Gjuta platta i timmerhus

Hej Gruppen,
Jag undrar om det finns kunnande eller synpunkter om gjutning av invändig grund i ett timmerhus?

Jag renoverar ett gammalt hus, ca år 1850, där vi beslutat att gjuta platta invändigt.

Bakgrund
Vi har beslutat att ha vattenburen golvvärme i huset och insåg vid upptagning av golv att det var fyllt med jord ända upp till golvplanket.

Detta är nu utgrävt och vi har lagt markduk sem singel och 20-30 cm cellplast beroende på markförhållanden.

Nu till frågan;
Byggplast under betongen eller inte?

Jag ser risker med båda men tar här gärna alla synpunkter och erfarenheter som ni har

Jag tänker såhär

Med byggplast riskerar jag att leda upp husets fukt till timmerväggarna?

Utan byggplast riskerar jag istället att få fukt upp i plattan och om det är mer än vad golvvärmen torkar ur så ser jag ett uppenbart bekymmer.

Vill primärt inte ha synpunkter på att man inte borde gjuta platta i ett gammalt timmerhus utan snarare hur jag gör det säkrast

Stort tack på förhand!
 
Ni har beslutat att gjuta platta och därmed har ni också beslutat att i fortsättningen lyfta huset och byta syllar ganska ofta.
Du skriver att du inte vill ha ditt beslut ifrågasatt men du behöver veta vad du ger dig in på. Om du har plast under plattan eller inte gör knappast någon skillnad för syllarna men om du lämnar bort plasten och helst också armeringen blir det mer praktiskt när plattan skall pikas bort för syllbyte.
 
  • Gilla
snickrande_tanten och 3 till
  • Laddar…
Golvvärme är rätt skönt.
Men det är inget krav på att gjuta för det.
Så skippa gjutning och välj ett för huset anpassad metod.
Det vill säga, gör inte fel, gör rätt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Inte är det väl strikt omöjligt med en platta i ett timmerhus? JAg tycker bara plattan och väggarna inte rör i varandra så är väl katastrofen undviken.

Jag tänker man har en sockel / stenfot som timmerhuset står på, innanför det har man en mindre platta som är dimensionerad så att den inte når väggarna/syllarna. Man kan lägga isolering t.ex. i gapet, samt under plattan så får den flyta på isolering, då blir den ett stort värmebatteri.

Det ger kanske inte rätt känsla dock för ett timmerhus.
 
Men varför?
Finns.många andra sätt att isolera och hantera en grund, i detta fallet är platta kanske det sämsta, så varför?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Inte är det väl strikt omöjligt med en platta i ett timmerhus? JAg tycker bara plattan och väggarna inte rör i varandra så är väl katastrofen undviken.

Jag tänker man har en sockel / stenfot som timmerhuset står på, innanför det har man en mindre platta som är dimensionerad så att den inte når väggarna/syllarna. Man kan lägga isolering t.ex. i gapet, samt under plattan så får den flyta på isolering, då blir den ett stort värmebatteri.

Det ger kanske inte rätt känsla dock för ett timmerhus.
Problemet är att med platta på mark och i synnerhet med golvvärme så får man förhöjd temperatur i marken under huset. Då höjs också ångtrycket i porerna i jorden vilket får fukten att pressas uppåt. På sin väg uppåt möter ångan ett relativt tätt betonggolv som får den att söka lättare vägar genom mer genomsläppliga material det vill säga upp genom syllarna och i synnerhet genom mellanväggssyllarna. Vad man än har som ligger mot syllarna så hålls de fuktiga för det finns ju ingen ventilation runt dem som snabbt kan föra bort fukten.
Man kan gjuta betongplatta i ett timmerhus men det förutsätter att man trär järnbalkar under huset och lyfter upp det och pallar upp det så man kan gräva bort hela den gamla grunden och gjuta en kontinuerlig platta som man sedan ställer ned huset på. Det blir orimligt arbetsdrygt och dyrt men det är enda sättet som riktigt fungerar.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Golvvärme är rätt skönt.
Men det är inget krav på att gjuta för det.
Så skippa gjutning och välj ett för huset anpassad metod.
Det vill säga, gör inte fel, gör rätt.

Om man då inte bör gjuta, vad är det du anser som rätt metod?

Mvh en i samma sits som TS
 
Vad är det för skillnad att gjuta en platta och ställa dit en syllring eller nedersta varvet på en timmerstomme?
Men det förutsätter att man lyfter timmerstommen och gjuter helplatta. Sedan vanlig sylltätning.
Att gjuta innanför en orginal stenfot typ är ju mera riskabelt.

Protte
 
S stortrötthusprojekt skrev:
Om man då inte bör gjuta, vad är det du anser som rätt metod?

Mvh en i samma sits som TS
Det finns ingen entydigt rätt metod men de två bästa eller kanske man skulle säga minst felaktiga metoderna har visat sig vara att antingen bygga torpargrund med isolerad trossbotten och kryprum eller gräva ur och fylla med cellglas/hasopor och lägga plankgolv direkt på det.
 
H heimlaga skrev:
Det finns ingen entydigt rätt metod men de två bästa eller kanske man skulle säga minst felaktiga metoderna har visat sig vara att antingen bygga torpargrund med isolerad trossbotten och kryprum eller gräva ur och fylla med cellglas/hasopor och lägga plankgolv direkt på det.

Ok, tack för förtydligande!(y)
 
H heimlaga skrev:
Ni har beslutat att gjuta platta och därmed har ni också beslutat att i fortsättningen lyfta huset och byta syllar ganska ofta.
Du skriver att du inte vill ha ditt beslut ifrågasatt men du behöver veta vad du ger dig in på. Om du har plast under plattan eller inte gör knappast någon skillnad för syllarna men om du lämnar bort plasten och helst också armeringen blir det mer praktiskt när plattan skall pikas bort för syllbyte.
Klart de går å ställa timmerstome på platta
Va skulle skillnaden va på ett hus med regelstommen mot timmerstome?
 
U
Danielkarlsson74 Danielkarlsson74 skrev:
Klart de går å ställa timmerstome på platta
Va skulle skillnaden va på ett hus med regelstommen mot timmerstome?
inget om timmerstommen i sin helhet står på plattan
Men i TS fall så vill han gjuta igen en mullbänk eller torpagrund utan att göra om befintlig grund som stommen står på.
Fuktbelastningen som uppstår under betongen kommer leta sig ut mot den gamla grundmuren och öka fuktbelastningen på syllen.

till TS initiala fråga, vad är tanken att du ska ha för golv? Jag hade inte lagt plast om det finns tillräckligt tjockt lager mackadam/kapilärbrytande.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
inget om timmerstommen i sin helhet står på plattan
Men i TS fall så vill han gjuta igen en mullbänk eller torpagrund utan att göra om befintlig grund som stommen står på.
Fuktbelastningen som uppstår under betongen kommer leta sig ut mot den gamla grundmuren och öka fuktbelastningen på syllen.

till TS initiala fråga, vad är tanken att du ska ha för golv? Jag hade inte lagt plast om det finns tillräckligt tjockt lager mackadam/kapilärbrytande.
Jag skippade plast, la markduk, singel, cellplast, armering+vb golvvärme och sen gjutning. Golvet är 3cm tjockt plankgolv
 
  • Gilla
Danielkarlsson74
  • Laddar…
U
Vimpan Vimpan skrev:
Jag skippade plast, la markduk, singel, cellplast, armering+vb golvvärme och sen gjutning. Golvet är 3cm tjockt plankgolv
Fint! Din konstruktion kan aven bli problemfri (oavsett va tidigare författare i tråden säger) om markförhållanden är gynnsamma.
Så att man ökar risken för syllröta gör inte att syllen kommer ruttna per automatik.

Vi har utgrävd och uppvärmd källare i ett timmerhus från 1850, som står på 21m djup postglaciär lermark. Vi har oventilerad torpagrund runt källaren som timmerhuset står på. Egentligen väldigt bra förhållanden för att få en rutten syll eftersom källaren värmer upp all fukt i jorden under torpagrunden och fuktiga luften har ingenstans att ta vägen. Men syllen är original överallt förutom 1m där det förr va en köksbänk med en läckande rörkoppling som skapade röta. Allt golvbjälklag byttes dock ut på 30-talet men vad jag kan se så är det inte en tillstymmelse till fuktangrepp på dessa efter 90år.

Tillråda på detta så satte man även tegel utanpå hela fasaden på 1910-talet någon gång och spritputsade huset. Det finns ingen luftspalt mellan tegel och timmer.

Till mitt försvar så har jag dock inte gjort några av dessa ombyggnationer själv. Men i teorin så borde vårat 175år gamla hus ha ruttnat bort för länge sedan och man borde undvikit att köpa det. Men som sagt har jag inte hittat fuktangrepp någonstans förutom en läckande rörkoppling. Källaren har funnits i minst 90 år och huserat en ved- eller kolpanna så den har alltid varit varm.
 
Redigerat:
H heimlaga skrev:
Det finns ingen entydigt rätt metod men de två bästa eller kanske man skulle säga minst felaktiga metoderna har visat sig vara att antingen bygga torpargrund med isolerad trossbotten och kryprum eller gräva ur och fylla med cellglas/hasopor och lägga plankgolv direkt på det.
Du snackar ju skit. Klart det går att gjuta en platta under en timmrad stomme. Vad är skillnaden mot en reglad stomme, menar du? Som alltid då betong möter trä finns det stor risk för fuktskador. Därför används syllpapp/syllisolering.
 
  • Gilla
Danielkarlsson74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.