Onsalakorven andr.ljung skrev:
[bild] [bild] [bild]
10 poäng på inredningen! Tänk om fler bananer vågade anstränga sig och skapa mysiga hem!
 
  • Gilla
whak och 3 till
  • Laddar…
Sjukt snyggt jobbat. Snyggt och designigt, men med balans och känsla.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Kan du berätta lite mer om hur ni gjorde takhöjningen? Bytte ni alla takstolar? Eller byggde om dem?
 
N nyss ny husägare skrev:
Kan du berätta lite mer om hur ni gjorde takhöjningen? Bytte ni alla takstolar? Eller byggde om dem?
Självklart!

Innan vi fick tillgång till huset lät den förra ägaren mig krypa upp på vinden för att mäta upp de befintliga takstolarna. Ritningen jag gjorde skickade jag till flera takstolsfabriker och valde tillsist en lokal, som justerade dem baserat på vårt lastfall. Allt mycket smidigt och bra!

Vi bytte 6 av 14 takstolar men det slutade med 7 för att det blev bättre med övergången. Vi bokade en kranbil för montaget och jag och svärfar satte fast dem innan råsponten kom på (vi återanvände den gamla som va i bra skick).
 
Person arbeter på en byggarbetsplats med oisolerade väggar och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak under konstruktion med öppnat isolerat vindutrymme och skyddsplast nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som bygger takstol på ett hus under konstruktion en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person som bygger ett trästomme till ett sadeltak på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två personer arbetar på taket till ett hus under konstruktion omgivet av byggmaterial och ställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inomhusrenovering pågår, person arbetar vid stegar och byggnadsställning, träbjälkar syns i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sanna Mattsson och 6 till
  • Laddar…
Som man ser så var hela taket av, men detta var sommaren 2018 och sol i överflöd. Att lägga om taket den sommaren var något av det varmaste jag gjort...
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
De gamla takstolarna sågade jag ner en & en på plats, det gick ganska smidigt. Eftersom vi kortat ner takutsprånget så var jag tvungen att anpassa de övriga som satt kvar, även det på plats. Det trodde jag skulle bli ganska omständigt med förstärkningar etc, men vi hade tur och det blev ganska enkelt.
 
H
Undra vad grannarna tänkte när ni tog bort taket så där.
"Vad i H-vete gör the the new boy "

Men snyggt blev det.
 
  • Haha
minitoy och 2 till
  • Laddar…
Härligt projekt och grymt resultat (y)(y)
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Undra vad grannarna tänkte när ni tog bort taket så där.
"Vad i H-vete gör the the new boy "

Men snyggt blev det.
Haha, jo lite saker har vi hört efteråt men mest positivt. De förra ägarna var inte speciellt diskreta om man säger så, vi har därför trots projektet varit en frisk fläkt i kvarteret (enligt mig själv :crysmile:).

Men vi passar oss för att klaga på hur andras tomter ser ut med tanke på att vår var täckt med både virke, takpannor och isolering under en hel sommar!
 
Ytterliggare en härlig bild från bygget, denna på Operation Burspråk (eller som sambon sa ”Var fan ska vi sova inatt?”)

Burspråk under byggnation med öppna väggar, synliga reglar och stegar utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En man arbetar med bygget av ett burspråk, med isolering och verktyg utspridda, sovrum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme till burspråk under konstruktion, person tittar på arbetet, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme till burspråk under konstruktion, person tittar på arbetet, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett halvfärdigt burspråk på en trävilla under en solig himmel, byggmaterial spridda på trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg under konstruktion med OSB-skivor bredvid två fönster, soffa i förgrunden, kväll utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brfbo och 4 till
  • Laddar…
Wow. Maffigt. Så hade jag gärna haft det i vår villa från '81 :love:
 
Lägg upp bilder på projektet på ”Gör Det Själv”s hemsida så är du med och kan vinna verktyg för 50’000 kronor. Du lär komma långt, vilket jäkla bra jobb!
 
Helvete va fint!


Vad har ni för virke på fasaden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi planerar för braskamin likt den ni har. Funderar på er placering, hur nära matbordet är den? Blir det inte för varmt?

Vi tänkte något liknande men blev avrådda pga. strålningsvärmen till de som sitter vid matbordet.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.