D Derbyboy skrev:
Tack Paul, dina inspel är ovärderliga. Tebos var snygga (alldeles nyligen trodde jag att jag var dömd till jafos klinkerpaket/silar).
Tack :) :)

Kul att någon härinne uppskattar att vi hantverkare försöker dela med oss av våra erfarenheter och kunskap härinne av ren hjälpsamhet...

Kanske bör tillägga att jag INTE jobbar åt Tebo eller har någon form av provision varken från dem eller Jafo så jag slipper bli hängd för att göra reklam vilket jag ju brukar bli när jag av samma hjälpsamhet vill tipsa och upplysa folk om att t.ex HTH har GörDetSjälv kök liknande Ikeas fast i mina ögon mycket bättre till samma prisklass. ;)

Kollar du silen "Malmö" så påminner den lite om hur min egen Tile-In blev när jag fick kapa bort de rostfria smala pinnarna på sidorna för att den skulle kunna svälja vattnet.
 
D Derbyboy skrev:
Är 20x20 silar lämpliga till plattor 15x15?
Ja, som jag försökte förklara så måste du ju ändå kapa plattorna närmst brunnen då man brukar börja med lokalfallet typ 20mm utanför duschdörrarnas placering för du måste ju ha en fog där fallet "bryter" till att bli kraftigare mot brunnen.
Således kommer du alltså ha väldigt svårt och få en 15x15 platta att hamna så exakt så att den kan ersättas med brunnssilen.

Hoppas du förstår hur jag menar :)
 
Håll i hatten, jag tror jag förstår.

Finns nog inte en chans att jag fått till det så bra att jag bara kan ”lyfta bort” en platta 15x15 och ersätta med en klinkerram 15x15. 20x20 ger mig lite mer spelrum?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tack :) :)

Kul att någon härinne uppskattar att vi hantverkare försöker dela med oss av våra erfarenheter och kunskap härinne av ren hjälpsamhet...

Kanske bör tillägga att jag INTE jobbar åt Tebo eller har någon form av provision varken från dem eller Jafo så jag slipper bli hängd för att göra reklam vilket jag ju brukar bli när jag av samma hjälpsamhet vill tipsa och upplysa folk om att t.ex HTH har GörDetSjälv kök liknande Ikeas fast i mina ögon mycket bättre till samma prisklass. ;)

Kollar du silen "Malmö" så påminner den lite om hur min egen Tile-In blev när jag fick kapa bort de rostfria smala pinnarna på sidorna för att den skulle kunna svälja vattnet.
Det är upp till mottagaren, dvs mig att avgöra och inget någon ska bli ”hängd” för. Det är uppenbart att det finns bättre och sämre och det e väl bara tacksamt att ni som dagligen håller koll på marknaden upplyser vad som funkar eller inte funkar. Jag lyfter bara på hatten för att ni delar med er av kunskapen och erfarenheten.
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Håll i hatten, jag tror jag förstår.

Finns nog inte en chans att jag fått till det så bra att jag bara kan ”lyfta bort” en platta 15x15 och ersätta med en klinkerram 15x15. 20x20 ger mig lite mer spelrum?
Nice :)

Nej, det brukar vara väldigt svårt att placera brunnen så exakt så att man får en platta mitt över den.
Samtidigt ska du tänka på att de flesta designsilarna från t.ex Tebo inte har så stor rörelsemån heller men där finns någon av dem som har mer än de andra. Minns dock tyvärr inte i nuläget vilken/vilka eller om det är på väg att fasas ut så alla ska bli likadana.
Enklast är att besöka en sorterad kakelbutik och titta på dess olika utformning.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Bara så jag förstår:

Tebo designssilar är 5mm höga och mina plattor är 9mm höga.

lägger jag extra fix under klinkerramen för att komma upp till plattans nivå?
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Det är upp till mottagaren, dvs mig att avgöra och inget någon ska bli ”hängd” för. Det är uppenbart att det finns bättre och sämre och det e väl bara tacksamt att ni som dagligen håller koll på marknaden upplyser vad som funkar eller inte funkar. Jag lyfter bara på hatten för att ni delar med er av kunskapen och erfarenheten.
TACK :)

Jo tyvärr svämmar branschen över av en jäkla massa klåpare men jag har väldigt svårt och tro att de skulle sitta och engagera sig gratis av egen fri vilja härinne och försöka hjälpa folk på sin fritid. ;)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.