Hej!
Är det någon av er på forumet som har ett liknande hus enligt bifogad bild?
Är jätteintresserad av ritningar + hur folk renoverat/bor i dessa hus.
Tack på förhand

Med vänlig hälsning Johan
 
  • Modell av ett enfamiljshus med två våningar, carport och grönområden runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Min farsa byggde ett exakt likadant som på bilden, förutom att garaget var till höger. Vit rakhuggen mexisten från Kvarntorp och brunlaserat trä.

Farsan hade hjälp av en murare, en eller två snickare och en elektriker, samt släkt och vänner. Jag var 4 år och var med en hel sommar och bar tegel samt hämtade vatten åt jobbarna. Morsan satte tapeterna i nästan hela huset.

Till Julen '69 flyttade vi in, trots att det inte var riktigt klart vare sig in- eller utvändigt, och jag har för mig att grunden grävdes tidigt på våren så ungefär ett år tog bygget.

Minns att Hjältevads representant, förmodligen i samband med kontraktskrivningen, hade med sig ett modellhus av balsaträ som gick att lyfta av taken och våningsplanen på för att kunna se hur huset såg ut inuti. Modellhuset lekte såklart jag sönder några år senare.

Den stora stormen under Allhelgonahelgen '69 höll dock på att ställa till det. De stora fönstren i vardagsrummet hade inte hunnit monteras p.g.a förseningar, så det blåste i stort sett rakt in genom presenningarna som satts upp. Men det hela avlöpte väl.

44.681:- var totalkostnaden för huset, berättade farsan strax innan han gick bort, vilket hade stigit till det tiodubbla 10 år senare när mor och far skilde sig och sålde huset. Nuvarande värde är uppskattningsvis 2,5-3 miljoner.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Granne med oss fanns ett likadant Hjältevadshus men med rött tegel, byggt året före.

Det huset var till salu för några år sen och en visningsvideo gjordes som fortfarande går att se, ifall man vill se lite av hur en sån här etagevilla ser ut inuti.

 
Keiller Keiller skrev:
Min farsa byggde ett exakt likadant som på bilden, förutom att garaget var till höger. Vit rakhuggen mexisten från Kvarntorp och brunlaserat trä.

Farsan hade hjälp av en murare, en eller två snickare och en elektriker, samt släkt och vänner. Jag var 4 år och var med en hel sommar och bar tegel samt hämtade vatten åt jobbarna. Morsan satte tapeterna i nästan hela huset.

Till Julen '69 flyttade vi in, trots att det inte var riktigt klart vare sig in- eller utvändigt, och jag har för mig att grunden grävdes tidigt på våren så ungefär ett år tog bygget.

Minns att Hjältevads representant, förmodligen i samband med kontraktskrivningen, hade med sig ett modellhus av balsaträ som gick att lyfta av taken och våningsplanen på för att kunna se hur huset såg ut inuti. Modellhuset lekte såklart jag sönder några år senare.

Den stora stormen under Allhelgonahelgen '69 höll dock på att ställa till det. De stora fönstren i vardagsrummet hade inte hunnit monteras p.g.a förseningar, så det blåste i stort sett rakt in genom presenningarna som satts upp. Men det hela avlöpte väl.

44.681:- var totalkostnaden för huset, berättade farsan strax innan han gick bort, vilket hade stigit till det tiodubbla 10 år senare när mor och far skilde sig och sålde huset. Nuvarande värde är uppskattningsvis 2,5-3 miljoner.

Hej tack för svar och vilken historia du hade att berätta
Vi har köpt vårt hus för ungefär 1.5år sedan och filmen du visade är ett liknande men vi har modellen som syns på bilden jag bifogade, alltså med murstocken på entréplan, den är även lite större med sina 130/130kvm.
Planlösningen skiljdes åt lite grann men i övrigt så var det en bekant syn.

Ett modellhus hade varit kul att ha kvar men nu gäller det att fler hittar denna tråd och börjar dela historier och bilder.
 
Hej!
Jag tror att det är exakt ett sådant hus som på bilden som jag och min sambo har köpt och nu bor i. Vårt hus byggdes 1972 men vi tänker på det som ett 60-talshus. Vet inte om det är rätt eller fel att tänka så vid renovering av huset. Vet inte hur gammal modellen på huset kan tänkas vara? Vi vill gärna renovera tidsenligt men ändå med en modern touch. Jag tänker mycket ek och överväger ribbtak i vardagsrummet. Hos oss är det öppen planlösning på planet med kök.
 
  • Arkitektonisk ritning av 60-talshus med fasadvy och planlösning i sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett 60-talshus med öppen planlösning, inklusive fasadvyer mot öster och norr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan jag köpte huset vi bor i nu för dryga tre år sedan, var vi på husvisning i ett hus lika som det i videon.
Tror att jag har prospekt kvar någon stans.

//AA
 
V Villaetage skrev:
Hej!
Är det någon av er på forumet som har ett liknande hus enligt bifogad bild?
Är jätteintresserad av ritningar + hur folk renoverat/bor i dessa hus.
Tack på förhand

Med vänlig hälsning Johan

Hej
Jag bor i ett sådant hus fast spegelvänt. Har alla ritningar. Intresserad av hus du har gjort med köket.

Heidi
 
V Villaetage skrev:
Hej!
Är det någon av er på forumet som har ett liknande hus enligt bifogad bild?
Är jätteintresserad av ritningar + hur folk renoverat/bor i dessa hus.
Tack på förhand

Med vänlig hälsning Johan
Hej alla
Själv bo jag i ett liknande hus sedan 3 år tillbaka. Jag har länge velat återkoppla här i forumet men tiden räckte helt enkelt inte till, enda tills nu(ligger hemma med nyopererat korsband) och känner att jag måste dela av mig mina erfarenheter och tankar med er som kanske varit i samma sits.

Mitt hus byggdes 67 och var i ganska bra skick när vi flyttade in. Det vi gjorde i ordning först var alla sovrum och badrum på övervåningen samt lätt ytskiktsuppfräschning nere i vardagsrummet...
Vi valde ju medvetet att bo in oss lite innan vi ger oss på det stora vardagsrums/kök-renoveringsprojektet vilket jag tror blir det viktigaste under hela resan och som har för mål att behålla samt om möjligt ännu mer betona den typiska 60-tals andan..

Jag laddar upp några bilder så ni ser lite hur det gått för mig hittills☺️..
Men först lite A-ritningar
Arkitektritning av ett 60-tals hus med fasad och planlösning för dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar av ett tvåvåningshus med fram- och sidovy samt en sektionsritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritningar från 1960-talet med fasadvy och planlösning av ett enplanshus, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad arkitekturritning av ett 60-tals hus med fasad och bottenvåningsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V Villaetage skrev:
Hej tack för svar och vilken historia du hade att berätta
Vi har köpt vårt hus för ungefär 1.5år sedan och filmen du visade är ett liknande men vi har modellen som syns på bilden jag bifogade, alltså med murstocken på entréplan, den är även lite större med sina 130/130kvm.
Planlösningen skiljdes åt lite grann men i övrigt så var det en bekant syn.

Ett modellhus hade varit kul att ha kvar men nu gäller det att fler hittar denna tråd och börjar dela historier och bilder.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Bilder från Hemnet när vi köpte huset Brickhus med grönskande trädgård och flygbild över samma hus och närliggande område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelhus med dubbelgarage och blommande buskar framför, samt inredning av ljus hall med öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två bilder på uteplats och trädgård vid en tegelvilla med grönskande växter och utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av en trädgård med grönska och en liten röd stuga följt av en vy över ett bostadsområde med tegelhus och gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arga ingenjörn och 2 till
  • Laddar…
Invändigt.
Väldigt bra bevarat hus invändigt men ändå inte mycket kvar sedan dess, hela övervåningen gipsades om samt nya ytskikt på samtliga golv vägg och tak...
 
  • Renoverat vardagsrum och hall med parkettgolv, vita väggar, möbler och trappa till övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ingång med öppen dörr och hall, samt ett ljust vardagsrum med möbler och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välbevarat vintagekök med blå tapeter, träskåp och matplats med rundat bord och stolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med kaklade väggar i beige, vit toalett och handfat samt mosaikgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hus med trägolv och vita väggar, träribbor som rumsavdelare, samt sovrum med träinredning och textilier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med gula kakelväggar och vit sanitetsporslin, samt en hall med träddörr och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder av husinteriör med träbastu och retro tvättstuga med vita kakelväggar och terrakottafärgat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat hus med två interiörbilder, en hall med trappa och ett vardagsrum med öppen spis, trägolv och retrogrön köksinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Annmarka och 1 till
  • Laddar…
Såg ju ut att vara i bra skick. (y)

//AA
 
Det stora badrummet på övervåningen Modernt badrum med marmorkaklade väggar, integrerad handfat, toalett och produkter längs fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt övervåningsbadrum med duschområde, gröna handdukar och krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre bilden: Badrum med gul kakelvägg, vit badkar och handfat, och en växt i fönstret. Nedre bilden: Entré med dörr öppen utåt, skoställ och väggkrokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Master bedroom blev större när vi slog ihop det med det lilla rummet bredvid. Ritning av husfasad och bottenplan med markerad utvidgning av master bedroom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvättstugan fick också ett lyft Renovering av tvättstuga med blå kakelväggar och rörinstallationer synliga, nytt golv påbörjat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med nytt vitt kakel på väggen och osätt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med nymålade gula väggar, vita kakelplattor och målarutrustning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med nytt kakel, avloppshål i golvet och halvlagd golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i en korridor med gula väggar och en säck byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med nya vita kakelväggar och röd klinkergolv, ej färdigställd, öppen elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad korridor med mönstrade klinkergolv som leder till tvättstugan med synliga vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstugas golv med ny avloppskoppling och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetare lägger kakel på tvättstugegolv med vita väggkakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med nytt klinkergolv och vita kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med mönstrat golv och vita kakelväggar, dörr öppen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad tvättstuga med vita skåp, tvättmaskin, torktumlare, ho och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoverad tvättstuga med främre lastning tvättmaskin och torktumlare, vit kakel, skåp och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad tvättstuga med vita skåp, tvättmaskin, torktumlare, subway-kakel och mönstrat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med geometriskt mönstrat golv och vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med vita kakelväggar, ett fönster och en Bosch tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikch och 2 till
  • Laddar…
Tills vi reder ut hur vill göra med nytt, gamla köket fick en uppfräschning Renoverat kök med träskåp, vit kakel och blå tapeter, före och efter uppfräschning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet köksskåp och lådor som visar en tillfällig uppfräschning med varierande förvarade matvaror och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfräschade köksinteriör med träskåp och grön vägg, inklusive ett fönster med persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett kök under renovering med vit skåpinredning, en del luckor borttagna eller öppna och köksredskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdaterat kök med grå skåp, vita vitvaror och arbetsbänk med små inredningsdetaljer och kylskåp med magneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfräschade kök i hemmiljö med grönt målade väggar och grå skåp, inklusive ett runt bord med glas och porslin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfräschade köksskåp i grått, ett kylskåp täckt med magneter och lappar, en hängande lampa och en bord med glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat kök med grå skåp, vit bänkskiva, rostfria vitvaror och kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karolina85 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.