Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vetenskap är ett enda stort gissade.
Nej, så är det inte. Om du har den uppfattning så förklarar det en hel del av vad du har skrivit i coronatrådarna.
Vetenskapsteori är dock utanför ämnet för den här tråden så skapa gärna en tråd för en sådan diskussion.
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Sannolikheter bygger på .... just det. Gissningar.
Nej, sannolikheter beräknas med hjälp av mätdata.
 
  • Gilla
blomknopp och 7 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Börjar bli osäker om du är ett troll?
Jag är säker på att du är ett troll.

Din fråga var om det skulle vara jobbigt.
Nej det är inte jobbigt.

Slutdiskuterat och jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll i trollandets värld.
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
sysmali
R Rkarlsson skrev:
Nej jag skojar inte.
Hur menar du att man skall göra?
Du tycker inte man ska göra som man bör göra i annat fall när man behöver vård.

Så hur gör man idag då?
Eller menar du på allvar att det är som vanligt? Du kan inte missat att det är en pandemi. Söka vård som vanligt??? Skojar du?
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
P
Blodsoppen villvinnapålotto skrev:
Tillåter inte falsk information? Vad är det som gör att Youtube och Facebook skulle veta vad som är sant eller falskt
De kan göra som vi andra. Läsa i välrenommerade vetenskapliga publikationer och från det bilda sig en uppfattning om hur trovärdiga de ryska trollen är.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Eller menar du på allvar att det är som vanligt? Du kan inte missat att det är en pandemi. Söka vård som vanligt??? Skojar du?
Eftersom du inte vill ge dig så avslutar vi detta. Du svarar inte på frågan och därmed ignorerar jag dig nu.
Tack och hej.
 
  • Haha
sysmali
  • Laddar…
Hus tomte
Popcorn varma
Ölen kall
Soffan skön
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Utan hur vissa ser på de människor som inte vaccinerar sig. Dessa har samma värde.
Samhällsekonomiskt är de som inte vaccinerar sig mindre värda än de som vaccinerar sig.
 
P
A Andytor skrev:
Så länge riskgrupperna är vaccinerade bör barnen kunna smittas fritt.
Riskgrupperna har inte skarpa gränser.
Dessutom tycker jag att laissez-faire är en dålig princip när det gäller smittspridning. Varför ska jag behöva acceptera att bli sjuk (eventuellt svårt sjuk) för att vissa inte är vaccinerade?
All smittspridning, oavsett om den kommer från barn eller vuxna, utgör en onödig risk för sjukvården.
Jag tror inte att vi kommer stoppa pandemin genom vaccination. Den dagen den sista ungen är färdigvaccinerad har skyddet för den första vaccinerade riskgruppen försvunnit för längesedan.
Varför tror du det?
Ang mutationer så är det väl inte helt klarlagt vilken roll vaccinet spelar för att framkalla ev nya?
Ju mer viruset sprids desto större är risken att det sker mutationer, helt enkelt för att ju fler virioner som finns i omlopp desto större är sannolikheten för att en mutation uppstår.
Kan förresten någon av er vaccinhetsare förklara varför ni inte nöjer er med ert eget skydd?
Jag är inte vaccinhetsare men jag svarar ändå. Om jag nöjer mig med mitt eget skydd så har jag större risk att bli smittad än om så många som möjligt i min omgivning också är vaccinerade. Dessutom ökar risken för att jag inte får vård om jag skulle råka ut får en olycka eller en annan sjukdom än covid-19.
Sällan man hör någon som slutat röka engagera sig starkt i att alla andra rökare också ska sluta röka för att minska belastning på sjukvården...
Det har redan utretts i tråden. Rökningsrelaterade sjukdomar är inget akut hot mot sjukvårdens kapacitet.
Eller, varför är ingen intresserad av att sätta ned foten, stänga samhället, till dess att vi kommit tillrätta med antalet självmord i landet?
Självmord är inte lika smittsamt som covid-19.
 
  • Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Samhällsekonomiskt är de som inte vaccinerar sig mindre värda än de som vaccinerar sig.
Ja,kanske samhällsekonomiskt, men inte enligt t.ex. Hälso- och sjukvårdslagen, 3 kap 1 paragrafen: ”Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde...” eller FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna Artikel 1 från 1948, ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.”
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Riskgrupperna har inte skarpa gränser.
Dessutom tycker jag att laissez-faire är en dålig princip när det gäller smittspridning. Varför ska jag behöva acceptera att bli sjuk (eventuellt svårt sjuk) för att vissa inte är vaccinerade?
All smittspridning, oavsett om den kommer från barn eller vuxna, utgör en onödig risk för sjukvården.

Varför tror du det?

Ju mer viruset sprids desto större är risken att det sker mutationer, helt enkelt för att ju fler virioner som finns i omlopp desto större är sannolikheten för att en mutation uppstår.

Jag är inte vaccinhetsare men jag svarar ändå. Om jag nöjer mig med mitt eget skydd så har jag större risk att bli smittad än om så många som möjligt i min omgivning också är vaccinerade. Dessutom ökar risken för att jag inte får vård om jag skulle råka ut får en olycka eller en annan sjukdom än covid-19.

Det har redan utretts i tråden. Rökningsrelaterade sjukdomar är inget akut hot mot sjukvårdens kapacitet.

Självmord är inte lika smittsamt som covid-19.
Titta på dagens agenda. Är smittspåret utagerat då?

Ang varför jag tror det så pekar mer data på att skyddet avtar med tiden.
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
tusenett skrev:
Ja men inte enligt t.ex. Hälso- och sjukvårdslagen, 3 kap 1 paragrafen: ”Vården ska ges med respekt för alla människors lika värde...”
För vården är ju en ”kund” värd mest, dvs en sjuk person :thinking: lite beroende på vad vi menar med vården. Men en död kund är en dålig kund.

Rent samhällsekonomiskt är nog vissa individer mer värda döda än levande. Inget jag förespråkar, varken i form av dödsstraff eller ättestupa. Eller någon annan sortering eller kassering.

Därför är det ju bra om man vaccinerar sig (y)
 
A
P Pin skrev:
För vården är ju en ”kund” värd mest, dvs en sjuk person :thinking: lite beroende på vad vi menar med vården. Men en död kund är en dålig kund.

Rent samhällsekonomiskt är nog vissa individer mer värda döda än levande. Inget jag förespråkar, varken i form av dödsstraff eller ättestupa. Eller någon annan sortering eller kassering.

Därför är det ju bra om man vaccinerar sig (y)
Ja, men det är väl inte bara samhällsekonomin man måste ta hänsyn till, det finns annat att ta hänsyn till också, två exempel är lagar och mänskliga rättigheter. Kanske obetydliga petitesser för somliga som det verkar, men kanske inte för alla.
 
Redigerat:
tusenett skrev:
Ja, men det är väl inte bara samhällsekonomin man måste ta hänsyn till, det finns annat att ta hänsyn till också, två exempel är lagar och mänskliga rättigheter. Kanske obetydliga petitesser för vissa, men kanske inte för alla andra.
Nej verkligen inte bara samhällsekonomin, men det var det som diskuterades. Lagar har ingen förespråkat några övertramp av vad jag sett. Ej heller mänskliga rättigheter. Ingen har väl heller skrivit att endast samhällsekonomin ska råda. Det är en av flera faktorer. Brakar ekonomin samman kan vi nog glömma alla våra rättigheter.

Själv tycker jag att jag bidrar till andras rättigheter genom att hjälpa dem förstå bättre. Tex att de bör vaccinera sig. Men jag kanske har fel. Då jag tvingar inte på någon det. Uttrycker endast ödmjukt min åsikt som jag baserat på fakta. Här har var och en möjlighet att utnyttja sina rättigheter att välja bort vaccinet.
 
P pmd skrev:
Samhällsekonomiskt är de som inte vaccinerar sig mindre värda än de som vaccinerar sig.
Ska vi blanda in samhällsekonomiskt. Då är det många saker som man måste ta hänsyn till som vi inte behövt tidigare. Att som vissa vilja ha ett vaccinpass är inte samhälls ekonomiskt. Detta då flera restauranger och caféer skulle riskera att slå igen. Om vi ska tänka samhälls ekonomiskt så skulle vi inte vaccinerats våra sjukaste gamlingar. Utan man skulle prioritera sjukvårdspersonalen.
Man skulle gjort helt andra fördelningar.
 
A
P Pin skrev:
Nej verkligen inte bara samhällsekonomin, men det var det som diskuterades.
Nej, det var inte det som diskuterades, det började med:
Bananskalare Bananskalare skrev:
Mitt inlägg handlade om att folk gör skillnad på ovaccinerade eller vaccinerade.
Inte om man ska vaccinera sig eller inte.
Eller de saker som kan hända om man inte vaccinera sig.
Jag tänkte att de flesta i den här tråden är medvetna om nackdelarna av valet att inte vaccinera sig.
Utan hur vissa ser på de människor som inte vaccinerar sig. Dessa har samma värde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.