrev:
Hur är det idag på jula pumparna ? är det snabbkopplingar idag också eller hur är det. försökte söka men hittade inget användbart..och tyvärr orkar man inte läsa 243 inlägg för att kanske hitta ett svar som inte är korrekt längre.. :)
Sc är med snabbkoppling
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sc är med snabbkoppling
Flera modeller finns både med och utan kopplingar som klarar sig utan vacuumsugning. De med kostar oftast ca 2.000:- mer. och har Prefixet SC istf S i modellnamnet.
 
P
Nån som köpt värmepump på jula sista tiden och vet hur man enklast slinker ur deras installations bokningar. såg att dom nu sålde den lilla för 3999 igen . vore perfekt till garaget.
Har installerat alla tidigare själv och den i huset jag sålde gick då dom 6 åren jag bodde där..
Så har för avsikt att göra likadant idag , har tillgång till den utrustning som behövs men inget nu fungerande kylcertifikat vilket det enligt protokollet som ska fyllas i behövs. Vill nån hjälpa till så kan man skriva pm om man inte vill skriva öppet.


Moralpredikningar om gällande regelverk kommer ignoreras fullständigt då jag vet precis hur det ser ut och funkar och hur omöjligt det är att bli straffad för tilltaget.

Ja menar den här ska såklart installeras på en båt utanför sveriges lagar och regler....

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008299/
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
A
P polaris78 skrev:
Nån som köpt värmepump på jula sista tiden och vet hur man enklast slinker ur deras installations bokningar. såg att dom nu sålde den lilla för 3999 igen . vore perfekt till garaget.
Har installerat alla tidigare själv och den i huset jag sålde gick då dom 6 åren jag bodde där..
Så har för avsikt att göra likadant idag , har tillgång till den utrustning som behövs men inget nu fungerande kylcertifikat vilket det enligt protokollet som ska fyllas i behövs. Vill nån hjälpa till så kan man skriva pm om man inte vill skriva öppet.


Moralpredikningar om gällande regelverk kommer ignoreras fullständigt då jag vet precis hur det ser ut och funkar och hur omöjligt det är att bli straffad för tilltaget.

Ja menar den här ska såklart installeras på en båt utanför sveriges lagar och regler....

[länk]
Detta gäller inom EU
Det är ett EU direktiv
Du blir inte straffad enligt brottsbalken
Du får en miljösanktions bot om 10000 om någon anmäler dig.
Jula är vana att sådana som du blåser dem hela tiden i dessa fall, så det är helt upp till jula om du är trovärdig eller inte. Praxis är att du inte får sälja till någon utan giltigt cert, dvs man skall kunna visa leg och cert.
 
P polaris78 skrev:
Nån som köpt värmepump på jula sista tiden och vet hur man enklast slinker ur deras installations bokningar. såg att dom nu sålde den lilla för 3999 igen . vore perfekt till garaget.
Har installerat alla tidigare själv och den i huset jag sålde gick då dom 6 åren jag bodde där..
Så har för avsikt att göra likadant idag , har tillgång till den utrustning som behövs men inget nu fungerande kylcertifikat vilket det enligt protokollet som ska fyllas i behövs. Vill nån hjälpa till så kan man skriva pm om man inte vill skriva öppet.


Moralpredikningar om gällande regelverk kommer ignoreras fullständigt då jag vet precis hur det ser ut och funkar och hur omöjligt det är att bli straffad för tilltaget.

Ja menar den här ska såklart installeras på en båt utanför sveriges lagar och regler....

[länk]
Jag köpte den och fick den nyss installerad av inselo. billigaste alternativet ifall man skall få den lagligt installerad iaf. dock så är det inte snabbkoppling på den.
 
P
jo jag är absolut medveten om att det inte är snabbkopplingar på den.

Annars är det att skriva som att deras installatör ska installera men sen skjuta upp och skuta upp och till slut säga att man skiter i installationen den står i garaget och skräpar typ...
Lär ju inte vara ett miljöbrott att lagra en pump och när den väl är installerad så är det svårt att bevisa att det inte är gjort av behörig .. hur ska du bevisa det.. jag kan ju ha tappat bort kvittot och glömt vem som gjorde det...
 
Det är väl typ så jag gjorde. När Inselo ringde sa jag att den skulle installeras i sommarstugan om ett halvår. Sen har jag inte hört nåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det är väl typ så jag gjorde. När Inselo ringde sa jag att den skulle installeras i sommarstugan om ett halvår. Sen har jag inte hört nåt.
jo var så jag gjorde sist också men det är typ 7-8 år sen så vet inte om köpet nu tydligare ingår ett avtal med Inselo eller vilket som är bästa vägen idag..
Hur nyligen köpte du?
 
Det var ett år sen, så det kan ju ha ändrats.
 
Jag gissar att Jula vill bli lurade. Krävs det att man anlitar behörig så försvinner ju en stor poäng med att köpa där. Men sedan har väl de någon intresseorganisation från kyltekniker/myndigheter som är på dem hela tiden? Gissar att det blir lite kontraproduktivt det också, då alternativet till slut blir att köpa utomlands istället. Löjliga lagar när det gäller snabbkopplingsvarianten tycker jag. När man har lagar som alla förstår inte har någon vettig grund så ska de ändras.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.