Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
H Huspappan skrev:
Jag sammanfattar det med att oavsett om jag är vaccinerad eller ej så kan jag föra smittan vidare. Sen om jag jag själv blir mindre sjuk om jag är vaccinerad är givetvis jättebra, men jag ser inte personligen coronaviruset som det mest dödliga i världen man kan träffa på.
Men risken är mycket mindre att föra smittan vidare när du är vaccinerad.

Det handlar ju om att få ner smittspridningen så att färre blir sjuka, färre hamnar på sjukhus, färre avlider, färre får postcovid osv. Ju fler som är vaccinerade desto färre blir sjuka osv.

Fler sjuka, fler på sjukhus och fler med postcovid leder till ökade kostnader för samhället, vilket ju kommer att drabba alla, inkl. dig förr eller senare.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
H
Jag har svarat på en del, men jag känner att jag verkligen hoppade in i en inhägnad full med hungriga rovdjur som bara väntade på att slita en i stycken. Jag är ingen vaccinmotståndare, stödjer inte kavlaner.se etc. Önskar er god hälsa och jag återkommer när jag vaccinerat mig eller fått corona.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
H Huspappan skrev:
Jag har svarat på en del, men jag känner att jag verkligen hoppade in i en inhägnad full med hungriga rovdjur som bara väntade på att slita en i stycken. Jag är ingen vaccinmotståndare, stödjer inte kavlaner.se etc. Önskar er god hälsa och jag återkommer när jag vaccinerat mig eller fått corona.
Beklagar, men vi vill försöka förstå vad som ligger bakom ditt beslut.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
H Huspappan skrev:
Nu hittade jag en! Om du ger mig bevis på att en full vaccinerad person INTE kan sprida vidare corona så kan vi fortsätta prata.
Det är det som är problemet, i din förnekelsefas så skall allt vara svart eller vitt. Du, liksom jag och alla andra vet mycket väl att vaccinerade blir smittade och också kan smitta andra. Men allt handlar om R-tal. Du vet naturligtvis också att det är betydligt större sannolikhet att en ovaccinerad blir smittad än en vaccinerad, speciellt i Sverige där vi inte vaccinerat med Janssen och begränsat med Vaxzevria.

Kan du inte istället bevisa att vaccinerade sprider smitta precis lika mycket som ovaccinerade? Jag tror en sund, icke obstinat person som kan se verkligheten istället för att nödvändigtvis jobba med sin Trump-argumentation ser det sambandet i all statistik på både resultat av vilka som testar positivt och vilka som ligger inlagda. Så jag ser det som redan bevisat och som en ickefråga.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Men risken är mycket mindre att föra smittan vidare när du är vaccinerad.

Det handlar ju om att få ner smittspridningen så att färre blir sjuka, färre hamnar på sjukhus, färre avlider, färre får postcovid osv. Ju fler som är vaccinerade desto färre blir sjuka osv.

Fler sjuka, fler på sjukhus och fler med postcovid leder till ökade kostnader för samhället, vilket ju kommer att drabba alla, inkl. dig förr eller senare.
och det handlar om att lägga vårdpengarna på tex cancervård och börja beta av operationsköer och inte behandla idioter som vägrade vaccinera sig. I stora delar av mellan/södra Afrika finns det två olika sätt att dö förutom gammeldöden. Det är Malaria eller trafikolycka. Det är lite samma sak i resten av värden, sätter man en klunk vatten i fel strupe så är det garanterat Corona.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

När blev din fru smittad?
Förra året fanns det undersökningar som visade att typ 80 % av de insjuknade inte spred viruset vidare alls. Inom en familj var det väl mer smittspridning men det var ändå rätt vanligt att ingen annan i familjen blev smittad.

Alfavarianten hade ökad smittsamhet jämfört med tidigare varianter och delta ändå mer. Det innebär att den som är sjuk har mer virus i luftvägarna och andas ut fler i varje andetag numera än tidigare. När då en annan människa får i sig mycket fler virus ökar risken för att verkligen bli sjuk.

Vad som är säkert avstånd inomhus beror ju på så mycket att det är svårt att veta om man verkligen har det jämnt.

Det är väl klart att inte alla ovaccinerade är superspridare för jämnan och i vanliga fall så verkar det ju vara liten risk för dig, men så plötsligt kan det hända något som får dig att bryta rutinen. Ett exempel kan ju vara att du blir påkörd på vägen till affären och hamnar på sjukhus. Då riskerar du både att bli smittad och att smitta vidare i större utsträckning.
Det var nu i mars. Tänker att jag inte normalt exponerar mig för större risk än jag gjorde när jag levde med min fru under samma tak, samma säng osv under de veckor hon var sjuk.

Exemplet om trafikolyckan lägger jag i samma box som övriga risker jag är villig att ta för att leva. Som att jag öht går utanför dörren.
 
BirgitS
A Andytor skrev:
Det var nu i mars. Tänker att jag inte normalt exponerar mig för större risk än jag gjorde när jag levde med min fru under samma tak, samma säng osv under de veckor hon var sjuk.

Exemplet om trafikolyckan lägger jag i samma box som övriga risker jag är villig att ta för att leva. Som att jag öht går utanför dörren.
Det bör ju ha varit alfavarianten om det var i mars. Alla sjuka är inte lika smittspridande, en del utsöndrar mindre virus än andra så tillhörde din fru de med lite virus i utandningsluften så säger ju inte det något om vad som händer när du träffar på en som utsöndrar ovanligt mycket i stället.

Är det inte lätt att undanröja en risk genom att vaccinera sig?
Precis som det är lätt att ta på bilbältet fast risken för att råka ut för en allvarlig olycka under bilfärden är väldigt liten.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör ju ha varit alfavarianten om det var i mars. Alla sjuka är inte lika smittspridande, en del utsöndrar mindre virus än andra så tillhörde din fru de med lite virus i utandningsluften så säger ju inte det något om vad som händer när du träffar på en som utsöndrar ovanligt mycket i stället.

Är det inte lätt att undanröja en risk genom att vaccinera sig?
Precis som det är lätt att ta på bilbältet fast risken för att råka ut för en allvarlig olycka under bilfärden är väldigt liten.
Förstod nog inte att man behöver följa upp en diskussion när man svarat på trådens innehåll. Men vi fortsätter så får ni iaf en inblick i mina (obs mina) tankar.

Jo, det skulle vara lätt att vaccinera sig, men din liknelse om bilbältet är för enkel. Jag känner lite att "jag vet vad jag har, men inte vad jag får".

Dvs, jag "vet" att jag inte får det så lätt och all statistik är till min fördel gällande hur sjuk jag sannolikt skulle bli om jag ändå smittas.
Jag "vet inte vad jag får" - allt från jätteont i armen till feber i några dagar till bröstsmärtor, eller ingen biverkan alls. Gör att din liknelse med bilbältet faller för mig.

Naturligtvis är det jag som ligger där med lång näsa om jag trillar dit ändå, det är jag medveten om. Men om jag trodde att jag skulle göra det så hade jag redan varit vaccinerad.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Andytor skrev:
Förstod nog inte att man behöver följa upp en diskussion när man svarat på trådens innehåll.
Det är valfritt :)

A Andytor skrev:
Naturligtvis är det jag som ligger där med lång näsa om jag trillar dit ändå, det är jag medveten om.
Tyvärr drabbar det ju inte bara dig utan hamnar du på sjukhus så drabbar det personalen där och det drabbar den som var inplanerad för att vårdas av personalen i stället. Dessutom drabbar det alla som du råkar smitta innan du får symtom.

Tyvärr så verkar ju nu alldeles för många resonera ungefär som du gör vilket har lett till att sjukvården är för belastad för att restriktioner ska kunna tas bort.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Argastesnickaren skrev:
Då gäller väl samma sak vad du tror, anser och tvivlar över som ringa värde;)
Självklart!
Jag har ingen som helst tro på att det jag säger uppfattas som om jag vore Tegnell, själv. Däremot blir det smått larvigt, när någon amatörFreud skall avgöra vad som är sant eller inte.

Eftersom detta är en plats där helt okända människor dryftar sina tankar och ibland, även sin ilska, sorg eller frustration över dittan och dattan.
Det senare blir extra frekvent på helgerna, då det är lätt att vräka ur sig kommentarer man aldrig skulle gjort om man stått såväl nykter som öga mot öga, mot den man tilltalar.
Men i drucken ensamhet utan risk för andra konsekvenser, än en inläggsradering, är det lätt för de kuvade att ge igen, här på forumet.

Staffans
 
P pmd skrev:
Behövs det?
Men huvudskälet till att det inte görs är nog att det finns en EU-förordning som säger att antikroppstest inte är giltiga som covidbevis (enligt en obskyr text hos E-hälsomyndigheten; jag har inte försökt gräva fram vilken förordning det handlar om).
Ja, jag anser covidbevis baserat på antikroppstest kan behövas i vissa fall. En bekans barn :cool: hade varit i USA och vaccinerar sig där med Pfizer vaccinet, men fick inget giltigt covidbevis i Sverige pga det fuskas med vaccinatipnsbevisen i USA så de är inte giltiga i Sverige. (Jag känner fler som vaccinerat sig i USA. Det borde väl gå bra att få resa ut ur USA iaf).

4 sprutor mRNA vaccin kändes då inte lockande. Det finns ju inga studier som visar säkerheten med att vaccinera sig med 4 doser. :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
A Andytor skrev:
Förstod nog inte att man behöver följa upp en diskussion när man svarat på trådens innehåll. Men vi fortsätter så får ni iaf en inblick i mina (obs mina) tankar.
Tack för ditt svar och din åsikt.
Mvh Trådskaparen
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Självklart!
Jag har ingen som helst tro på att det jag säger uppfattas som om jag vore Tegnell, själv. Däremot blir det smått larvigt, när någon amatörFreud skall avgöra vad som är sant eller inte.

Eftersom detta är en plats där helt okända människor dryftar sina tankar och ibland, även sin ilska, sorg eller frustration över dittan och dattan.
Det senare blir extra frekvent på helgerna, då det är lätt att vräka ur sig kommentarer man aldrig skulle gjort om man stått såväl nykter som öga mot öga, mot den man tilltalar.
Men i drucken ensamhet utan risk för andra konsekvenser, än en inläggsradering, är det lätt för de kuvade att ge igen, här på forumet.

Staffans
Nej, det är skillnad på när man har referenser från trovärdiga källor jämfört med när någon kommer med teorier man kan hitta överallt på kavlaner.se utan några som helst vettiga källor.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De sade på TV4 idag att pandemin numera är en pandemi för de ovaccinerade.

Det ligger mycket i det.

Min empati ligger enbart hos de som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig…
Min empati ligger enbart hos de som inte gör skillnad på ovaccinerade och vaccinerade.
Men å andra sidan så respekterar jag även dessa. Tror det är synd om de som inte kan acceptera att folk tycker olika.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är valfritt :)


Tyvärr drabbar det ju inte bara dig utan hamnar du på sjukhus så drabbar det personalen där och det drabbar den som var inplanerad för att vårdas av personalen i stället. Dessutom drabbar det alla som du råkar smitta innan du får symtom.

Tyvärr så verkar ju nu alldeles för många resonera ungefär som du gör vilket har lett till att sjukvården är för belastad för att restriktioner ska kunna tas bort.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är valfritt :)


Tyvärr drabbar det ju inte bara dig utan hamnar du på sjukhus så drabbar det personalen där och det drabbar den som var inplanerad för att vårdas av personalen i stället. Dessutom drabbar det alla som du råkar smitta innan du får symtom.

Tyvärr så verkar ju nu alldeles för många resonera ungefär som du gör vilket har lett till att sjukvården är för belastad för att restriktioner ska kunna tas bort.
Ja precis. OM jag nu kan och kommer få det trots samma personlig strategi som senaste 1.5 åren (minus en sjuk fru i samma säng). Och OM det skulle bli annat än en mild förkylning (vilket inget tyder på).

Din retorik skulle kunna appliceras på allt egentligen. Så är det upp till var och en att känna hur mycket/lite man vill riska (sig själv och de vårdkonsekvenser du räknar upp).

Ex
Du borde sluta med [X] eller börja med [Y] för att minska risken för [Z]. För om du hamnar på sjukhus ställer du till det för vårdpersonal och planerade operationer mm.

X = socker, alkohol, fordon, sport, nikotin, fett, vattenlek etc
Y = Motion, kostcirkeln, vegetariskt, meditation etc
Z = Cancer, leverproblem, högt blodsocker, fysiska men, psykiska men etc.

Jävlar vad långt det blev. Vill inte hamna i ett rätt/fel i frågan generellt. Och vill igen poängtera att detta är åsikter om MIN situation och inte vaccin generellt. Jag tycker definitivt att det bör vaccineras där det är relevant. Men när man nu börjar prata om att vaccinera små barn så tycker jag att det börjar bli skevt
 
Redigerat:
  • Gilla
Niclas P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.