Har takstolsleverans först i början på oktober men skulle gärna vilja få upp stommen rätt så snart.
Tänker att det borde gå att skydda med en pressenning.
Men är rädd för att pressenningen kan bli som ett segel och förstör reglar eller välter något. Jag är kanske onödigt skraj?

Är också orolig för att pressenningen skulle kunna släppa in vatten trots bra kvalité....

Hur länge skulle ni låta stommen stå utan takstolarna monterade?
 
  • Gilla
Drövel
  • Laddar…
Eftersom du postar i "lösvirke" så antar jag att det inte är färdiga väggblock med isolering och plast?
En ren trästomme är inte så känslig för fukt, men å andra sidan går det väldigt fort att resa en sådan stomme så att vara ute en månad i förväg kan ju vara lie onödigt.
 
Ingen fara å bygga stommen nu. Skippa presenningar utan låt d stå helt öppet så torkar d upp snabbt sen. Spika diagonala stag i varje hörn.
 
  • Gilla
Garagebyggare
  • Laddar…
Ja precis det blir lösvirke.
Okej... det låter som att jag är onödigt orolig förmodligen.

Jag tänkte inte börja redan nu, men om en eller två veckor. Själva snickrandet av stommen tar väl inte så lång tid... men det är skönt att kunna arbeta när det är trevligt väder och skönt att ha stommen klar i god tid så kranbilen kan lyfta upp takstolarna direkt.
 
Du kan ju slå ihop väggarna och ha dom ligga på bjälklaget/plattan under presenningen.
Och sen resa dom när det är dags för takstolar.
 
Risken är stor att du får påväxt på reglarna. Syllen kommer att vars mest utsatt.
Så nej res inte stommen för tidigt. Pressening hjälper inte
 
  • Gilla
magnuspp och 1 till
  • Laddar…
Stommen brukar bli bättre om man har gott om tid än om den skall panikbyggas färdig tills kranbilen kommer så jag tycker att du kan börja direkt.
Ett par tre månader kan stommen gott stå utan tak utan att ta skada men tänk på att den måste få torka ordentligt efter att taket och vindskyddsskivorna är på plats men innan du börjar isolera. Efter att ha byggt stomme och lagt tak i lugn takt under de våtaste höstmånaderna skulle jag låta det stå oisolerat åtminstone en bit in i juni.
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Jag reste stommen tidigt 2018, den stod i hällregn i 2v innan taket var lagt.
Var inte en enda prick på någon endaste regel.
Syll valde jag NTR AB så där var det inte ens någon risk.

Kör på!
 
Hmm... finns visst många olika svar här att välja mellan.
Att sätta ihop väggarna och låta dem ligga på plattan fram tills takstolarna kommer känns ju som en smart lösning.
@Matti_75 tror du det ändå är en risk för påväxt om allt ligger ner på leca block på plattan, med pressenning över?

Tack för alla svar :)
 
  • Gilla
sillan
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Syll valde jag NTR AB så där var det inte ens någon risk.
Slutade man inte med tryckimpregnerad syll på 70-talet för att det är en risk?
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Garagebyggare Garagebyggare skrev:
@Matti_75 tror du det ändå är en risk för påväxt om allt ligger ner på leca block på plattan, med pressenning över?
Förmodligen är det större risk om allt ligger ner med en presenning över än om det står upprätt och luftigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slutade man inte med tryckimpregnerad syll på 70-talet för att det är en risk?
Man slutade att gjuta in trä i betong.
Tryckimpregnerat virke innehöll förr i tiden ämnen som kan börja lukta illa om trät börjar bli fuktigt.
Dagens tryckta virke har inte de egenskaperna och idag rekommenderas det på flera håll återigen tryckt virke i syllen.

Tex:

https://www.traguiden.se/underhall/...-underhall--generellt/fuktskydd---checklista/
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Schematisk bild av uppbyggnaden av ett bärverk till en yttervägg med märkta komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B b8q skrev:
Har du otur kan det bli påväxt fort: [länk]
Usch vad du skräms!
En natt kommer den ju behöva stå ute oavset...
Ska man behöva plasta in allt med plastfilm för att vara helt säker :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.