Tanken är att jag ska komplettera min underdimensionerade gamla BVP från 1998 med en LLVP som får hjälpa till på övervåningen och avlasta elpatron. Dessutom vore det skönt med kylmöjligheter på sommaren.
Kurvan kommer sänkas på BVP rejält för att slippa ca 50% elspets vid -15, så en viss grundvärme erhålls av radiatorer i samtliga rum.

Tänker mig denna placering för att:
  • Utedelen hamnar på norrsidan helt öppet och ganska osynligt och stör ingen.
  • Värmen och kylan hamnar primärt där man vistas dag-/kvällstid (önskvärt med svalare i sovrummen vintertid och på sommaren sover vi i ändå den svala källaren)
  • Innedelen har "kaminläge" vilket skulle hjälpa till med att kasta iväg värmen från kaminen ut i korridoren när man eldar.
Vad tror ni ?

Planritning av ett hus med en markerad placering för en luft-luftvärmepump på norra sidan, nära vardagsrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte kul med soffan precis under är min spontana tanke, men i övrigt ser det bra ut. Vi har liknande planlösning och då enheten placerad lite mer i matrumsdelen relativt korridoren och kör med L/L som i stort sett enda värmekälla och gott resultat med den placeringen. Värmen sprider sig bra ut i huset och stoppas endast av stängda dörrar. Har också en LN35 Hero och den är faktiskt ganska tyst, så det kan funka vid soffan också. Nu har vi inte haft den någon vinter ännu, men den är tystare än den vi hade tidigare. Men är den inte lite väl kraftig för att bara hjälpvärma med tanke på att vi kör den som i stort sett enda värmekälla (elradiator som spets)?
 
S Sackaros skrev:
Inte kul med soffan precis under är min spontana tanke, men i övrigt ser det bra ut. Vi har liknande planlösning och då enheten placerad lite mer i matrumsdelen relativt korridoren och kör med L/L som i stort sett enda värmekälla och gott resultat med den placeringen. Värmen sprider sig bra ut i huset och stoppas endast av stängda dörrar. Har också en LN35 Hero och den är faktiskt ganska tyst, så det kan funka vid soffan också. Nu har vi inte haft den någon vinter ännu, men den är tystare än den vi hade tidigare. Men är den inte lite väl kraftig för att bara hjälpvärma med tanke på att vi kör den som i stort sett enda värmekälla (elradiator som spets)?
Nej det är väl en liten grej jag funderar på, om man kommer bli störd av den när den sitter så nära soffan.Har ingen erfarenhet av hur mycket dom väsnas.
Skulle ju kunna flytta den lite närmare matbordet och låta den blåsa in i köket eller snett in i vardagsrummet.

Någon annan lämplig placering i huset har jag svårt att hitta. Det skulle vara i hallen ovanför ytterdörren, men det blir en krånglig installation eftersom kondensslang måste ut genom väggen och med lämpligt fall. Dessutom vill jag inte ha utedelen precis brevid farstun framför ett källarfönster.

Jo LN35 är kraftig, men det är sån minimal skillnad mellan en LN25 och en LN35 så varför inte tänkte jag. Jag får ju ut lite mer kyleffekt sommartid med 35an.

Värmer idag 200m2 (plus 26m2 garage 10 grader) med 5kW bergvärme plus 6kW eltillskott.
 
A
S Sackaros skrev:
Inte kul med soffan precis under är min spontana tanke, men i övrigt ser det bra ut. Vi har liknande planlösning och då enheten placerad lite mer i matrumsdelen relativt korridoren och kör med L/L som i stort sett enda värmekälla och gott resultat med den placeringen. Värmen sprider sig bra ut i huset och stoppas endast av stängda dörrar. Har också en LN35 Hero och den är faktiskt ganska tyst, så det kan funka vid soffan också. Nu har vi inte haft den någon vinter ännu, men den är tystare än den vi hade tidigare. Men är den inte lite väl kraftig för att bara hjälpvärma med tanke på att vi kör den som i stort sett enda värmekälla (elradiator som spets)?
LN-Hero har indirekt luftspridning om man vill, då delar den luften och blåser inte rakt fram
 
electroluxaren skrev:
LN-Hero har indirekt luftspridning om man vill, då delar den luften och blåser inte rakt fram
Intressant, vi har den och jag kan inte en tiondel av funktionerna. :)
 
A
F flaektrem skrev:
Nej det är väl en liten grej jag funderar på, om man kommer bli störd av den när den sitter så nära soffan.Har ingen erfarenhet av hur mycket dom väsnas.
Skulle ju kunna flytta den lite närmare matbordet och låta den blåsa in i köket eller snett in i vardagsrummet.

Någon annan lämplig placering i huset har jag svårt att hitta. Det skulle vara i hallen ovanför ytterdörren, men det blir en krånglig installation eftersom kondensslang måste ut genom väggen och med lämpligt fall. Dessutom vill jag inte ha utedelen precis brevid farstun framför ett källarfönster.

Jo LN35 är kraftig, men det är sån minimal skillnad mellan en LN25 och en LN35 så varför inte tänkte jag. Jag får ju ut lite mer kyleffekt sommartid med 35an.

Värmer idag 200m2 (plus 26m2 garage 10 grader) med 5kW bergvärme plus 6kW eltillskott.
Du tänker rätt innedeln är mycket tyst och en 35 är det minsta du skall ha för kyla, 200kvm kan behöva mycket mer.
 
A
S Sackaros skrev:
Intressant, vi har den och jag kan inte en tiondel av funktionerna. :)
under luckan vänstra raden 3 knappar ner, tror jag det står indirekt air eller symbolen för delad luftström
 
electroluxaren skrev:
Du tänker rätt innedeln är mycket tyst och en 35 är det minsta du skall ha för kyla, 200kvm kan behöva mycket mer.
200m2 är totala husets yta, övervåningen där Heron skall sitta är 99m2 (se planritning)
Tanken är ju att BVP skall fokusera på källarens lågtempsystem och Heron sköter om övervåningens uppvärming med visst stöd från befintliga radiatorer som kommer vara fesjumna.

Jag är orolig att jag kommer få problem med oljud eller kyla från innedelen när den avfrostar med denna placering, men jag har som sagt svårt att hitta en bättre placering.. Även risk för att få luftflödet direkt på sig. Det är ju en fördel att Heron verkar rätt flexibel vad gäller inställning av luftriktningen.
Kan man ställa höger/vänster upp/ner helt individuellt?
 
LLVP bör placeras i hall ovan ytterdörren. För att få hög verkningsgrad COP krävs att fäkthastigheten står på högsta eller näst högsta nivån.

Både den kraftiga luftströmmen och ljudet diskvalificerar placeringen i vardagsrummet.

Värmer själv upp ett hus från -83 på 165 kvm med enbart en FH35. Total elförbrukning ca 9000 kWh per år inkl hushållsel.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
A
F flaektrem skrev:
200m2 är totala husets yta, övervåningen där Heron skall sitta är 99m2 (se planritning)
Tanken är ju att BVP skall fokusera på källarens lågtempsystem och Heron sköter om övervåningens uppvärming med visst stöd från befintliga radiatorer som kommer vara fesjumna.

Jag är orolig att jag kommer få problem med oljud eller kyla från innedelen när den avfrostar med denna placering, men jag har som sagt svårt att hitta en bättre placering.. Även risk för att få luftflödet direkt på sig. Det är ju en fördel att Heron verkar rätt flexibel vad gäller inställning av luftriktningen.
Kan man ställa höger/vänster upp/ner helt individuellt?
Är det övervåningen på bild?
Värmen till 99kvm klarar den lätt och lär knappt höras. Kyla kan gå om den går 24/7
Och lär du inte höra den heller.
Sovrummen blir nog svåra att få ut luft till annars blir detta super
 
A
Jag ser att du har en kamin oxå
Du får du glädje av herons kamin funktion.
Lyft riktningen och inställning är inte till 100% individuellt men nära nog
 
Ja det har du nog rätt i. Man eliminerar ju både ljud och dragproblemen med placering i hallen.
Då behöver jag heller inte välja just en LN för att den är tyst och med massa andra finesser så som I-see som då blir onödiga. Jag blir ju då lite friare med val av LLVP. Jag är ju ute efter en som är så effektiv som möjligt och levererar varm luft. Något tips? Eller ska jag hålla mig kvar vid LN?

Dock blir problemen att kondensslangen måste ut hela vägen med tillräckligt fall och utan att skapa vattenlås.
Köldmedierören och kondens slang kommer behöva dras ca 1-1,5m invändigt innan köldmedierören kan vika av upp på vinden och slangen ut genom yttervägg, är det möjligt att utföra snyggt?

Bifogar bild på hallen

Hall med vit tak, svart trävägg, fönster, vit ytterdörr och diverse inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får ju sätta plastkanal fram till ytterväggen. Går att måla i väggens kulör om man är noggrann och inte vill ha vit. Sedan 65 mm hål genom väggen och utedelen nedanför via en bit plastkanal ytterligare.
 
  • Gilla
flaektrem
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Är det övervåningen på bild?
Värmen till 99kvm klarar den lätt och lär knappt höras. Kyla kan gå om den går 24/7
Och lär du inte höra den heller.
Sovrummen blir nog svåra att få ut luft till annars blir detta super
Ja detta är övervåningen.
Du tror inte den kommer störa varesig vid värmedrift eller avfrostning?
Vad säger du om den "låga" verkningsgraden iom att jag inte behöver köra fläkthastigheten på max?

Bifogar bild på vardagsrum/matplats. Tänkt placering enl rödmarkering och Herons individuella luftriktning och I-see funktion kanske blir bra?
Blir inte i linje med korridor och kamin som i mitt första exempel men kanske fungerar bra ändå. De få gånger man eldar i den.

Kylan är väl tänkt att köra 24/7. Det är dock inte hela världen om kylan inte når in till sovrummen helt och hållet då vi ändå sover i källaren sommartid.

Detta ger klart enklast montage och minst rördragning

Vardagsrum med matplats, röd markering på väggen där klimatenheten är tänkt att placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
F flaektrem skrev:
Ja detta är övervåningen.
Du tror inte den kommer störa varesig vid värmedrift eller avfrostning?
Vad säger du om den "låga" verkningsgraden iom att jag inte behöver köra fläkthastigheten på max?

Bifogar bild på vardagsrum/matplats. Tänkt placering enl rödmarkering och Herons individuella luftriktning och I-see funktion kanske blir bra?
Blir inte i linje med korridor och kamin som i mitt första exempel men kanske fungerar bra ändå. De få gånger man eldar i den.

Kylan är väl tänkt att köra 24/7. Det är dock inte hela världen om kylan inte når in till sovrummen helt och hållet då vi ändå sover i källaren sommartid.

Detta ger klart enklast montage och minst rördragning

[bild]
Ljudet är ju hur man upplever det men heron är riktigt tyst såväl ute som inne.
Verkningsgraden har mer med att göra hur rena filter du har. Du måste bli av med värmen ur innedelen, rena filter och låt maskinen sköta resten. Ingen mening med att blåsa på med fläkten om det inte finns värme att gå ut! Däremot för att få jämnare temp som i ditt fall till sovrummen kan det göra skillnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.