Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Djurriket får sköta sig själv, tänker jag. Jag sparar empatin till människor och djur som lider på riktigt.

Bra referens! Den säger ju att:

”– Jag tror inte att katterna utgör något hot mot fågelbestånden som helhet. Ungefär 80 procent av årets ungar dör ändå innan nästa häckningssäsong börjar, säger Bo Söderström.

Ungfåglarna dör av svält och sjukdomar. Eller så kolliderar de med bilar och fönsterrutor. Dessutom försvinner många under flyttningen söderut.

– Trots de höga dödstalen är antalet häckande fåglar ganska konstant från år till år. Det verkar alltså som att de klarar både katternas jakt och de övriga dödsorsakerna.”


Så vad är problemet?
Problemet är att katter inte tillhör djurlivet. De är husdjur, och de har en ägare.

Kattägarna låter sina husdjur plåga ihjäl bla miljontals småfåglar i Sverige vsrje år och tycker sig inte ha något ansvar för det. Vilda djur som har liknande beteende får skjutas av jägare.

Antingen tar kattägarna sitt ansvar, eller så kan man ju införa katter i jakttabellen. Varför skall katter ha ett frikort?


https://sverigesradio.se/artikel/6455648
 
  • Svart katt med intensiv blick bredvid en fågel den fångat, exemplifierar huskattens jaktbeteende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Jetkokos Jetkokos skrev:
Djurriket får sköta sig själv, tänker jag. Jag sparar empatin till människor och djur som lider på riktigt.

Bra referens! Den säger ju att:

”– Jag tror inte att katterna utgör något hot mot fågelbestånden som helhet. Ungefär 80 procent av årets ungar dör ändå innan nästa häckningssäsong börjar, säger Bo Söderström.

Ungfåglarna dör av svält och sjukdomar. Eller så kolliderar de med bilar och fönsterrutor. Dessutom försvinner många under flyttningen söderut.

– Trots de höga dödstalen är antalet häckande fåglar ganska konstant från år till år. Det verkar alltså som att de klarar både katternas jakt och de övriga dödsorsakerna.”


Så vad är problemet?
Jag har citerat det här tidigare men det är ointressant för vissa, det går inte in. Jag tänker lämna den här tråden, vill inte uppmuntra till fortsatt OT. Har även anmält så får vi se vad admin tycker. Vi har väl alla intressen vi brinner för men att predika dem överallt tycker jag blir fel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Som vanligt grundar sig folks ställningstagande här utifrån en känsla och en övertygelse. De som tycker att katter ska få vara ute, de som tycker att de ska vara inne och de som tycker djur ska dränkas i glykol.
Det finns mej veterligen inget rättsligt stöd för att tvinga kattägare att ha sina djur inne. Så i grunden kastar vi åsikter mot varandra utan att försöka förstå. Är likadant där jag bor. Vi försöker ha lite koll på sandlådor etc och plocka upp eventuellt bajs precis som hundägaren gärna gör. Men några sura grannar är där ändå. En i styrelsen log och berättade om en tidigare medlem som skjutit på katterna när de befann sig i sandlådan. När jag inte skrattade ändrade han historian så att kulorna landade bredvid. Som att det är bättre med bly än kattbajs i sanden.

Wittgenstein sade en gång något i stil med: när vi löst de verkliga problemen kommer vi också klara av de inbillade
 
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Steg 1: Definition av djur.
Steg 2: Definition katt.
Steg 3: Sluta snacka djurplågarskit.
1, Det vilda djurlivet och husdjur/tamdjur är helt olika saker. Tamdjur/husdjur har en ägare som har ansvar för djuret, det skall få mat o vatten etc.
Vilda djur som rävar och annat faller inom viltvårddn och finns därmed med i jakttabeller och regleras så att de inte blir för många.
2, katt i detta fallet är ett husdjur som då har en ägare. Det finns kattdjur i det vilda tex lodjur, vilka får skjutas av jägare, det är licensjakt på dem, liknande älg o björn.
3, Du menar att djurplågeriet med plågade småfåglar och deras ungar som svälter ihjäl i boet när katten tagin en förälder försvinner om man slutar prata om det???
 
Nissens
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Som vanligt grundar sig folks ställningstagande här utifrån en känsla och en övertygelse. De som tycker att katter ska få vara ute, de som tycker att de ska vara inne och de som tycker djur ska dränkas i glykol.
Det finns mej veterligen inget rättsligt stöd för att tvinga kattägare att ha sina djur inne. Så i grunden kastar vi åsikter mot varandra utan att försöka förstå. Är likadant där jag bor. Vi försöker ha lite koll på sandlådor etc och plocka upp eventuellt bajs precis som hundägaren gärna gör. Men några sura grannar är där ändå. En i styrelsen log och berättade om en tidigare medlem som skjutit på katterna när de befann sig i sandlådan. När jag inte skrattade ändrade han historian så att kulorna landade bredvid. Som att det är bättre med bly än kattbajs i sanden.

Wittgenstein sade en gång något i stil med: när vi löst de verkliga problemen kommer vi också klara av de inbillade
Tja, det finns ju väldigt enkla sätt att minska djurplågeriet katterna utför. Men jag har aldrig sett kattägare använda dem, inte heller har jag sett kattägare gå runt och leta kattskit i sandlådorna eller hos grannarna. För att inte tala om sanering av kattpiss..

https://www.natursidan.se/nyheter/sa-minskar-du-risken-att-tamkatter-tar-faglar/
 
Nissens Nissens skrev:
Tja, det finns ju väldigt enkla sätt att minska djurplågeriet katterna utför. Men jag har aldrig sett kattägare använda dem, inte heller har jag sett kattägare gå runt och leta kattskit i sandlådorna eller hos grannarna. För att inte tala om sanering av kattpiss..

[länk]
Vad menar du? De allra flesta åtgärder här skulle jag säga att de flesta följer. Bjällra på färgglatt halsband, mat före utgång och inne på natten.
Var skall kattpiss saneras ifrån tycker du? Låt det regna bort.
 
Nissens
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vad menar du? De allra flesta åtgärder här skulle jag säga att de flesta följer. Bjällra på färgglatt halsband, mat före utgång och inne på natten.
Var skall kattpiss saneras ifrån tycker du? Låt det regna bort.
Då lever vi i olika världar. Bjällra är oerhört ovanligt på katter generellt. Och kattpiss regnar inte bort när det kommit på trä eller textilier till exempel. Tvärtom, det går knappt att få bort…och det luktar vedervärdigt…
 
Soldater i ett rökfyllt landskap, en med kattansikte, och text som skämtsamt citerar film.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då lever vi i olika världar. Bjällra är oerhört ovanligt på katter generellt. Och kattpiss regnar inte bort när det kommit på trä eller textilier till exempel. Tvärtom, det går knappt att få bort…och det luktar vedervärdigt…
Där jag bor har 4/5 katter bjällra. Kvällstid är det ovanligt att möta katter. Kanske håller de sig gömda.
Jag gillar ju katter och ser dem som ett icke-problem. Samtidigt som du verkar inta motsatt position. Vi kanske inte kommer nå längre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.