N Nerre skrev:
Med 4 personer och packning i bilen, vintertid?
Nej det sa jag inte och det vet du så väl som jag. Men som jag sa skulle jag ändå inte orka åka så långt utan paus.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Med 4 personer och packning i bilen, vintertid?
Även om det sjunker så mycket som till halva streckan, vilket det absolut inte gör så var det hela ett svar på att elbilen inte duger till vardagligt bruk utan endast för att åka och köpa glass vilket såklart är trams.
 
Fairlane
Silly Bear Silly Bear skrev:
Kan också passa på att fråga er som är lite mer pålästa än vad jag är.

Om man skulle hoppa upp några snäpp och köpa en bil som kan dra kåpsläpet på 1250 kilo och klarar 30 mil mitt i vintern.

Antar att man måste upp på bilar som kostar 600k och uppåt då?
Ska du kunna dra ett så tungt den sträckan vintertid så räcker inte budgetet 300k, utan då gäller som du anade 600k+.

Annars 15-20 mil om dagen, dessutom med möjlighet att ladda under dagen ska inte vara något problem.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ska du kunna dra ett så tungt den sträckan vintertid så räcker inte budgetet 300k, utan då gäller som du anade 600k+.
Inplanering av ett snabbladdstopp kan också vara ett alternativ att titta på istället för ett bautabatteri.
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Om man skulle hoppa upp några snäpp och köpa en bil som kan dra kåpsläpet på 1250 kilo och klarar 30 mil mitt i vintern.

Antar att man måste upp på bilar som kostar 600k och uppåt då?
Jag tror du måste över 700, om ens det räcker.

Mercedes EQC, Audi e-tron, Tesla X och Y, ID4 och Enyaq med fyrhjulsdrift, Kias och Hyundais nya… De klarar släpvikten, men bra studier på faktiskt tappad räckvidd i kyla tycker jag att det är ont om. Kan man starta med varmt batteri verkar det hjälpa.

Sen är ju farten en faktor också. Vill du kunna köra 110+ i 30 mil eller är det 70 typ?

Jag skulle hur som helst inte utgå från att man kan ta sig 30 mil vintertid i motorvägsfart i någon elbil idag, så är det sträckor helt utan tillgång till laddning skulle jag läsa på väldigt noga.
 
N Nerre skrev:
Blir du besviken på B så är det inte B utan D.
Nej, det finns billiga verktyg som måste kategoriseras som "bra" eller iaf bra för pengarna de kostat så det måste inte vara dåliga för att väljas bort. De är fortfarande sämre än premiumverktyg.


N Nerre skrev:
Och du menar alltså att du aldrig blivit besviken på C? Spelar ingen roll om verktyget går sönder direkt om det var dyrt? Då är allt frid och fröjd?
Nej, jag har de senaste 20 åren aldrig stött på ett premiumverktyg som underpresterat, trots att jag har "en av varje" från 2-3 olika fabrikat.

Du verkar fast i att en jämförelse måste göras av alla alternativ. Så är helt enkelt inte fallet. Jag vill inte ha en grön bosch skruvdragare även om den fungerar som den ska, jag vill ha en blå. Jag vill inte ha en ny fossilbil även om den är billigare och går längre på en tank, jag vill köra elbil så snart det finns en med tillräckligt stort bagage, dragvikt och ett kostnadspåslag jämfört med nuvarande vagnpark jag kan hantera. De klassiska frågorna om räckvidd är sedan flera år ointressanta för mig, alla tillverkare har modeller med tillräcklig räckvid för mitt användande. Jag gör en resa om året där räckvidden inte räcker och då kan jag planera in ett stopp.
 
  • Gilla
Drömtroll och 5 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det finns billiga verktyg som måste kategoriseras som "bra" eller iaf bra för pengarna de kostat så det måste inte vara dåliga för att väljas bort. De är fortfarande sämre än premiumverktyg.




Nej, jag har de senaste 20 åren aldrig stött på ett premiumverktyg som underpresterat, trots att jag har "en av varje" från 2-3 olika fabrikat.

Du verkar fast i att en jämförelse måste göras av alla alternativ. Så är helt enkelt inte fallet. Jag vill inte ha en grön bosch skruvdragare även om den fungerar som den ska, jag vill ha en blå. Jag vill inte ha en ny fossilbil även om den är billigare och går längre på en tank, jag vill köra elbil så snart det finns en med tillräckligt stort bagage, dragvikt och ett kostnadspåslag jämfört med nuvarande vagnpark jag kan hantera. De klassiska frågorna om räckvidd är sedan flera år ointressanta för mig, alla tillverkare har modeller med tillräcklig räckvid för mitt användande. Jag gör en resa om året där räckvidden inte räcker och då kan jag planera in ett stopp.
Ioniq5 klarar det redan, MG kommer väl med en kombi nu (om man vill stödja en förtryckarregim), vet dock inte vad din ekonomi tillåter. Sen finns det iD4 och Eniyaq också, men med lite mindre dragvikt
 
sunnis
N Nerre skrev:
För folk med begränsad ekonomi är det oftast den avgörande faktorn.

Ingen köper medvetet en bil som kostar mer än man har råd med.
Den avgörande faktorn är t.ex färg, utrustning, motor, slitage, märke, livsstil, formfaktor etc. Någon skrev här att han vill gärna ha BMW 6-cylindriga PGA motorljudet, ja säger ju sig självt att det specifika valet av märke och modell inte avgörs på TCO utan på massa "onödig" fåfänga som metallic-lack och synliga sömmar i stolarna till att man vill ha onödig stor SUV.

Som sagt, man kan köpa en elbil för att man faktiskt vill ha en elbil, inte för att den är nödvändigtvis går ihop sig kalkylmässigt jämfört mot en liknade ICE. Dessutom är det mycket sällsynt att man går byter från BEV till ICE, det finns det undersökningar på, det innebär ju att det finns egenskaper som man inte vill gå ifrån med eldrift. Jag köpte en elbil för att jag ville helt enkelt ha en. Så var det med det :)

Att man inte kan köpa en bil man inte har råd med trodde jag var underförstått, bilar man vill ha men inte har råd med blir ju s.k. drömbilar.
 
Redigerat:
  • Gilla
PAF och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
W witten skrev:
Inplanering av ett snabbladdstopp kan också vara ett alternativ att titta på istället för ett bautabatteri.
Så kan det vara, men om man regelbundet kör 30 mil enkel väg, kör lite snöskoter och sen vill hem igen, så misstänker jag att man vill klara de 30 milen iallafall för det mesta och då behövs det nog ett stort batteri även om man kör 80 km/h om man har en 1250 kg kärra bakom. Kombinerat med att de flesta bilar som får dra den kärran är lite större och dyrare.
 
F Fakathong skrev:
Ioniq5 klarar det redan, MG kommer väl med en kombi nu (om man vill stödja en förtryckarregim), vet dock inte vad din ekonomi tillåter. Sen finns det iD4 och Eniyaq också, men med lite mindre dragvikt
Flaskhalsen för mig är en hundbur (som avhandlat tidigare i tråden). Jag ska prova med en Eniyaq, men jag tror faktiskt att även denna storlek är för liten bak. Dragvikten kommer vara ett problem oavsett vilken bil jag väljer 2500kg drar nuvarande fossilbil och det är lite av en kompromiss.
 
sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
Flaskhalsen för mig är en hundbur (som avhandlat tidigare i tråden). Jag ska prova med en Eniyaq, men jag tror faktiskt att även denna storlek är för liten bak. Dragvikten kommer vara ett problem oavsett vilken bil jag väljer 2500kg drar nuvarande fossilbil och det är lite av en kompromiss.
Det beror väl på hund? Kör min golden i en 60/40 bur i min ID4, men det är nog gränsen om man vill ha hunden i bur. Kör man öppet med enbart lastskydd får man ju in såklart en större vovve utan problem
 
sunnis sunnis skrev:
Det beror väl på hund? Kör min golden i en 60/40 bur i min ID4, men det är nog gränsen om man vill ha hunden i bur. Kör man öppet med enbart lastskydd får man ju in såklart en större vovve utan problem
Ja givetvis beror det på vilken bur man har. Jag behöver få in en Artfex Medium (https://www.zoo.se/artfex-hundbur.h...-SJYpqA0OLwuj2rF2t-rAFSUxhjwSO9waAoHrEALw_wcB) - skulle den gå in i din ID4?
 
sunnis
MathiasS MathiasS skrev:
Ja givetvis beror det på vilken bur man har. Jag behöver få in en Artfex Medium ([länk]) - skulle den gå in i din ID4?
Ja den buren är inga problem, sett flera som har den. ev. behöver du kitta om den så att insteget blir förhöjt med en sats från artfex eller så ställer man buren på en förhöjd platta. Men det är om bilen är utrustad med förhöjt lastgolv eller inte. Själv måttbeställde jag en hundbur från alftaburen till min.
 
sunnis sunnis skrev:
Ja den buren är inga problem, sett flera som har den. ev. behöver du kitta om den så att insteget blir förhöjt med en sats från artfex eller så ställer man buren på en förhöjd platta. Men det är om bilen är utrustad med förhöjt lastgolv eller inte. Själv måttbeställde jag en hundbur från alftaburen till min.
ok, jag får åka å testa!
 
N Nerre skrev:
Får du det? Och kan du verkligen även på sommaren? På parkeringen på mitt jobb är motorvärmaruttagen avstängda på sommaren.

Uttagen är på året om där jag jobbar så det är inte något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.