Mikael_L Mikael_L skrev:
Hepp.
Bra tips att googla på bilmodellen och extra batteri och andra smarta söktermer

Här kommer lite ny info för mig, t.ex. hur stark 12V laddaren i bilen är (1,7kW :surprised:).
Men även att man absolut inte får ansluta något till den negativa polen på batteriet.

Se 3'e posten
[länk]

Hmm, ja nu fick jag mer att tänka på ...
Ja, vid närmare eftertanke är nog inte ljud rätt sökterm när det gäller just den bilen, snarare campervan.

Här är en diskussion kring campervan bygge. I inlägg 42 diskuteras att köra inverter via laddning från stora batteriet. Han har dock bytt sitt 12V batteri till ett LiFePO4 (12V/20Ah) så, inte orginalbatteri som i ditt fall. Men står mer om det tidigare i tråden.

https://www.speakev.com/threads/nissan-e-nv200-campervan-finished.135632/page-3

Och här är videon ifrån inlägget:

We've made some changes...e-NV200 EV Campervan off-grid Induction Cooking

Samt hans kopplingsschema:
Elkopplingsschema för e-NV200 campervan med solpanel, inverter och säkringsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hallerudsbo skrev:
Har en amarok på jobbet.
Den var in på service då fick vi besked om extraljusen som satt på som inte var original monterade.
Om det monteras extra utrustning så måste bilen in för att programmera laddnings kurvan för att att jämna ut för extra användare.
J***a skit vw bilar måste jag tyvärr säga då det är mycket små krångel med dom.
Vet du om de löste det och vad de behövde för data för att kunna lösa det? Vi har stora problem på jobbet, vår utrustning drar ungefär lika mycket som bilens ombordladdare ger, så vi byter stendöda batterier typ var 3:e månad. Idiotkonstruktion, där laddaren laddar 2A mer än bilens utrustning momentant drar. Vår verkstad har inte sagt något om att det går att programmera om, men efter ditt inlägg kommer jag se till att nån lyfter den frågan.

Om jag förstår @Mikael_L rätt, så ska det extra batteriet med inverter inte förse några extremt vitala funktioner, så jag hade nog valt en enkel lösning med ett helt separat batteri, som laddas manuellt med en separat laddare.
 
Mikael_L
Strip Strip skrev:
Om jag förstår @Mikael_L rätt, så ska det extra batteriet med inverter inte förse några extremt vitala funktioner, så jag hade nog valt en enkel lösning med ett helt separat batteri, som laddas manuellt med en separat laddare.
Nej, inte intresserad av att ha ytterligare en sak att kolla, sköta om, ladda osv.
Om jag följer min plan fungerar det automatiskt.
 
Mikael_L
plåtrickard plåtrickard skrev:
[länk]
Kan det vara något att använda?
När jag kom hit i den beskrivande texten
"och strömpulser genom batteriet med en hastighet av 10.000 Hz i sekunden"
så avtog mitt intresse drastiskt.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Ett relä som bryter bort extra batteriet när tändningen är av kanske inte skadar? Problemet är kanske att det blir ett ganska kraftigt relä...
 
H
Strip Strip skrev:
Vet du om de löste det och vad de behövde för data för att kunna lösa det? Vi har stora problem på jobbet, vår utrustning drar ungefär lika mycket som bilens ombordladdare ger, så vi byter stendöda batterier typ var 3:e månad. Idiotkonstruktion, där laddaren laddar 2A mer än bilens utrustning momentant drar. Vår verkstad har inte sagt något om att det går att programmera om, men efter ditt inlägg kommer jag se till att nån lyfter den frågan.

Om jag förstår @Mikael_L rätt, så ska det extra batteriet med inverter inte förse några extremt vitala funktioner, så jag hade nog valt en enkel lösning med ett helt separat batteri, som laddas manuellt med en separat laddare.
det var møller bil i Norge.
De som är förhandlare av vw bilar som gjorde det åt oss.
Vi hade problem med lägre batteri spänning på vintern då man kör med mer förbrukare på.
Ska bli kul att se nu i vinter om det blir bättre.
Isåfall har vi över 30 bilar till som ska göras om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.