Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Niclas P Niclas P skrev:
ok , bra svar, tänkvärt!
Men, som vaccinerad fortsätter man ju att bära samt överföra smitta?
Nej, vaccinering och smittspridning är inte Boolesk algebra.
Sen om vi kikar på de länder som haft dubbelvaccinerade längst , typ Israel , så inför de en tredje spruta… varför? Logiskt svar är att fler och fler av deras IVA pasienter är dubbelvaccinerade… så vi bör väl ha en bra referens där på vad som komma skall. Alla kommer få covid, vissa kommer bli sjuka som attan andra inte.
Hur länge de nuvarande vaccinerna mot covid-19 ger ett bra skydd återstår att se. De ger dock bra skydd en ganska lång tid efter vaccinationen.
En ev lösning skulle vara att vaccinera varje år vilket känns ohållbart, eller ?
Nej, det tror jag inte. Det vore mer ohållbart att ha okontrollerad smittspridning.
 
  • Gilla
  • Haha
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det handlar ju inte bara om riskgrupper. Det finns ju en stor okänd faktor i det hela också.
Och om alla åldersgrupper är vaccinerade går smittspridningen ner mycket mer än om barn som ofta får lindriga och svårupptäckta symptom smittas och fortsätter sprida smittan. Och eftersom vaccin inte ger ett heltäckande skydd så drabbas även vaccinerade i riskgrupper så länge smittan fortsätter spridas.

Och att smittan fortsätter spridas är en förutsättning för att viruset också ska kunna muteras.

Jag fattar inte hur detta kan vara svårt att begripa?
Jag hoppas att du kollar på Agenda just nu... Ang smittspridningen. Sedan är du välkommen ned från din höga häst. Pussgurka
 
P
SvenE55 SvenE55 skrev:
Hej, ja precis så är det.
Nej, så är det inte. För nästan två veckor sen godkände FDA Comirnaty för allmän användning. Innan dess hade FDA gett ett "emergency use authorization" (ungefär nödgodkännande). Experimentellt har det vaccinet aldrig varit sen det kom ut på marknaden.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
sysmali
R Rkarlsson skrev:
Man gör väl som vanligt?
Man söker vård när man behöver det vad det än gäller. Inte ens jobbigt.
Om man tycker det är jobbigt bara för att man valt att inte ta ett vaccin så får man jobba med självkänslan. Man betalar för vården.
Kanske ironi? Gör som vanligt? Nu råkar det vara en pandemi. Nej, det är inte som vanligt hävdar jag. Gör du?
 
P
E EPG skrev:
Ivermectin och Hydroxychloroquine för att bota covid samt att C och D-vitamin samt zink är bra för att bygga upp immunförsvaret (för att motverka att man inte blir sjuk från första början) pratar de om typ överallt i "de fria medierna". Och ingen rök utan eld så något ligger det ju garanterat i vad de säger och om gemene man kände till det så skulle sjukdomen sannolikt inte vara något större problem heller även om det inte skulle visa sig fungera för 100% av befolkningen och då skulle man inte behöva diskutera vaccinpass och liknande heller.

Men det är ju den som har störst plånbok som är den som bestämmer och i det här fallet är det läkemedelsindustrin som vill tjäna ännu mer pengar på oss andras bekostnad.
Jag upphör inte att förundras över att det finns folk som hellre blir sjuka och sen vill använda ett oprövat botemedel som de inte vet vad det innehåller istället för att vaccinera sig med ett väl utprovat vaccin för att undvika att bli sjuk.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
R
E EPG skrev:
"de fria medierna".
Läs: medier utan ett uns av underlag för det de påstår.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Kanske ironi? Gör som vanligt? Nu råkar det vara en pandemi. Nej, det är inte som vanligt hävdar jag. Gör du?
Ska du söka vård på ett ovanligt vis istället?
Om du behöver akut vård så skall du om du kan ta dig till akuten, i annat fall 112.

Så ja gör som vanligt. Ambulansen har utrustning för att skydda sig själva. Iallafall de jag tillkallade för ett tag sedan i ett annat fall.
 
K
Eller så är man smart och försöker förebygga sjukdom innan man behöver söka vård då det i detta fallet faktiskt går att göra. Ännu enklare och bättre.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Jag upphör inte att förundras över att det finns folk som hellre blir sjuka och sen vill använda ett oprövat botemedel som de inte vet vad det innehåller istället för att vaccinera sig med ett väl utprovat vaccin för att undvika att bli sjuk.
Eller i fallet hydroklorokin beprövat med domen verkningslöst :crysmile:
 
  • Gilla
blomknopp och 5 till
  • Laddar…
sysmali
R Rkarlsson skrev:
Ska du söka vård på ett ovanligt vis istället?
Om du behöver akut vård så skall du om du kan ta dig till akuten, i annat fall 112.

Så ja gör som vanligt. Ambulansen har utrustning för att skydda sig själva. Iallafall de jag tillkallade för ett tag sedan i ett annat fall.
Kul!
 
sysmali sysmali skrev:
Kul!
Så du ställer en fråga, och löjlar dig när jag frågar hur man skall göra?
Fan så korkat.
 
P
E EPG skrev:
Skulle det visa sig vara falskt så skulle det ju ganska snart avslöjas menar jag och nu har man snackat om det i snart ett år, läkemedlet som egentligen är framtaget mot parasiter något kortare tid.
Den är den som påstår något som har bevisbördan. Varför har det inte kommit några rapporter om stora studier som visar att dessa medel fungerar bra?
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
sysmali
R Rkarlsson skrev:
Så du ställer en fråga, och löjlar dig när jag frågar hur man skall göra?
Fan så korkat.
Trodde seriöst att du skojade!
 
sysmali sysmali skrev:
Trodde seriöst att du skojade!
Nej jag skojar inte.
Hur menar du att man skall göra?
Du tycker inte man ska göra som man bör göra i annat fall när man behöver vård.

Så hur gör man idag då?
 
sysmali
R Rkarlsson skrev:
Nej jag skojar inte.
Hur menar du att man skall göra?
Du tycker inte man ska göra som man bör göra i annat fall när man behöver vård.

Så hur gör man idag då?
Börjar bli osäker om du är ett troll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.