Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Det är inte politik utan sjukvårdspolitiken som borde ha en plats i tråden.
Du får väl fråga forumägarna om det då.
Men jag förstår inte varför just en tråd som som frågar varför folk inte har vaccinerat sig skulle vara bästa tråden för det.
 
F
H Huspappan skrev:
Tills det blir ett absolut måste. Om jag om 5 år vill åka till Kanarieöarna med familjen och det då kommer att krävas vaccination för att komma in. Eller för att överhuvudtaget ta mig ut ur Sverige.
så om jag förstår dig rätt så tar du alltså på dig rollen att potentiellt sprida Corona i samhället och hjälpa till att hålla viruset under armarna så det har ännu bättre möjligheter att mutera men en så banal och egoistisk skitsak som att åka till Kanarieöarna skulle kunna få dig att omvärdera det beslutet och vaccinera dig? Det är att tänka bara på sig själv och skita i alla andra det.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
H
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Inte av alla. Men en knappt handfull skribenter, förstår, bland mycket annat, inte skillnaden mellan att refusera samtliga vaccin, eller att bara vara försiktig och avvakta gällandes coronaditot. Vilket är min "taktik".

Det är bara att följa det råd Ernst-hugo Gäregård gav. -"Världen är full av idioter. Låt dom inte påverka dig!
Staffans
Då har vi samma tänk, jag är fullproppad med vaccin sedan födseln och mina barn genomgår samma sedvanliga vaccinprogram genom uppväxten. Jag är mycket mer livrädd för TBE än för Corona, men det är ju min åsikt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H
F fsn skrev:
så om jag förstår dig rätt så tar du alltså på dig rollen att potentiellt sprida Corona i samhället och hjälpa till att hålla viruset under armarna så det har ännu bättre möjligheter att mutera men en så banal och egoistisk skitsak som att åka till Kanarieöarna skulle kunna få dig att omvärdera det beslutet och vaccinera dig? Det är att tänka bara på sig själv och skita i alla andra det.
Nu hittade jag en! Om du ger mig bevis på att en full vaccinerad person INTE kan sprida vidare corona så kan vi fortsätta prata.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är bara att följa det råd Ernst-hugo Gäregård gav. -"Världen är full av idioter. Låt dom inte påverka dig!

Staffans
Håller med dig till 100%, det är därför man inte låter vaccinmotståndare och kavlaner.se fördunkla ens sinnen med diverse konspirationsidéer…
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H Huspappan skrev:
Självklart är det valfritt. Men om jag vill iväg och det då är ett krav så blir det ju ett måste om jag ska iväg. Har inte tänkt så mycket på skälen. Med all fakta som finns ute nu så ser jag det som osannolikt att jag skulle bli svårt sjuk hur mycket det än sticker i folks ögon att läsa. Min sambo är vaccinerad och vi har inga hätska debatter här hemma med att kasta fakta i ansiktet på varandra med vad som är rätt eller fel.
Hur kommer du fram till den bedömningen?
Det är nog en rätt vanlig åsikt bland de ovaccinerade som ligger på sjukhusen nu.

Menar du att om du skulle bli sjuk så är det omöjligt att du smittar någon annan som i sin tur blir allvarligt sjuk eller någon annan som visserligen inte blir allvarligt sjuk men som i sin tur smittar någon annan som blir allvarligt sjuk?

Menar du att ditt beteende är exemplariskt och du aldrig orsakar att andra kommer för nära varandra och riskerar att virus går mellan de två personerna?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, ja inte tänker de på andra i allafall.
Jag själv och flera jag känner gjorde det både med tanke på att stoppa pandemin och att undvika att bli krassliga själva. De som inte vaccinerar sig tror att de inte kommer att bli sjuka och struntar uppenbarligen i om pandemin sprids. Det finns ju exempel i tråden här på att man går ut bland folk ovaccinerad och utan antikroppar. Inte är det av omtanke om andra de beter sig på det viset..
De du beskriver är möjligen cyniska, korkade eller möjligen omdömeslösa, kanske även egocentrerade men det är inte ovan beskrivning tecken på.
 
Nissens
H Huspappan skrev:
Jag skippar covidvaccin så länge jag kan men tog gladeligen emot min 4:e TBE-spruta tidigare i år. Betraktas jag som en "antivaxxer" i ögonen på alla som är coronavaccinerade?
Nja mer irrationell i mina ögon. Men antivaxxer när det gäller covidvaccinet borde du ju vara då..?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
BirgitS
H Huspappan skrev:
Nu hittade jag en! Om du ger mig bevis på att en full vaccinerad person INTE kan sprida vidare corona så kan vi fortsätta prata.
Varför är det kritiskt?
Det räcker väl med att risken att en fullvaccinerad blir smittad är lägre och om den personen i alla fall skulle bli smittad så är risken mindre att smitta någon annan. Det är ju sånt som får R-värdet att gå ner.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M mickef skrev:
De du beskriver är möjligen cyniska, korkade eller möjligen omdömeslösa, kanske även egocentrerade men det är inte ovan beskrivning tecken på.
Oavsett så har de ingen empati och ser inte helheten på problemet. Hade de gjort det så hade de agerat annorlunda.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
H Huspappan skrev:
Nu hittade jag en! Om du ger mig bevis på att en full vaccinerad person INTE kan sprida vidare corona så kan vi fortsätta prata.
Vaccinet minskar risken att du skall bli infekterad, därmed minskar risken att du skall sprida det vidare, och OM du bli infekterad, så sprider du mindre om du är vaccinerad. När spridningen totalt blir så låg att varje smittad i genomsnitt smittar mindre än en person, så dör pandemin ut.

Så det handlar inte bara om huruvida just DU blir sjuk. Det handlar om att minska mutationer osv.
 
  • Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Hur kommer du fram till den bedömningen?
Det är nog en rätt vanlig åsikt bland de ovaccinerade som ligger på sjukhusen nu.

Menar du att om du skulle bli sjuk så är det omöjligt att du smittar någon annan som i sin tur blir allvarligt sjuk eller någon annan som visserligen inte blir allvarligt sjuk men som i sin tur smittar någon annan som blir allvarligt sjuk?

Menar du att ditt beteende är exemplariskt och du aldrig orsakar att andra kommer för nära varandra och riskerar att virus går mellan de två personerna?
Jag sammanfattar det med att oavsett om jag är vaccinerad eller ej så kan jag föra smittan vidare. Sen om jag jag själv blir mindre sjuk om jag är vaccinerad är givetvis jättebra, men jag ser inte personligen coronaviruset som det mest dödliga i världen man kan träffa på.
 
Nissens
H Huspappan skrev:
Då har vi samma tänk, jag är fullproppad med vaccin sedan födseln och mina barn genomgår samma sedvanliga vaccinprogram genom uppväxten. Jag är mycket mer livrädd för TBE än för Corona, men det är ju min åsikt.
Hur stort hot mot samhället i stort är TBE menar du?
 
Redigerat:
  • Gilla
fsn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl fråga forumägarna om det då.
Men jag förstår inte varför just en tråd som som frågar varför folk inte har vaccinerat sig skulle vara bästa tråden för det.
Det skulle inte bli många kommentarer kvar om tråden skulle sanerats från ovidkommande inlägg.
 
Nissens Nissens skrev:
Oavsett så har de ingen empati och ser inte helheten på problemet. Hade de gjort det så hade de agerat annorlunda.
Du generaliserar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.