Tänkte lägga den nedre delen av ränndalsplåten själv och leja bort falsningen av den övre till en plåtslagare.

Men jag fastnar i att jag ser olika sätt att utföra detta. Bilder:
Rosa ränndalsplåt på takstomme med synligt regelverk och underliggande svart takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad ränndalsplåt på tak med synligt regelverk och undertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsdetalj med ränndalsplåt, bärläkter och skyddsduk vid takfot under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en brun ränndalsplåt vid en husgrund som visar dess anslutning och utformning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den övre fotplåten är egentligen bara kosmetika för att man ska slippa se regelverket.

Den lösning jag funderar på nu är att klippa plåten lite mer ormtungeaktig samt antingen såga (sänka) bort en bit av fotbärläkten med ett multiverktyg eller bocka upp plåtens sidor nedtill så den ligger an mot bärläkten som utgörs av dubbla 25x38. Sen lägga plåten med ca 2 cm utstick och slå ned och in kanterna. Sen täcka med den övre fotplåten.
Låter det bra? Tar mig säkert ett par timmar. Hur lång tid skulle plåtslagaren fixa det på?
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Missförstår kanske men ingen av dina förslag är rätt, ränndalsplåten skall ut till hängrännan!
Sätt dit den och klipp sen ….
 
E egge80 skrev:
Missförstår kanske men ingen av dina förslag är rätt, ränndalsplåten skall ut till hängrännan!
Sätt dit den och klipp sen ….
Låter förnuftigt. Ska den inte bockas ned nåt i nederkant?
 
Jag brukar klippa plåten så den stämmer mot innerhörnsvinkeln, sedan dubbelviker jag den och gör en ankantning.
Men det ser ut som att du ska köra utan hängrännor?
 
S sk007 skrev:
Jag brukar klippa plåten så den stämmer mot innerhörnsvinkeln, sedan dubbelviker jag den och gör en ankantning.
Men det ser ut som att du ska köra utan hängrännor?
Tackar. Hittade ett liknande svar som ditt på https://www.byggahus.se/forum/threads/raenndalsplat-i-oever-resp-nederkant.121512/

och jo jag ska ha Lindab hängrännor precis under den nedre fotplåten. Kommer använda deras justerbara fästen.

Har du någon åsikt i om jag borde jacka ur takfotsläkten som sticker upp 20 mm i förhållande till bärläkten eller om jag ska bocka till ränndalsplåten nertill så den blir mindre bred. Jackar jag ur den så får tegelpannan längst ned sämre stöd.
 
Testade hålla upp hängrännan på tänkt position. Vill inte montera dem innan tegel då man ska upp o ned en del på stege. Såg okej ut tyckte jag.
Hängränna hålls upp mot hus med undertak och takstolar synliga, ännu ej monterad vinkelränna i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen gick jag vidare med att klippa i vinkelrännan. Så här ser den ut.
Vinkelränna i plåt hålls upp mot en träkonstruktion för att visa tänkt position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man gör vad man kan. Någon plåtslagare är det mycket osäkert att jag får tag i. Ringde fyra olika firmor och alla hade fullt upp. En skulle återkomma och en hade fullt året ut.

Nu ska jag alltså vika till en droppkant nederst och känner direkt att den falstång jag använt mig av har för raka käftar. Känns som man skulle velat ha en tång med runda eller ovala käftar. Likt femkronor som svetsats fast på käftarna. Men så vet jag ju inget om rätt verktyg för det ändamålet.
 
Testar att hamra ned plåten och får problem med att den spricker.
Kopparkantad plåt med synliga veck och en hammare på ett märkt pappunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brunaktig plåt som spricker när den hamras ned längs en hörnkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag vikt plåten och bockat ner några grader. Hade det inte varit för sprickorna så hade det känts ok. Nu känns det för jävligt. Vikt och bockad plåt med sprickor, hammare och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För hård plåt och för liten radie.. Troligen försöker du åxå få med för mycket matrial för fort runt..
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Först behöver vinkelrännan klippas utan brottanvisning, alltså en jämn och fin kant. Sen ritar du på ett sträck på undersidan plåten, 5mm in från kanten. I brist på andra verktyg kan du ta en polygrip och dubbelvika kanten. Då är vinkelrännan klar för att ankantas/göras droppnäsa. Ska du har mer än 10mm droppnäsa måste plåten sträckas ganska mycket. Men låt säga att vi vika ner 15mm: Rita ett streck på 15mm, gör en anvisning på sträcket med lämpligast möjliga tång och sedan börja banka. Du behöver ha stöd under plåten när du smider plåten, annars sträcks den inte där den ska. Knacka lagom hårt och ganska länge, bli inte för ivrig, särskilt inte i "svängen".
 
S sk007 skrev:
Rita ett streck på 15mm, gör en anvisning på sträcket med lämpligast möjliga tång och sedan börja banka.
Först klippa en halvmåne med större radie?
I kurvan måste jag alltså ta polygrip då falstånggrejen jag har (egentligen en svetstång med breda käftar) är för bred. Anvisningen några grader och sen banka med mothåll?

borde man kanske först av allt banka bort vinkeln i mitten av rännan som i sig är en anvisning? Bara två tre cm tänkte jag.
 
Tänkte jag skulle ta det jäkligt försiktigt och bara köra med polygrip men det var feltänkt. Sprickan på väg. Närbild på en spricka vid böjning av ett orange byggnadsmaterial, med synliga polygripklämmor och en sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en spricka i en trästruktur mot en otydlig bakgrund av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upphöjd brun byggplatta med en synlig spricka, polygriptång i förgrunden, byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du vinkelrännan lös kan du med fördel trycka ut den så att den blir platt i botten. Innan du börjar sträcka den dubbevikta plåten ska omviket vara ordentligt hopplattat.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
Det bästa du kan göra är att få nya plåtar knäckta hos en plåtslagare i den mjuka lättfalsade plåtlegeringen.
Prova dig fram med ett pappersark så kommer du på det så småningom.
Jag skulle rekommendera att sätta fast en profil längst ner som du viker plåten runt.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Har du vinkelrännan lös kan du med fördel trycka ut den så att den blir platt i botten. Innan du börjar sträcka den dubbevikta plåten ska omviket vara ordentligt hopplattat.
Om omviket är tillplattat så blir det väl ingen optimal droppkant? Bara tänkte på hur droppkanten ser ut på mina fotplåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.