Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det beror ju på vilken sjukdom det gäller. Det kan ju omöjligt vara bra att vaccinera sig mot allt.

Staffans
Varför inte?
 
P Pin skrev:
Tack ska du ha :crysmile: det värmer när man får beröm av en auktoritet

Hur tror du det hade sett ut annars? Du är som vaccinmotståndarna som säger att det inte fungerar för att några få blivit sjuka. Sitter du själv inne på en snabb lösning på problemet du anför så skriv den gärna här (y)
https://unicef.se/fakta/barns-overlevnad
 
P pmd skrev:
Ja, en rätt så fantastisk ny teknik som lovar mycket gott inför framtiden och då inte bara för vaccin.
mRNA-vaccin är "renare" än traditionella vaccin vilket gjorde att många trodde att allvarliga biverkningar skulle vara mycket ovanliga och det har ju visat sig vara så också.
Så kan det vara men, icke förty, oron hos vissa är realitet.
 
P pmd skrev:
Det var knappast ett "goddag – yxskaft"-svar. Mer en slags ironisering.
Inget svar, hur som helst.
 
garvin garvin skrev:
[länk]
Vad vill du säga med det? Vi känner nog alla till Inicef. Med samma logik, hur bra jobb gör de? Stor nytta om du frågar mig. Mitt intryck är dock att de inte är lika framgångsrika vad gäller långsiktigt arbete som med katastrofhjälp. Det ena utesluter inte det andra men utan långsiktiga lösningar kommer det att fortsätta på samma sätt. Enligt mig är demokrati lösningen i de flesta drabbade länderna,

Som du kan läsa på deras hemsida arbetar de även mot covid i fattiga länder, tex genom vaccin. Så att vi diskuterar frågan här är väl högst relevant. Vad hjälper vaccinet om mottagaren inte tar det?

Jag ser inte vad du uppnår i denna viktiga fråga genom att attackera skribenter i en tråd som redan är flera tusen inlägg lång.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Tråkigt om du levt i en sådan självisk miljö och utifrån dina erfarenheter drar en sådan slutsats, världen är faktiskt mycket bättre och generösare än vad du påstår. Naturligtvis kan du inte generalisera dina erfarenheter till att gälla hela mänskligheten.

Du är förmodligen ganska ung, jag är gammal och har sett och upplevt hur människor gått samman och hjälpts åt inför olika hot. Historiskt har det alltid fungerat så, egoister och solospelare har sällan, kanske aldrig, åstadkommit något bestående som gagnat mänskligheten.
Jag vet inte vilken miljö du generaliserar dina erfarenheter från men pöbeln har väl inte heller lyckats så särdeles bra.
 
R RoAd skrev:
Det där är en väldigt cynisk inställning och det blir ju moment 22 över det. Om alla skulle ha din inställning så skulle du förstås få rätt.

Lyckligtvis så beter sig inte alla så. Jag gör ofta saker utan att det är i egenintresse.

Vaccinationen valde jag både för att det ökar mitt eget skydd OCH för att det är till gagn för samhället (som även jag lever i). Så just i detta fallet är det förvisso svårt att kalla det osjälviskt.
Du tillhör alltså ett halvt undantag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är rätt övertygad om att min son, under 30 år, vaccinerade sig för att skydda andra för han och hans kompisar brydde sig just inte om de själva blev smittade men han har varit orolig för hur det skulle gå om vi och andra släktingar i vår generation blir smittade av t.ex. honom. I en av de andra corona/covid-trådarna var det en som skrev hur den 16-åriga dottern ville vaccinera sig för att kunna träffa mor/farföräldrar utan att riskera att smitta dem. Överlag så är det nog så att de flesta gymnasieelever som nu vaccinerar sig gör det för att inte riskera att smitta gamla.
Sina egna? Det är egoism.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är sant att mRNA är ett nytänk, nu kan man ge immunförsvaret informationen det behöver UTAN att det tvingas skaffa sig praktisk erfarenhet genom att utsättas för ett avdödat eller försvagat virus.

Det är ungefär som när mänskligheten lärde sig att skriva; nu kunde man överföra oerhörda mängder kunskap utan att den nya generationen var tvungen att lära sig allt genom att skaffa sig egen praktisk erfarenhet.
Skepticismen var nog ännu större därvidlag. Numera med internet kanske fatalt.
 
Nissens Nissens skrev:
Argumentet var tidigare att företagen tjänar pengar, nu har det svängt till långtidseffekter. Helt gripet ur luften… så det är sannolikt något annat som ligger bakom.

Det är inte en oprövad typ av vaccinering. Och vill man ha den gamla typen av vaccin så är det ju vad Astra tog fram…

Vet inte vad du menar med att vaccinanter(nytt ord?) är egoistiska, förutom för de uttalade riskgrupperna så är ju vaccinationen i mångt och mycket ett sätt att få sjukvården att inte överbelastas…

Åtminstone tänkte jag så.
Jag tänkte att det är politikerna som ska se till att vården inte ska kunna övverraskas av ett sjukdomsutbrott.
 
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Visst fan, inte Groucho dock
Nej, Kalle.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Med tanke på smittsamheten hos Delta är min lekmannateori att jag då blivit smittad (men med lindriga symptom).
Det är ju det logiska antagandet.
De fall man hör talas om med till synes unga och friska individer som drabbas hårt är ju extremt ovanligt och inget man bör räkna med. Samtidigt är ju även en osannolik risk en risk och konsekvensen är katastrofal om man har otur.

Därav att man inte chansar oavsett.

Det anekdotiska (det jag tidigare poängterat att man inte ska tillmäta någon trovärdighet…) antyder ju ändå att de som tidigare haft ett vad de själva upplevt som ett starkt immunförsvar verkar klara sig bättre även när det gäller Covid. (Och det är precis det resonemanget som är farligt, nota bene).
Nu ska vi inte förstöra allt
Är du rädd för att nån ska tro att du inte är vaccinerad?;)

Jag är kaxig och säger att jag nog inte skulle bli smittad. Men som du säger blir man så blir det nog lindrigt...

Men nu får vi inte reda på svaret....
-Vaccin :p
Kanske lika bra....
 
Staffans2000
P Pin skrev:
Jag ser inte vad du uppnår i denna viktiga fråga genom att attackera skribenter i en tråd som redan är flera tusen inlägg lång.
Det är väl inte så konstigt att man kan undra:-"vad fan får man för pengarna"! Vill man rädda ungas liv, ger det nog väsentligt bättre utdelning att borra en brunn där barnen dör av diarré för avsaknaden av rent vatten, än att vaccinera tio unga friska svenskar.

Staffans
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Staffans2000
R Rkarlsson skrev:
För att vara extremt smittsamt så smittar det jävligt konstigt.
Brorsan var med om samma som dig, även hans dotter. Tanten blev sjuk men ingen annan, inga utslag på något test överhuvudtaget.
Hörde även att bekanta till familjen var med om samma sak, tanten sjuk, ingen annan hon träffat trots de hade en familjeträff pga vissa omständigheter.
Även på arbetet likadant. Vi har inte haft spridning, utan de är utifrån och de smittar inte av.

Så man kan undra varför.
En delförklaring kan vara att Coronatesterna är missvisande, helt enkelt. Dessutom blir vissa sjukare än andra. Det är ju ingen nyhet pricis. Lägger man även till pjåkighetsfaktorn, blir det än mer osäkert.

Staffans
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
1. Vet ej, vet du?
Nej. Slåss du mot väderkvarnar?
2. Det var skämtsamt menat, det tror jag de allra flesta förstod, men det är såklart bara ett antagande. Men om du vill verka för att införa antikroppsräknande så får du göra det om du vill.
Lite väderkvarnstrid där också, alltså.

Jag är bara delvis skämtsam om att räkna antikroppar. Givetvis skulle det bli alldeles för omständigt och dyrt. Jag tycker att E-hälsomyndighetens nuvarande covidbevis är en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.