6 873 läst · 66 svar
7k läst
66 svar
Inkoppling 230V-inverter i bil. Konstig pryl på batteriets minuspol
Det kanske går att programmera bilen till att den har agm-batteri, dvs "lura" den att köra på laddprofil för agm-batterier? Men annars så skulle jag tro att den anpassar laddningsspänningen efter statusen på batteriet. Du kan väl prova att mäta spänningen efter en stunds körning så ser du.
Om det verkar krångligt är det något annat som är fel....
Det talas mycket om stor strömmar, men hur länge räknar du med att använda invertern?
Räcker ett rejält startbatteri? (100 A i en halvtimme)
Hur snabbt behöver ladda tillbaka i batteriet?
OM det är måttligt stort energiuttag och hyggligt med tid att återladda inverterbatteriet borde den enklaste lösningen vara att driva invertern med ett eget batteri som laddas från ett cigguttag i bilen med exvis Booster WA 1208 (campingvaruhuset.se)
isf får du i varje fall inga problem med bilen......
Det talas mycket om stor strömmar, men hur länge räknar du med att använda invertern?
Räcker ett rejält startbatteri? (100 A i en halvtimme)
Hur snabbt behöver ladda tillbaka i batteriet?
OM det är måttligt stort energiuttag och hyggligt med tid att återladda inverterbatteriet borde den enklaste lösningen vara att driva invertern med ett eget batteri som laddas från ett cigguttag i bilen med exvis Booster WA 1208 (campingvaruhuset.se)
isf får du i varje fall inga problem med bilen......
Nu provade jag att köra ett par km, och när jag mätte så hade laddspänningen sjunkit till 13V (ganska prick).Mikael_L skrev:
Så det verkar vara ganska intelligent laddning. Jag ska prova lite mer framöver.
Nu har är i alla fall lite saker beställda, imorgon köper jag batteriet och lite andra prylar.
Tja, det där har jag lite dålig koll på idag.ÅkeSun skrev:
Jag har ju än så länge alltid klarat mig med batterimaskiner, hitta ställen att dra skarvsladdar ifrån osv.
Men med denna lösning så har jag dels tänkt att ha en liten laserskrivare med mig i bilen, ladda en bärbar dator. Ty det är för ofta som jag måste komma tillbaka en annan dag för att först skriva ut en gruppförteckning eller uppdatera ett skåpschema osv. Så jag ser en vinst i att kunna göra det direkt. Visst skulle jag även kunna ha sakerna med mig och bära från bilen till där det finns ström, för vid dessa tillfällen har jag ju alltid tillgänglig ström i närheten, men skulle ändå vara skönt att få till en funkis arbetsplats som jag inte behöver riva och slita i hela tiden.
Jag får ju också en möjlighet att koka vatten till kaffe, eller ha med en micro. Inget som ligger direkt i planen just nu, men tanken har snuddat mig.
Men sen är det olika maskiner och verktyg som plötsligt blir möjliga att köra, om så är ute i skogen och grejar. Eller att vattenfall inte slagit på strömmen än, osv.
Jag tror det blir ytterst sällan jag kommer köra maskiner på över 1000W. Och dessutom är det troligen ganska intermittent.
Så ditt förslag skulle nog funka.
Jag är ingen expert på detta, men tror du har en poäng med detta. Två olika batterier kan nog reagera så.Fotografen skrev:Mja..tänker du dela på batterierna när det hela står stilla?
Min erfarenhet är att konstant parallellade batterier drar ur varandra, det ena batteriet har alltid lite högre polspänning och drar en ström genom båda, baklänges genom det med lite lägre polspänning vilket sakta tömmer det första till den punkt där det andra tar över, sedan drar de växelvis ner varandra.
Dela på batterierna när ingen laddning finns, och fundera dessutom på om bilen klarar av att hantera två batterier.
Annars borde det gå att installera en 230-inverter, tycker jag?
Kanske har du skrivit det och att jag missat, men vad är det förresten för bil Mikael?
Jag skulle söka på den modellen och att lägga till ett extra batteri, typ i forum för ljudentusiaster. De brukar ju ha extra batteri ibland. Just för att få veta om den specifika modellen behöver programmeras om eller så.
Fast har inte du och andra båtägare två (eller flera) likadana batterier? I detta fall blir det ju två rätt olika.wildeside skrev:
Hittade denna artikel som har just med billjud att göra. Där nämner de just problematiken med olika batterier, och att man istället bör byta även det befintliga batteriet till exakt samma sort, lika gammalt osv.
https://www.lifewire.com/second-car-battery-for-high-performance-audio-534761
https://www.lifewire.com/second-car-battery-for-high-performance-audio-534761
Jo rekomenderat är att man bör ha likvärdiga batterier i samma batteribank.L Lilllen skrev:
Nu har jag 3st 240ah batterier i samma batteribank och kör kaffebryggare, micro, dammsugare, kompressor och pumpar mm utn problem(har ingen 230 volt vid båtplatsen, men i mina yngre dagar fanns inte alltid ekonomo/intresse i att ha likvärdiga batterier och det fumgera bra det med.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 586 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 586 inlägg
Jag är också nyfiken på vad det är för bil
Nu har jag ju ingen egen erfarenhet eller koll, men vet att pappa har haft dubbla batterier i sina Crafter’s och då har batteriet till skåpet suttit med skiljerelä vad jag förstått. Sen kanske det primära syftet där är att undvika att dra ur startbatteriet med förbrukare i skåpet. Nu har han dock ingen eCrafter
Nu har jag ju ingen egen erfarenhet eller koll, men vet att pappa har haft dubbla batterier i sina Crafter’s och då har batteriet till skåpet suttit med skiljerelä vad jag förstått. Sen kanske det primära syftet där är att undvika att dra ur startbatteriet med förbrukare i skåpet. Nu har han dock ingen eCrafter
Hepp.
Bra tips att googla på bilmodellen och extra batteri och andra smarta söktermer
Här kommer lite ny info för mig, t.ex. hur stark 12V laddaren i bilen är (1,7kW ).
Men även att man absolut inte får ansluta något till den negativa polen på batteriet.
Se 3'e posten
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=9&t=8252&sid=7a9a878cffc800896ac767d8b23c32a9
Hmm, ja nu fick jag mer att tänka på ...
Bra tips att googla på bilmodellen och extra batteri och andra smarta söktermer
Här kommer lite ny info för mig, t.ex. hur stark 12V laddaren i bilen är (1,7kW ).
Men även att man absolut inte får ansluta något till den negativa polen på batteriet.
Se 3'e posten
https://mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=9&t=8252&sid=7a9a878cffc800896ac767d8b23c32a9
Hmm, ja nu fick jag mer att tänka på ...
Erfarenhet från min värld (Volvo LV) är att 200A ansluts med 35-50mm2 kabel. Nu har du kortare avstånd men du har mindre än halva spänningen också. 12volt är mindre än hälften av 24v. Varför kan vi gå in på senare.
Hos oss laddar man genom strömgivarn och tar ut genom strömgivarn. Gissar att det gäller alla andra märken också. Att slarva bort Ah genom att ladda eller ta ut direkt på batteripolen leder ofelbart till problem. Det är så mycket elektronik i bilarna idag som inte sover ens med avstängd bil så man måste ladda hårdare än förr. Då funkar inte gammal konstantspänningsreglering så bra. Ska man dessutom återvinna bromsenergi så blir det att man måste räkna Ah istället för att mäta spänning. Men just det gäller väl mer mindre bränslebilar.
Glöm inte att ta ut plus på ena batteriet och minus( bakom strömgivarn) på andra batteriet.
Varför inte vilda till det lite och mata en 400v frekvensomformare med högspänd DC ?
Nej jag skulle nog inte våga själv men hejjar ivrigt på härifrån mitt trygga tangentbord
Hos oss laddar man genom strömgivarn och tar ut genom strömgivarn. Gissar att det gäller alla andra märken också. Att slarva bort Ah genom att ladda eller ta ut direkt på batteripolen leder ofelbart till problem. Det är så mycket elektronik i bilarna idag som inte sover ens med avstängd bil så man måste ladda hårdare än förr. Då funkar inte gammal konstantspänningsreglering så bra. Ska man dessutom återvinna bromsenergi så blir det att man måste räkna Ah istället för att mäta spänning. Men just det gäller väl mer mindre bränslebilar.
Glöm inte att ta ut plus på ena batteriet och minus( bakom strömgivarn) på andra batteriet.
Varför inte vilda till det lite och mata en 400v frekvensomformare med högspänd DC ?
Nej jag skulle nog inte våga själv men hejjar ivrigt på härifrån mitt trygga tangentbord