KristinaRT
Som boende i en villamatta sedan 12 år har jag för länge sedan kommit till insikten att vissa personer ska man bara ignorera….

Däremot finns det ofta lite ”oskrivna” regler inom olika områden. Och så får man använda sunt förnuft!
Bor det många småbarnsfamiljer i ett område bör man kanske inte föra väsen efter 19-tiden, men i områden där majoriteten har tonåringar eller utflyttade barn är en senare tidpunkt ok.
Om man måste kapa stenplattor kanske man kan undvika att göra det så allt damm blåser in till grannen, och välja en annan tid än lördag kväll kl 18-20…. (Jo, våra grannar gjorde just det :oops:)
Om man ska föra ljud är det oftast bättre att köra en timme för fullt dagtid, än att köra 5 min med 30-60 minuter emellan.
Om man har en häck mellan tomterna är det i många fall lämpligt att prata m grannen innan klippning (även om det är ens egen häck) bara för att den faktiskt kan ha stor betydelse för skuggning, insyn, vindskydd etc. Grannarna kanske vill ha häcken låg så ingen kan göra inbrott obemärkt medan man själv vill ha den hög för att slippa insyn? Sedan kan man kanske göra som man själv vill, men det skadar inte att fråga… och om häcken står i tomtgräns och man är minsta osäker på hur den skötts innan så bör man absolut prata m grannen först (samma sak gäller fö också plank, staket, spaljéer och annat som finns i tomtgräns)
 
  • Gilla
Lennstorm och 8 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Kör ert race och skit i vad andra tycker! Om grannarna stör sig så är det deras problem. Så länge ni agerar korrekt och håller er till sunt förnuft, regler, lagar och visar respekt så ska ni gå med huvudet högt och inte skämmas.

Ni har samma rätt som era grannar att bo där.

Du tar hand om din familj och era barn och vet bäst när man ska ryta, etc. Ingen har med det att göra så länge du inte börjar slå barnen eller liknande ;)

Jag bor själv i ett område där grannar lägger sig i till höger och vänster. En granne blev väldigt orolig när jag berättade att jag funderade på att anlägga ca 50m2 äng för att bidra till ekologisk mångfald och pollinering. Grannens oro berodde på att de skulle få våra ängsblommor som ogräs i sina rabatter! Så vad gör man? Jo, anlägger 100m2 äng. Njuter lika mycket varje gång grannen muttrar om detta.

Så - håll i, håll ut. Stå på er! Ni äger er fastighet! Gör vad ni vill med respekt för era grannar Så kan ni skita i vad de tycker!!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Linuslin och 9 till
  • Laddar…
Kan bara skriva under på vad de övriga säger, kör på.
Och ytterligare en sak. Nu är ni nyinflyttade, men med tanke på hur grannen skarvade med sanningen så låter det som att det är områdets sladdertacka som gnäller och skvallrar på allt och alla.
De finns lite här och där, men de absolut flesta som råkar ut för dem i sin närhet lär sig snart att man inte ska lägga särskild vikt vid deras uttalanden...
 
  • Gilla
Lennstorm och 2 till
  • Laddar…
Ett icke-problem.
Skit i vad dom pratar sinsemellan.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Själv har jag en elektrisk häcksax, den låter ingenting.
En kompostkvarn låter fruktansvärt, tänk dig att alla grannarna skulle ha var sin, då hade det alltid varit ett oväsen i området.

Jag lägger grenar o annat i en hög, sedan tar jag med högen när jag ändå hyr en kärra och kör till återvinningscentralen några ggr om året. Att bo i ett villaområde är inte detsamma som att bo på landet. Man får visa hänsyn - det vinner alla på i längden.

Att köra en väsnande maskin på kvällen som du gjort när grannen kanske tänkt ha en trevlig grillkväll bryter ju inte mot någon lag, men det är klart att det inte är så trevligt för grannen… Du får det att verka som att det bara blev så, men jag kan tycka att det var du som valde att göra det, och du verkar inte ha koll på om det störde grannarna…men det gjorde det tydligen…
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Skäll på grannen som du gör på barnen så blir allt bra ska du se.
 
  • Haha
  • Gilla
Lennstorm och 3 till
  • Laddar…
Det finns folk och sen finns det folk. Skit i dom bara. Eller ställ dig med häcksaxen vid olämplig tidpunkt och kör lite på pin kiv och råstirra på grannjäveln. Haha. Fan att folk inte kan låta bli att snacka skit. Men bättre det än att hota med att klå en som vad min ena granne gör till höger och vänster…
 
  • Ledsen
order66
  • Laddar…
En sak som kan vara bra om du ska prata med grannen kan vara att kolla din kommuns regler runt ljudnivåer. Du säger att det ibland kan ha varit vid 19, vilket är senare än många kommuner tillåter att köra den typen av maskiner. Min egna t.ex. så gäller 70dB efter 18:00 eller max 30 sekunder till 95dB. Sen träder ytterligare restriktioner in vid 22. Småbarn lägger sig tidigt och en del kommuner försöker locka småbarnsfamiljer med dessa regler. Sen kan man ju tycka vad man vill om de reglerna men det kan ju vara bra att veta i förväg så du inte plötsligt står för som ett frågetecken när de påpekar att du bröt mot de reglerna om du nu gjorde det.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Det låter inte som att ditt arbete har varit någon större olägenhet för dina grannar. Och därför lite märkligt att det skulle snackas skit, alla med hus och trädgård för lite oväsen då och då.
Min erfarenhet, såväl privat som i arbetsliv, är att prata för att dämpa snacket. Alltid vänligt, med frågor och förklara hur man själv känner och upplever det hela. Gå inte in på detaljer hur du hörde. Ex:
”Hej! Jag har förstått att du har stört dig på xx och xx. Det har naturligtvis inte varit min mening att störa. Men jag blir förvånad över att höra det här eftersom jag inte har kört maskiner mer än xx, inte heller sena kvällar av hänsyn till er grannar. Jag vill ha en god relation till er så det är i så fall bättre att vi pratar om det”.
Jag skulle själv skämmas ihjäl om en granne kom till mig med det där om jag mot förmodan skulle ha snackat sådan där smörja. Fast jag har ju förstått att det finns folk som sätter sig över allt och alla och inte skäms för nåt.
Du får väl fundera på insats kontra utfall, om det skulle hjälpa eller inte.
 
  • Älska
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
Vad tråkigt att din fru tog så illa vid sig. Jag tror egentligen att det hon hörde var en kombinerad reaktion på att grannen inte hunnit ställa om sig från en änka som inte gjort något och säkert inte gett ett ljud ifrån sig till en barnfamilj och att hon kanske kände sig förbisedd och inte hann med i era förbättringar (och kanske hade tyckt om att bli tillfrågad).
Det är ju riktigt dumt att klaga på andra i området och ljuga om tider som ni stör, för alla andra hör ju samma sak :)
För att ni ska kunna släppa det så säg till henne att ni har hört att hon tyckte att ni störde och se hur hon reagerar. Be inte om ursäkt och var inte irriterad när ni går dit är mitt förslag.
Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Inget att bry sig om. Kör på som vanligt
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det låter som om ni väsnas orimligt mycket men däremot kanske grannen är van vid att ha en granne som varken syns eller hörs. I så fall blir ju kontrasten stor.
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Vi blev utskällda av grannen när vi byggde ut. Tyvärr svårt inte störa när hantverkarna började kl 7. Grannen ansåg att vi skulle respektera att hen jobbade skift och behövde sova till 12.

Vi hade små barn och behövde och jobba med huset tidigt och sent någon dag när vi fick hjälp. Kunde ju inte välja bort hjälp som är gratis eller be en lastbil sluta lasta tills grannen sovit ut. Förklarade läget för grannen men togs inte emot så bra. Kom överrens om att vänta till efter kl 8.30 lö-sö. Grannen ifråga körde sen samma race när en till granne började bygga, ett hus från grunden. Men då rann bägaren över och polisanmälan haglade.

Hela slutade med att arga grannen skaffade en hund och blev sen glad och lugn. Fick kanske nytt fokus och sen har vi alla byggt klart ;-)

Jag tycker du ska prata. Men se till att den av er som kan tygla känslorna pratar. Och anklaga inte och låtsas inte veta. Utan ta kontakt och ställ frågan: ”Du, tänkte bara kolla att vi inte stör? Du vet, vi behöver passa på ibland i trädgården när barnen sover. Är det okej?”
Om grannen säger att allt är ok, ja då är det upp till honom/henne. Om inte, lyssna in vad som stör och kom överrens om vad som kan funka bra för båda parter.
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Kaffemedmjölk Kaffemedmjölk skrev:
Vi blev utskällda av grannen när vi byggde ut. Tyvärr svårt inte störa när hantverkarna började kl 7. Grannen ansåg att vi skulle respektera att hen jobbade skift och behövde sova till 12.

Vi hade små barn och behövde och jobba med huset tidigt och sent någon dag när vi fick hjälp. Kunde ju inte välja bort hjälp som är gratis eller be en lastbil sluta lasta tills grannen sovit ut. Förklarade läget för grannen men togs inte emot så bra. Kom överrens om att vänta till efter kl 8.30 lö-sö. Grannen ifråga körde sen samma race när en till granne började bygga, ett hus från grunden. Men då rann bägaren över och polisanmälan haglade.

Hela slutade med att arga grannen skaffade en hund och blev sen glad och lugn. Fick kanske nytt fokus och sen har vi alla byggt klart ;-)

Jag tycker du ska prata. Men se till att den av er som kan tygla känslorna pratar. Och anklaga inte och låtsas inte veta. Utan ta kontakt och ställ frågan: ”Du, tänkte bara kolla att vi inte stör? Du vet, vi behöver passa på ibland i trädgården när barnen sover. Är det okej?”
Om grannen säger att allt är ok, ja då är det upp till honom/henne. Om inte, lyssna in vad som stör och kom överrens om vad som kan funka bra för båda parter.
Skaffade hund? Då är det väl slut på sovmorgnar en gång för alla?:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jag ser inga större fel. Men kl 19 räknas inte som sen eftermiddag. Det är kväll. Inte sen kväll men trots allt kväll. Jag nattar min fyraåring vid den tiden och skulle bli irriterad om nån granne förde oväsen då (inte superirriterad om det tystnar snabbt men lite "Vad-i-helskotta!"

Här är mina tips
1) Prata med grannen. Förklara det du skrivit utan att vara kritisk mot dom. Inled med att din fru hört att hon pratat med en annan granne och att du vill be om ursäkt för oväsendet. (Säg det så oironiskt som du kan). Visa att du förstår hennes syn på det hela. Gå inte i diskussion kring att hon ljugit eller hört fel. Gör du det kommer konflikten bara förvärras. Försök att visa att du genuint förstår hennes syn. De flesta överdriver ju dessutom. De finns ju dom som påstår att kl 19 bara är sen eftermiddag tex ;)

2) Kom överens med grannen hur ni kan göra framöver. Ni kanske kan meddela någon dag innan att på onsdag planerar jag att köra kompostkvarnen mellan kl 12-13 tex. De flesta stör sig på saker som sker utom deras kontroll och vetskap och det är kutym att man informerar de som kan störas.

3) Oavsett vad grannen gör eller säger gå aldrig till motangrepp eller prata om det med andra grannar eller personer som kan tänkas känna till era grannar. Personligen skulle jag inte prata om det med nån. Och undvik att prata skit om grannen även om någon annan granne först börjar. Oavsett om ni gillar varandra eller ej så är ni grannar och om ni vill bo kvar utan att må dåligt varje dag över en grannkonflikt så ska ni aldrig lägga bränsle på det.

4) Agera alltid vänligt men naturligtvis med värdighet och integritet.

5) Bjud över grannen på kaffe. Bli vänner. Prata med varandra ofta. Det bor en bra människa i nästan alla så det gäller bara att hitta de bra sidorna och fokusera på dom. Alla har dåliga sidor. Tricket är att ignorera såna sidor och glädjas över folks bra sidor.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.