En ganska dålig bild men undrar ifall det finns en chans att det vita inlindade på rören är något annat än asbest? Vad i så fall? Orolig eftersom jag andats in byggdamm då det här rivits intill min kontorsarbetsplats.
 
  • Rör med möjligt isoleringsmaterial, misstänkt för att vara asbest, i ett rivet byggområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som syns på mittersta röret är med stor sannolikhet asbest.

Har det suttit mer isolering på rören som man har rivit bort?
 
useless useless skrev:
Det som syns på mittersta röret är med stor sannolikhet asbest.

Har det suttit mer isolering på rören som man har rivit bort?

Skulle tro det, men vet inte. Händer det att man lämnar vissa delar av rören oisolerade?

Ja ser ju dessvärre ut som asbest. Vill samtidigt inte tro att byggfirman inte kollat upp det innan de rev. Finns det något annat material som påminner om asbest?
 
Skicka in en bit av materialet till ett testlab så undersöker de materialet och du får korrekt svar
 
C claym skrev:
Skicka in en bit av materialet till ett testlab så undersöker de materialet och du får korrekt svar
Jag vet inte om jag vågar röra materialet men oavsett om jag skickar det till testlab eller om jag får byggföretaget att göra det så tar det tid och jag skulle vilja veta om det finns något annat material som påminner om asbest… dvs. Finns det ens en möjlig chans att det här vitaktiga kan vara något annat? Använde man tex vanligt gips? Förstår att ingen kan säga säkert vad det är men skulle vara skönt att veta om det ens går att hoppas på något annat då jag andats in en hel del byggdamm.
 
Varför skulle du inte våga röra det? Asbest är inte giftigt vid beröring...
Är det ett företag som utför en renovering i en kommersiell fastighet? Har du pratat med företaget eller eventuellt skyddsombud?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vill man inte röra med fingrarna direkt vid den misstänkta asbesten kan man väl ta på en latexhandske.
Min far hade en påse asbest. Asbesten kändes mer som bomull än isolering som jag minns.
Gips användes ofta med gasbinda för att linda runt en rörböj man isolerat med asbest.

Jag har tittat på bilden flera gånger. Den bit jag tittat på som jag också tyckte såg ut som asbest tycker jag nu lika gärna skulle kunna vara tjärpapp med wellpapp. Det är svårt att avgöra färg, typ av fibrer och form om man zoomar in.

Man brukade heller inte isolera raka rör med asbestisolering.
 
  • Gilla
Ebba2021 och 2 till
  • Laddar…
Mina värmerör hemma såg ut precis så där. Av någon konstig anledning har man lindat asbestduk på röret innanför kokosisoleringen.

Ett gammalt värmerör delvis insvept i asbestduk med synlig kokosisolering, liggande på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Du kan ju börja med att kolla om företaget har utbildning för asbestsanering
 
E Ebba2021 skrev:
Jag vet inte om jag vågar röra materialet men oavsett om jag skickar det till testlab eller om jag får byggföretaget att göra det så tar det tid och jag skulle vilja veta om det finns något annat material som påminner om asbest… dvs. Finns det ens en möjlig chans att det här vitaktiga kan vara något annat? Använde man tex vanligt gips? Förstår att ingen kan säga säkert vad det är men skulle vara skönt att veta om det ens går att hoppas på något annat då jag andats in en hel del byggdamm.

Jo hoppas kan man alltid göra, som andra skrivit kan det vara nåt annat material.
Oavsett så ställ dig frågan: blir du trygg / lugn över svaren här då ingen kan garantera till 100% vad det är för material? Jag misstänker att du ändå kommer vara orolig och enda sättet är att skicka prov på analys
 
  • Gilla
Ebba2021
  • Laddar…
För att stilla min nyfikenhet skulle jag vilja se en skarp närbild på detta
Närbild av potentiellt asbestmaterial markerat med röd cirkel i en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Varför skulle du inte våga röra det? Asbest är inte giftigt vid beröring...
Är det ett företag som utför en renovering i en kommersiell fastighet? Har du pratat med företaget eller eventuellt skyddsombud?
Vet ganska lite men det är fastighetsägaren som anlitat något företag för att göra detta. Upptäckte ”asbesten” i fredags så jag har inte hunnit kolla upp nåt mer men har oroat mig i helgen. Apropå att ta i den - dels är jag rädd att det ska falla ner en stor bit och börja damma ifall jag försöker bryta loss något. Och sen är utrymmet där bygget är lite inplastat och fullt av byggdamm.
 
E Ebba2021 skrev:
dels är jag rädd att det ska falla ner en stor bit och börja damma ifall jag försöker bryta loss något.
Riktigt så funkar det inte, men det är såklart bra att vara försiktig.
 
blackarrow blackarrow skrev:
För att stilla min nyfikenhet skulle jag vilja se en skarp närbild på detta
[bild]
ja jag med, ska försöka ta en imorgon
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vill man inte röra med fingrarna direkt vid den misstänkta asbesten kan man väl ta på en latexhandske.
Min far hade en påse asbest. Asbesten kändes mer som bomull än isolering som jag minns.
Gips användes ofta med gasbinda för att linda runt en rörböj man isolerat med asbest.

Jag har tittat på bilden flera gånger. Den bit jag tittat på som jag också tyckte såg ut som asbest tycker jag nu lika gärna skulle kunna vara tjärpapp med wellpapp. Det är svårt att avgöra färg, typ av fibrer och form om man zoomar in.

Man brukade heller inte isolera raka rör med asbestisolering.
Hade ju varit fantastiskt. Såg dessvärre vitt ut, kanske märkligt att måla wellpappen vit..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.