K kentauren skrev:
En spisfläkt drar ju inte bara el den drar ju oxo ut varm luft som värmts upp på något sätt
Exakt. Det är ventilationen som kostar pengar i dagens välisolerade hus, om det inte finns värmeåtervinning. Det fanns en orsak till varför man efter oljekrisen på 70-t drog ner/stängde helt ventilationen. Resultaten av för dålig eller rent av obefintlig ventilation är inte heller bra. Därav alla dagens system för värmeåtervinning och krav på luftomsättning.

Golvvärmeläckage ner till grunden/källaren är inte nödvändigtvis av ondo, utan kan vara av godo. I krypgrunder med träbjälklag kan det värmeläckaget bespara mögelsanering av grunden, byte av trossbottenbrädor och syllar, samt isolering och beplastning av marken och inte minst inköp och drift av en avfuktare.
För betongbjälklag är det kanske inte lika kritiskt, åtminstone så länge som armeringsjärnen ligger där de ska väl inbäddade i sprickfri betong.
 
Tror som många andra att golvvärmen kan vara en stor bov här.
Förbrukningen är väl lite hög totalt, men med ett spa och golvvärme så är det mer logiskt.
Jag har 130kvm + 40kvm garage i norrland och gör av med 24500kWh/år.
Garaget värme med en luft/luftvärmepump, och har 18 grader på vintern, och verkar vara hyfsat isolerat.
Garaget förbrukade 2900kWh förra året, och varmvattnet stod för 2500kWh (2 vuxna personer).
Tillförd energimängd för värme i huset var 15500kWh, och det är direktel med element, ingen golvvärme.
Installerade en luft/luftvärmepump i huset i början av sommaren, så förhoppningen är att förbrukningen kan gå ner lite under detta år, och jag har justerat ner elementen ca 7-8 grader.
Intressant var i alla fall att det inte kostar speciellt mycket energi att köra den som A/C på sommaren, ungerfär 1kWh/dygn, och det kändes väl värt för att få ett behagligt klimat inomhus,
Men prova att stänga av golvvärmen, och ge det lite tid, några timmar, för att se förbrukningtrenden.
Gör likadant sedan med spabadet.
Det finns en hel del tankar om vad som kan vara "felet", eller anledningen kanske man ska säga.
Hoppas att du hittar källan till funderingen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Tror som många andra att golvvärmen kan vara en stor bov här.
Förbrukningen är väl lite hög totalt, men med ett spa och golvvärme så är det mer logiskt.
Jag har 130kvm + 40kvm garage i norrland och gör av med 24500kWh/år.
Garaget värme med en luft/luftvärmepump, och har 18 grader på vintern, och verkar vara hyfsat isolerat.
Garaget förbrukade 2900kWh förra året, och varmvattnet stod för 2500kWh (2 vuxna personer).
Tillförd energimängd för värme i huset var 15500kWh, och det är direktel med element, ingen golvvärme.
Installerade en luft/luftvärmepump i huset i början av sommaren, så förhoppningen är att förbrukningen kan gå ner lite under detta år, och jag har justerat ner elementen ca 7-8 grader.
Intressant var i alla fall att det inte kostar speciellt mycket energi att köra den som A/C på sommaren, ungerfär 1kWh/dygn, och det kändes väl värt för att få ett behagligt klimat inomhus,
Men prova att stänga av golvvärmen, och ge det lite tid, några timmar, för att se förbrukningtrenden.
Gör likadant sedan med spabadet.
Det finns en hel del tankar om vad som kan vara "felet", eller anledningen kanske man ska säga.
Hoppas att du hittar källan till funderingen.
Hannuse Hannuse skrev:
Tror som många andra att golvvärmen kan vara en stor bov här.
Förbrukningen är väl lite hög totalt, men med ett spa och golvvärme så är det mer logiskt.
Jag har 130kvm + 40kvm garage i norrland och gör av med 24500kWh/år.
Garaget värme med en luft/luftvärmepump, och har 18 grader på vintern, och verkar vara hyfsat isolerat.
Garaget förbrukade 2900kWh förra året, och varmvattnet stod för 2500kWh (2 vuxna personer).
Tillförd energimängd för värme i huset var 15500kWh, och det är direktel med element, ingen golvvärme.
Installerade en luft/luftvärmepump i huset i början av sommaren, så förhoppningen är att förbrukningen kan gå ner lite under detta år, och jag har justerat ner elementen ca 7-8 grader.
Intressant var i alla fall att det inte kostar speciellt mycket energi att köra den som A/C på sommaren, ungerfär 1kWh/dygn, och det kändes väl värt för att få ett behagligt klimat inomhus,
Men prova att stänga av golvvärmen, och ge det lite tid, några timmar, för att se förbrukningtrenden.
Gör likadant sedan med spabadet.
Det finns en hel del tankar om vad som kan vara "felet", eller anledningen kanske man ska säga.
Hoppas att du hittar källan till funderingen.
Oj du gör av med mycket också. 4 personer i hushållet 250kvm (127+119) som är uppvärmt, garage eluppvärmt till 8 grader. El golvvärme i badrum(5kvm) Bergvärme pump, Kamin(mys eldar) samt FTX. 16500kWh/år. Ingen golvvärme förrutom då i ett badrum.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
Ja, det är väl en definitionsfråga vad som är "mycket".
Men eftersom jag värmer med direktel, och bor i norrland (Boden) så är det helt i sin ordning enligt mig.
Det som blir riktigt intressant nu är att jag vet vilken tillförd energimängd huset kräver, så då kan jag följa upp hur till exempel den nyligen installerade värmepumpen påverkar detta.
Du bor längre söderut och har ett avsevärt varmare klimat, kallare i garaget och bergvärme samt FTX, så det är säkert också helt i sin ordning.
Mängden energi som åtgår för att värma upp huset till en viss temperatur utifrån gällande untetemperatur är ju en konstant och given faktor, och jag tror att TS bör kolla om det är så att värmepumpen inte nyttjas optimalt här.
Det kanske är golvvärmen som står för en större del av tillförd energi?
 
  • Gilla
Angusmops och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Exakt. Det är ventilationen som kostar pengar i dagens välisolerade hus, om det inte finns värmeåtervinning.
När vi byggde år 2009 - 2010 kollade vi FTX-aggregaten på marknaden noga.
FTX-aggregatet vi fastnade för såldes av Fresh men var tillverkad i NL eller GB, och påstods ha 94% verkningsgrad.
Och så körde vi den på halvfart jämfört med den inreglerade och kontrollerade, för att slippa allt susande från tilluft-ventilerna. Perfekt för ett stillsamt tvåpersonershushåll (+två katter :) ).
Ventilationskontroll-värdena för luftomsättning (OVK) är ju baserat för hushåll med två vuxna + tre barn.
 
  • Gilla
Runnis och 3 till
  • Laddar…
Jag ligger åt den sparsamma sidan, det är få dagar som förbrukningen senaste månaden varit över 10kwh/dygn. Diagram över daglig elanvändning på under 10kWh under de senaste åtta dagarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
E ErlingN skrev:
Jag ligger åt den sparsamma sidan, det är få dagar som förbrukningen senaste månaden varit över 10kwh/dygn. [bild]
Ska tillägga att det inte skett någon eldning i kaminen dessa dagar och vi är två personer. Motorvärmaren har bara använts i en halv timme före affärsresa två av dessa dagar.
 
Ja, det var lågt, och sparsamt.
Jag kommer inte under 24kWh/dygn, det är liksom basförbrukningen :rofl:

Förbrukningskurva för elkraft över tid, stigande linjediagram, noterat som kWh per dag från 30/8 till 6/9.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under ickevärmesäsong använder jag ca 14 kWh/månad, fjärrvärme utan varmvattenberedare, elberedare, nu borttagen,drog ca 70kwh/ mån. Vid tomgång.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
14kwh/mån är ju ingenting, använder du aldrig spisen tex? stearinljus:)
 
Redigerat:
B bengtandersson skrev:
Under ickevärmesäsong använder jag ca 14 kWh/månad, fjärrvärme utan varmvattenberedare, elberedare, nu borttagen,drog ca 70kwh/ mån. Vid tomgång.
Hej.
Hur fixar du varmvattnet, eldar du?
Hur som helst är ju under 0,5kWh/dygn oerhört lite, då får man ju i princip ladda mobilen på jobbet.
 
  • Gilla
ErlingN
  • Laddar…
Kyl i snitt 30w/h
Frys i snitt 60W/h
Spisfläkt på lågfart runt 40W/h
Varmvattenberedare snitt runt 60-100W/h
FTX 100-300W/h
Golvvärme under icke uppvärmningssäsong 5W/h/m²

Lite att räkna på
 
L lat skrev:
Golvvärme under icke uppvärmningssäsong 5W/h/m²
Detta beror ju helt på hur högt man har den uppskruvad. En bekant till mig har alltid golvvärmen i badrummet högt uppskruvad. På sommaren står fönstret öppet för att det annars blir för varmt. Den lär dra mer än 5 W/m².

Jag antar att du menar W. W/h är normalt ingen användbar enhet.
 
  • Ledsen
ErlingN
  • Laddar…
Ja.
Jag har en förbrukning på 35W/h på kylen, men bara 40W/h på frysen.
Varmvattnet är 3,4kWh/pers/dag
Diskmaskinen tar ca 1kWh/disk, likaså tvättmaskinen.
Bara belysning var nästan 500kWh under ett år.
Men vi är ju alla olika i levnadsmönstret, så jag skulle absolut kunna minska totalförbrukningen med några tusen kWh/år, men det blir på bekostnad av någonting såklart.
 
A Avemo skrev:
ag antar att du menar W. W/h är normalt ingen användbar enhet.
Watt per timme i snitt är en mycket användbar enhet när man ska försöka förklara en förbrukning per timme enligt elnärsleverantörens statistik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.