Det kanske går att programmera bilen till att den har agm-batteri, dvs "lura" den att köra på laddprofil för agm-batterier? Men annars så skulle jag tro att den anpassar laddningsspänningen efter statusen på batteriet. Du kan väl prova att mäta spänningen efter en stunds körning så ser du.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
wildeside
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag börjar inse vad många timmar efterforskning jag redan har lagt på detta ... :oops: :sweat:

Och ändå kan jag inte tillräckligt mycket, utan måste be er andra om hjälp :thinking: :geek:
Du kan prova att ringa till märkesverksta och rådfråga dom, har man tur så kan man kanske gå ett vettigt svar.
 
Mikael_L
S Strontus skrev:
Du kan väl prova att mäta spänningen efter en stunds körning så ser du.
Exakt vad som blev min plan efter det inlägget där jag skrev ner dessa tankar. :cool:
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
H
Vi kör inverter på hjullastarna på jobbet.
50 mm2 kabel 1,5 m kabel tur retur.
Dock är det 24 volt.
Fungerar kanon.
Invertern är på 3600 watt tror jag på 230 volten.
 
Om det verkar krångligt är det något annat som är fel....
Det talas mycket om stor strömmar, men hur länge räknar du med att använda invertern?
Räcker ett rejält startbatteri? (100 A i en halvtimme)
Hur snabbt behöver ladda tillbaka i batteriet?
OM det är måttligt stort energiuttag och hyggligt med tid att återladda inverterbatteriet borde den enklaste lösningen vara att driva invertern med ett eget batteri som laddas från ett cigguttag i bilen med exvis Booster WA 1208 (campingvaruhuset.se)
isf får du i varje fall inga problem med bilen......
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt vad som blev min plan efter det inlägget där jag skrev ner dessa tankar. :cool:
Nu provade jag att köra ett par km, och när jag mätte så hade laddspänningen sjunkit till 13V (ganska prick).
Så det verkar vara ganska intelligent laddning. Jag ska prova lite mer framöver.

Nu har är i alla fall lite saker beställda, imorgon köper jag batteriet och lite andra prylar.

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det talas mycket om stor strömmar, men hur länge räknar du med att använda invertern?
Räcker ett rejält startbatteri? (100 A i en halvtimme)
Hur snabbt behöver ladda tillbaka i batteriet?
Tja, det där har jag lite dålig koll på idag.
Jag har ju än så länge alltid klarat mig med batterimaskiner, hitta ställen att dra skarvsladdar ifrån osv.
Men med denna lösning så har jag dels tänkt att ha en liten laserskrivare med mig i bilen, ladda en bärbar dator. Ty det är för ofta som jag måste komma tillbaka en annan dag för att först skriva ut en gruppförteckning eller uppdatera ett skåpschema osv. Så jag ser en vinst i att kunna göra det direkt. Visst skulle jag även kunna ha sakerna med mig och bära från bilen till där det finns ström, för vid dessa tillfällen har jag ju alltid tillgänglig ström i närheten, men skulle ändå vara skönt att få till en funkis arbetsplats som jag inte behöver riva och slita i hela tiden.

Jag får ju också en möjlighet att koka vatten till kaffe, eller ha med en micro. Inget som ligger direkt i planen just nu, men tanken har snuddat mig.

Men sen är det olika maskiner och verktyg som plötsligt blir möjliga att köra, om så är ute i skogen och grejar. Eller att vattenfall inte slagit på strömmen än, osv.
Jag tror det blir ytterst sällan jag kommer köra maskiner på över 1000W. Och dessutom är det troligen ganska intermittent.
Så ditt förslag skulle nog funka.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja..tänker du dela på batterierna när det hela står stilla?
Min erfarenhet är att konstant parallellade batterier drar ur varandra, det ena batteriet har alltid lite högre polspänning och drar en ström genom båda, baklänges genom det med lite lägre polspänning vilket sakta tömmer det första till den punkt där det andra tar över, sedan drar de växelvis ner varandra.
Dela på batterierna när ingen laddning finns, och fundera dessutom på om bilen klarar av att hantera två batterier.
Annars borde det gå att installera en 230-inverter, tycker jag?
Jag är ingen expert på detta, men tror du har en poäng med detta. Två olika batterier kan nog reagera så.

Kanske har du skrivit det och att jag missat, men vad är det förresten för bil Mikael?
Jag skulle söka på den modellen och att lägga till ett extra batteri, typ i forum för ljudentusiaster. De brukar ju ha extra batteri ibland. Just för att få veta om den specifika modellen behöver programmeras om eller så.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om batterierna skulle dra ur varandra skulle yngefär 100% av båtägarna av lite större båtar ha kopplat fel sen urminnes tider.
Jag har haft paralell kopplade batterier i båten i minst 30 år utan att dom tömmer varandra.
Fast har inte du och andra båtägare två (eller flera) likadana batterier? I detta fall blir det ju två rätt olika.
 
wildeside
L Lilllen skrev:
Fast har inte du och andra båtägare två (eller flera) likadana batterier? I detta fall blir det ju två rätt olika.
Jo rekomenderat är att man bör ha likvärdiga batterier i samma batteribank.
Nu har jag 3st 240ah batterier i samma batteribank och kör kaffebryggare, micro, dammsugare, kompressor och pumpar mm utn problem(har ingen 230 volt vid båtplatsen, men i mina yngre dagar fanns inte alltid ekonomo/intresse i att ha likvärdiga batterier och det fumgera bra det med.
 
richardtenggren
Jag är också nyfiken på vad det är för bil :)

Nu har jag ju ingen egen erfarenhet eller koll, men vet att pappa har haft dubbla batterier i sina Crafter’s och då har batteriet till skåpet suttit med skiljerelä vad jag förstått. Sen kanske det primära syftet där är att undvika att dra ur startbatteriet med förbrukare i skåpet. Nu har han dock ingen eCrafter :p
 
Mikael_L
L Lilllen skrev:
Jag skulle söka på den modellen och att lägga till ett extra batteri,
Det var en bra idé
Här är det en som byter batteri. Men det går ju att se att han har ett extra batteri i bilen (tja, om det nu inte är ett monsterslutsteg).
 
Mikael_L
Mikael_L
Tja, om 12V-laddaren kan ge 1700W så är det ju frågan om jag alls behöver något extra batteri ...
 
Erfarenhet från min värld (Volvo LV) är att 200A ansluts med 35-50mm2 kabel. Nu har du kortare avstånd men du har mindre än halva spänningen också. 12volt är mindre än hälften av 24v. Varför kan vi gå in på senare.
Hos oss laddar man genom strömgivarn och tar ut genom strömgivarn. Gissar att det gäller alla andra märken också. Att slarva bort Ah genom att ladda eller ta ut direkt på batteripolen leder ofelbart till problem. Det är så mycket elektronik i bilarna idag som inte sover ens med avstängd bil så man måste ladda hårdare än förr. Då funkar inte gammal konstantspänningsreglering så bra. Ska man dessutom återvinna bromsenergi så blir det att man måste räkna Ah istället för att mäta spänning. Men just det gäller väl mer mindre bränslebilar.
Glöm inte att ta ut plus på ena batteriet och minus( bakom strömgivarn) på andra batteriet.
Varför inte vilda till det lite och mata en 400v frekvensomformare med högspänd DC ?
Nej jag skulle nog inte våga själv men hejjar ivrigt på härifrån mitt trygga tangentbord :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.