Claes Sörmland
B Byggsälen skrev:
Uppenbarligen behövs denna typ av inspektioner, vilket är trist. Det är ju bara att läsa denna tråd...
Rätt oviktigt egentligen men det finns ju möjlighet att agera om ett tillsynsärende öppnas.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Är inte så dum att jag använder mitt riktiga namn här :)
Jo...
 
B byggarnolsson skrev:
Hade ute kommunen idag för bara ett par timmar sedan då de kikade på vattenavrinningen i området, jag stod och spikade på min friggebod som jag håller på och bygger.

"Fin friggebod" tyckte de och kom fram, "men att den ser lite stor ut" – fram med måttbandet. Lite ont i magen fick man då jag faktiskt inte själv hade kontrollmätt exakt sedan jag satte på knutbrädor och annat. På centimetern 15kvm var den och jag kunde pusta ut.
B byggarnolsson skrev:
Hade ute kommunen idag för bara ett par timmar sedan då de kikade på vattenavrinningen i området, jag stod och spikade på min friggebod som jag håller på och bygger.

"Fin friggebod" tyckte de och kom fram, "men att den ser lite stor ut" – fram med måttbandet. Lite ont i magen fick man då jag faktiskt inte själv hade kontrollmätt exakt sedan jag satte på knutbrädor och annat. På centimetern 15kvm var den och jag kunde pusta ut.

Risken att åka dit är kanske liten, men förbannat tråkigt om man gör det.

Risken att åka dit är kanske liten, men förbannat tråkigt om man gör det.
Låter litet ”DDR-aktigt” med besök ”on the fly” och personliga initiativ av tjänstemän som råkar passera.. :thinking:
 
  • Gilla
  • Ledsen
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Görs det alltid en sån kontroll?
Nej
 
O oldtimersmc skrev:
Nej
O oldtimersmc skrev:
Nej
I vår kommun görs det. Inför slutbesked. Men trodde inte det var så kinkigt. Ansökte om 25 kvm… o blev 26,3… hmm.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Ska finnas en prejudicerande dom som säger att 10% avvikelse är att anse som ringa. Har själv inte kollat upp det men nämnde det för byggnadskontoret där jag bor då mitt garage blev lite för stort. De backade då och slutgodkände bygget så det borde finnas. Ställ frågan till någon jurist inom området, de bör känna till det i så fall.
 
  • Gilla
rassih och 3 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Grymt, nu behöver jag inte ”fuska” :D
Grannen behöver inte fuska menar du?
 
  • Haha
Jenpet
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Efter huset är klart får vi bygga max 30 kvm attefall (6x5 m), som ska användas som carport. Vad händer om man skulle ”råka” bygga 32 kvm (6x5,3 m)? Hur stor risk är det att man blir påkommen? Kollar de ens? Vad blir då påföljden?
Jag har själv som byggare byggt 0,4 m2 för stort pga ”dålig dag på jobbet”. Hos oss måste man ha en lägesbesiktning där felet uppdagades och kommunen ville verkligen hjälpa men det slutade med att jag fick riva en vägg och flytta in den. Det ngn skrev med takutsprång stämmer men det påverkar ju inte väggarna, bara taket. Jag hade inte ”råkat” bygga för stort utan att ha en backup plan på att kunna minska ner det om det behövs. Det kommer troligen oxå snart komma krav på bygglov på attefall snart och då blir nog lägesbesiktning obligatorisk
 
  • Gilla
  • Ledsen
Heidina och 2 till
  • Laddar…
A a128 skrev:
Hade en släkting i göteborgstrakten som byggde ut sitt hus utan bygglov (det var tillfälligt bygglovsförbud i området) men det upptäcktest inte av kommunen innan det blivit preskiberat

:)
Vaaa preskriberas?? Efter hur lång tid då?
 
  • Gilla
larsa100
  • Laddar…
P
DanskFilmjölk DanskFilmjölk skrev:
Påföljden är nog mest intressant här, den är att du får rätta till bygget till max 30kvm. Antingen såga av 2kvm eller riva och göra om. Betongplatta ska bort också så det blir rivning eller inte mycket billigare än så.

De kollar, ja, inte alltför ofta och inte alltid man blir påkommen. Men alltså. Här är det ju värde vs risk. Visst kan man bygga små fulbyggen och hoppas på det bästa. Men för 2 jävla kvm? Man får ärligt talat vara helt pantad för att ta den risken för 2 pyttiga kvm.
Fast en normal betongplatta (inte högre än vad altaner får vara) är inte bygglovspliktiga, det är en 'altan'. Enligt en bekant som arbetar på en bygglovsenhet, kan du tom. göra färdigt plattan om du har din KA med på noterna innan du får bygglovet. Obstruerar KA, blir det problem.
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Vaaa preskriberas?? Efter hur lång tid då?
Efter tio år preskriberas svartbyggnation. Inom fem år kan sanktionsavgift tas ut. Byggnaden blir efter tio år inte laglig men kommunen kan inte ingripa. Byggnaden kan däremot hindra framtida byggnationer på fastigheten.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
stiga stiga skrev:
Grannen behöver inte fuska menar du?
;)
 
A Alex Holmén skrev:
Vaaa preskriberas?? Efter hur lång tid då?
Tio år.
 
  • Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Nu i coronatider verkar kommunens folk vara mindre intresserade av platsbesök.
Har har byggt till 30 m2 och fick tjata på KA för att han skulle komma, kommunen har inte kallat till ett enda möte, inga samråd el dyl. alla papper (Bygglov, Startbesked och Slutbesked) bara kom följt av räkningarna
I den kommun där jag just nu bygger ett Attefallshus görs lägeskontrollen av den kontrollansvarige vilket är jag själv då man får vara det.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Om man bygger med bygglov kan en sån "oplanerad" avvikelse oftast tas som liten avvikelse. Men arean för attefallsåtgärderna står inskriven i lagtexten och medger inga avvikelser.
Kolla på kommunens hemsida, kanske de anger i vilka fall lägeskontroll ska göras. Eller så ringer du och frågar om det krävs för attefallsåtgärderna. I min kommun krävs det i alla ärenden för att vi ska få in korrekta uppgifter i vår kartportal. Och för att komma åt folk som vill fuska. Däremot kan vissa avvikelser godtas, om de ryms inom ramen för mätfel i mätarnas instrument. Brukar vara ett par centimeter som är "ok".
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.