N Nettan5060 skrev:
Vi har byggt 2 kvm för mkt pga tilläggsisolering. De gjorde lägeskontroll o fick lämna in ny anmälan på atte.
Åtminstone för Attefallsbostadshus, men även andra värmda byggnader ligger det i samhällets intresse att de värmeisoleras ordentligt. Därför borde nog maxstorleken ange innermått i stället, kanske med någon begränsning av väggtjocklek.

Det borde också vara frikostigare med höjden, även om höjden i känsliga miljöer skulle behöva begränsas i detaljplan (med restriktiv tillämpning av undantaget). Jag skulle gärna övertyga alla kortväxta och trångsynta makthavare om det otrevliga med alltför låga dörrar. På ett sunt hus ska taklutningen inte vara för låg och väggpanelen ska inte vara för nära marken. Ofta används plint eller torpargrund som stjäl mycket av höjdbudgeten. Nej låt friggebodar bli minst 3,5 m höga och öka gärna höjden även för attefallshus.
 
  • Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Vaaa preskriberas?? Efter hur lång tid då?
Tror att de efter tio år har svårt att tvinga fram ändringar eller ta ut extra avgifter men tror också att de sedan får rätt att sätta en pariastämpel på fastigheten och för all framtid djävlas vid nya ansökningar.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Om man bygger med bygglov kan en sån "oplanerad" avvikelse oftast tas som liten avvikelse. Men arean för attefallsåtgärderna står inskriven i lagtexten och medger inga avvikelser.
Kolla på kommunens hemsida, kanske de anger i vilka fall lägeskontroll ska göras. Eller så ringer du och frågar om det krävs för attefallsåtgärderna. I min kommun krävs det i alla ärenden för att vi ska få in korrekta uppgifter i vår kartportal. Och för att komma åt folk som vill fuska. Däremot kan vissa avvikelser godtas, om de ryms inom ramen för mätfel i mätarnas instrument. Brukar vara ett par centimeter som är "ok".
Jag har fått intrycket att byggnaden ska ligga som den visas av situationsplan, men tror att situationsplaner visserligen ska vara skalriktiga men att det inte finns krav på måttsättning vilket innebär att rätt lägen inte kan mätas med någon jätteprecision på situationsplanen.
Är det en äldre fastighet finns ofta inte något bra underlag att utgå från och det vore fel av kommunen att tvinga på ägaren en massa extra mätkostnader för att hen ska få uppföra en komplementbyggnad när den exakta placeringen spelar mindre roll. Det lilla förmyndarsamhället tillåter en att bygga själv kan man gärna få mäta in själv också.
Det är säkert också på många håll så att det inte borde vara jättekritisk om en byggnad hamnar en eller tom flera meter "fel" förutsatt att detta inte skulle medfört att bygglov nekats om den ritats på den platsen i bygglovshandlingarna. I dessa fall borde det vara mindre avvikelse.
Dock är det väl så att kommunerna då inte skulle kunna föda lika många byråkrater och ta in lika mycket avgifter.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Jag har fått intrycket att byggnaden ska ligga som den visas av situationsplan, men tror att situationsplaner visserligen ska vara skalriktiga men att det inte finns krav på måttsättning vilket innebär att rätt lägen inte kan mätas med någon jätteprecision på situationsplanen.
Är det en äldre fastighet finns ofta inte något bra underlag att utgå från och det vore fel av kommunen att tvinga på ägaren en massa extra mätkostnader för att hen ska få uppföra en komplementbyggnad när den exakta placeringen spelar mindre roll. Det lilla förmyndarsamhället tillåter en att bygga själv kan man gärna få mäta in själv också.
Det är säkert också på många håll så att det inte borde vara jättekritisk om en byggnad hamnar en eller tom flera meter "fel" förutsatt att detta inte skulle medfört att bygglov nekats om den ritats på den platsen i bygglovshandlingarna. I dessa fall borde det vara mindre avvikelse.
Dock är det väl så att kommunerna då inte skulle kunna föda lika många byråkrater och ta in lika mycket avgifter.
En situationsplan ska givetvis vara skalenlig och måttsatt, annars fyller den ju ingen funktion. Om mått till tomtgräns inte går att läsa ut kan man ju inte ens pröva byggnaden mot attefallsbestämmelserna. Om dina gränspunkter inte finns är ju inte heller kommunens problem, det är ju en Lantmäterifråga. Hos lantmäteriet finns dessutom avstyckningshandlingar för de allra flesta fastigheter så det är inte ens svårt att göra lite research själv. Det är ju ingen mänsklig rättighet att ha ett Attefallshus, det minsta man kan kräva är väl att du följer den enkla regeln om placering. Vad många inte verkar förstå är att man inte kan ge "liten avvikelse" från Attefallsreglerna. Det går bara i bygglovsärenden. Det är två skilda saker och skilda paragrafer man prövar mot. Krångligt ja, men skyll inte det på kommunerna, de måste tyvärr följa politikernas dumma påhitt.
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
Jag jobbar kommunalt, inte med bygglov men ganska nära. Man kollar olika nätforum, man flyger drönare och helikopter, man använder värmekameror, man får en väldigt massa mail från grannar, speciellt i pandemitider då det tillkommit många små poliser. Så ja, det kollas mer och mer med lite nya metoder. Och det är inte billigt om man inte har bra på fötterna. Säger inte att det är rätt eller fel, men det är fakta.
 
  • Gilla
Strontus och 3 till
  • Laddar…
Förvånar mig att de aktivt letar efter sådant. En sak att de agerar på tips från allmänheten, men att man flyger och fotar?
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Jag bygger Carport, kommunen kräver lägeskontroll dvs att de eller något proffs mäter upp placering och storlek.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Vad många inte verkar förstå är att man inte kan ge "liten avvikelse" från Attefallsreglerna. Det går bara i bygglovsärenden.
Nu skall väl Attefall kräva bygglov vad det lider, skulle man då kunna få igenom mindre avvikelse?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nu skall väl Attefall kräva bygglov vad det lider, skulle man då kunna få igenom mindre avvikelse?
Det vet jag inget om men teoretiskt så ja, enligt nuvarande regler kan bygglov med liten avvikelse från detaljplanen ges. Men de ska väl göra om hela PBL igen så vem vet vad de hittar på för märkligt då.
 
S saltis99 skrev:
Jag har suttit som ledamot i kommunal nämnd som hanterar bygglov och planfrågor, men det var drygt 20 år sedan. Men på den tiden var i alla fall praxis att det fanns en viss tolerans i skillnaden mellan vad som byggdes och vad som fanns i planen/bygglovet, det som kallas för "mindre avvikelse" i kommunal formalia. Storleksordning 5%-8% sågs som ok som mindre avvikelse, 10% gränsfall. Men vet inte om den tolkningen fortfarande gäller.
Den finns fortfarande en tolkningsmån, men den gäller ej för bygglovfria hus: atf & frgbd, dvs om huset är större byter de klass. Ett hus a 32 kvm kräver bygglov och en bod a 16 kvm är en liten atf . Byggnadsytan definieras av SIS mätregler. Det är byggnadens fotavtryck som mäts, dvs där konstruktionen landar. Taksprång a 0,5 m ingår ej. Om det är mer än 3m till mark, vid fasaden, kan taksprånget vara 1,5m. Mätintyg brukar krävas. Garage kan vara atf, men ofta tillåts garage i detaljplan eller utanför, som bygglovpliktigt uthus. Isåfall har en sparat möjligheten till ytterligare en bostad; ett attefallhus!
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell K. och 2 till
  • Laddar…
B byggarnolsson skrev:
Hade ute kommunen idag för bara ett par timmar sedan då de kikade på vattenavrinningen i området, jag stod och spikade på min friggebod som jag håller på och bygger.

"Fin friggebod" tyckte de och kom fram, "men att den ser lite stor ut" – fram med måttbandet. Lite ont i magen fick man då jag faktiskt inte själv hade kontrollmätt exakt sedan jag satte på knutbrädor och annat. På centimetern 15kvm var den och jag kunde pusta ut.

Risken att åka dit är kanske liten, men förbannat tråkigt om man gör det.
Exakt! Det är bättre att vara ärlig så slipper du, ont i magen, strafföreläggande och eventuell rivning.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?




risken är att du får riva skiten
Beror givetvis på var du bor beroende på om du bor i stan eller har 40 mil grusväg till närmsta byggnadskontor hos kommun
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
P
Tiit Wentser Tiit Wentser skrev:
I den kommun där jag just nu bygger ett Attefallshus görs lägeskontrollen av den kontrollansvarige vilket är jag själv då man får vara det.
Krävs en kontrollansvarig för bygget, måste det vara en certifierad kontrollansvarig och det kan inte vara byggherren själv.
För detaljer, se på Boverkets web.
Som vanligt skyller svenska myndigheter på EU när det blir krångligare och dyrare....
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Bygg ett riktigt garage istället när du ändå håller på, oisolerade brädväggar duger bra. Om det inte redan finns ett garage och carporten är ett komplement.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Frågan om för stor betongplatta är intressant, får du gjuta hur stor yta som helst om det är garageuppfart eller altan? i så fall om man gjuter en platta på 50 kvm och bygger ett carport tak på 30 kvm, det borde rimligen fungera?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.