Maria T Maria T skrev:
Säger inte att detta är ursprunget, men jag hörde 1982 (bodde i Usa) samma skämt, men avseende en annan öl, Schlitz, och när jag frågar mina vänner från den tiden så kan de inte dra sig till minnes att det skulle peka på "nån annan öl" än just denna.
Å andra sidan - Amerikansk öl är rätt blaskig, törstsläckande är väl ett bra uttryck.
Monty Python live at Hollywood Bowl 1980. Eric Idle sa ”American beer…”
 
  • Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Maria T
P Pin skrev:
Monty Python live at Hollywood Bowl 1980. Eric Idle sa ”American beer…”
..och vad sa han sen?

Kanske inte nån specifik sort, men troligen någon av dessa - Schlitz, Millers och Budweiser (den senare heter Budvar/Budovar i Europa om en vill ha öl med smak).
"What do you call two lovers in a canoe - f**ing close to water".
 
Maria T Maria T skrev:
..och vad sa han sen?

Kanske inte nån specifik sort, men troligen någon av dessa - Schlitz, Millers och Budweiser (den senare heter Budvar/Budovar i Europa om en vill ha öl med smak).
"What do you call two lovers in a canoe - f**ing close to water".
American Beer is a lot like making love in a canoe - it's fucking close to water
 
Maria T
P Pin skrev:
American Beer is a lot like making love in a canoe - it's fucking close to water
ingen nämnd, ingen glömd ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gjorde, skulle jag gissa på. Från Wikipedia:
Additionally, unlike 3GPP2, which transmits GPS-sourced, millisecond resolution time via the sync channel, for NITZ, the "accuracy of the time information is in the order of minutes".
Ja, NITZ är som sagt lite slumpmässigt. Det kan vara vad som helst.

Och i 3G (WCDMA) så skickade man som sagt en tids-signal för att kunna synka sändning/mottagning från två samtidiga basstationer. Det var nämligen i standarden som ett sätt att få högre hastigheter och sömlös handover. Men man fick det aldrig att fungera, så det infördes inte i näten. (Vad jag hörde.)

Och jag är tveksam till att telefonen fick del av den tidssignalen för att visa den för abonnenten. Men jag jobbade aldrig direkt med "handset"-sidan, och det var ganska länge sedan jag jobbade med det här öht, så jag tar inte gift på det. ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja alltså det är klart du kommer få en liten desync men källan är korrekt Mao ett atomur.
Det beror på. Det är få tier 0 som är kopplade direkt till atomur. De överlägset flesta är kopplade till GPS via en "pulse-per-second" signal. Detta utan den korrigering och mätning som SP står för. (Kablarna till, och antennen är t ex i temperaturkontrollerade utrymmen för att frekvens inte skall påverkas.)
 
Frimärken.
Sonen har ingen ide hur man skickar ett postbrev. Hittade idag ett frimärkshäfte med den udda valören 3:85 kr.
Utgivningsdatum 2 januari 1996. Tema: Vilda djur 3.
Frimärken är giltiga obegränsade i Sverige så jag förbrukar farsans gamla frimärken för mina postförsändelser.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det beror på. Det är få tier 0 som är kopplade direkt till atomur. De överlägset flesta är kopplade till GPS via en "pulse-per-second" signal. Detta utan den korrigering och mätning som SP står för. (Kablarna till, och antennen är t ex i temperaturkontrollerade utrymmen för att frekvens inte skall påverkas.)
Microsofts (Windows) är iallafall kopplad till ett atomur. Android vet jag faktiskt inte. Hur som är båda bra mycket mer i sync än om du ringer fröken ur :) Om du pingar en tjänst vet du med mycket hög precision vad desyncen är. Som sagt det duger för ett realtids multiplayer spel så duger det för min klocka :)
 
Maria T Maria T skrev:
Budweiser (den senare heter Budvar/Budovar i Europa om en vill ha öl med smak).
Det amerikanska Budweiser är dock ett äldre bryggeri, så när tjeckerna kom (med sitt förvisso godare öl) så hade de dels 20 år kortare historia, dels problemet att vara hämmade av 50 års kommunistdiktatur när globaliseringen tog fart.

Och Budweis är ju för övrigt stans sudettyska namn, medan det tjeckiska bryggeriet borde passa bättre med stadens tjeckiska namn,
Budějovice. Om man vill vara sån.

För även om man skulle kunna tro att det är amerikanerna som snott varumärket så är ordningen alltså den motsatta. En tyskamerikan var först ut att slå mynt av namnet Budweiser, som en öl av Budweis-stil. Sen om man borde kunna ta en annan stads namn och lägga beslag på som firmanamn kan man ju fråga sig, och på olika marknader har än det ena, än det andra bolaget rätt till namnet Budweiser.

Sen vete fan om inte båda bolagen marknadsmässigt har en uppsida i att ligga i luven på varandra.

Skål! :beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
triada och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det amerikanska Budweiser är dock ett äldre bryggeri, så när tjeckerna kom (med sitt förvisso godare öl) så hade de dels 20 år kortare historia, dels problemet att vara hämmade av 50 års kommunistdiktatur när globaliseringen tog fart.

Och Budvar är ju för övrigt stans sudettyska namn, medan det tjeckiska bryggeriet borde passa bättre med stadens tjeckiska namn,
Budějovice. Om man vill vara sån.

För även om man skulle kunna tro att det är amerikanerna som snott varumärket så är ordningen alltså den motsatta. En tyskamerikan var först ut att slå mynt av namnet Budweiser, som en öl av Budweis-stil. Sen om man borde kunna ta en annan stads namn och lägga beslag på som firmanamn kan man ju fråga sig, och på olika marknader har än det ena, än det andra bolaget rätt till namnet Budweiser.

Sen vete fan om inte båda bolagen marknadsmässigt har en uppsida i att ligga i luven på varandra.

Skål! :beer:
Tjeckiskt öl var ju finöl när man var ungdom, sedan kom mikrobyggerierna och ändra lite på det där :)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Telefonstolpar med telefontrådar och porslinsisolatorer är i det närmaste ett minne blott.
Jag fotade dessa för några år sen och det var de sista i mina trakter.
[bild]

Fast de var rätt beskedliga jämfört med hur det kunde se ut längs våra landsvägar.

[bild]
När jag flyttade till Huddinge 2012 så hade jag luftledning.
Den byttes ut 2016 efter en olycka när en grävmaskin körde in i stolpen vid gatan.
Nätägaren visste inte ens om att flera hus på gatan fortfarande hade luftledning. Enligt deras kartor hade alla fått de nedgrävda för flera år sedan.

Finns idag fortfarande hus i området som har blanktråd! Luftledningar mot en molnig himmel med gröna trädgrenar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag flyttade till Huddinge 2012 så hade jag luftledning.
Den byttes ut 2016 efter en olycka när en grävmaskin körde in i stolpen vid gatan.
Nätägaren visste inte ens om att flera hus på gatan fortfarande hade luftledning. Enligt deras kartor hade alla fått de nedgrävda för flera år sedan.

Finns idag fortfarande hus i området som har blanktråd! [bild]
Finns väl en hel del som får fibern som luftledning. Telefonledning är historia.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag flyttade till Huddinge 2012 så hade jag luftledning.
Den byttes ut 2016 efter en olycka när en grävmaskin körde in i stolpen vid gatan.
Nätägaren visste inte ens om att flera hus på gatan fortfarande hade luftledning. Enligt deras kartor hade alla fått de nedgrävda för flera år sedan.

Finns idag fortfarande hus i området som har blanktråd! [bild]
Mina päron fick precis sin luftledning nergrävd. Men Telia ville inte haka på så fibern är kvar. haha.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Finns väl en hel del som får fibern som luftledning. Telefonledning är historia.
Detta hus som ledningarna går till får sin hela elförsörjning: trefas, N1, N2, N3 och Neutral samt bortkopplad telefon via luftledning med blank oisolerad koppar år 2021.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
[bild]
Har haft denna sedan den kom -84. Används så gott som dagligen forfarande.
Vad kul! En frände! Mina fingrar är tränade för HP-11C sedan 80-talet. Tack och lov håller HP fortfarande igång appen HP-15C och på paddan blir den trevligt stor för min sämre syn :rofl:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.