Hej,

Har nyligen flyttat in i ett hus på landet, har efter 1 år börjat fundera över att förbrukningen ligger högt trots att vi själva lever ganska energisnålt och tänker på vår förbrukning. Skulle gärna jämföra med liknande hus eller om någon kan se nått som ser tokigt ut.

Huset ca 20år gammalt, rejält byggt och renoverat 2 gånger med hög standard. Beläget i Småland
Det är större fönsterpartier mot sjön, samtliga är fönster och skjutpartier är nya och har bra energivärden.
Familj: 2st vuxna
Storlek: 85kvm+kallkällare på 50kvm
Uppvärmning: Luftvärmepump+direktel, kyler ej på sommaren.
Temperatur i huset: 19 grader
1st Spabad som värms under 4-5 månader, sänker tempen när vi vet att det inte skall användas på nån vecka vintertid.
Kyl och frys är ca 7-10år
2st attefallshus som till 95% av året står tomma med stödvärme på 13 grader, dessa är välbyggda och isolerade.

Använder mig av Tibber och deras app, har kopplat in en Watty för att kunna följa förbrukningen live. När ingen uppvärmningen eller annan allmän förbrukning är igång så ligger det ca 700-900w och drar som jag inte kan förklara. I övrigt så har vi inte massa onödiga grejer igång, golvvärmen är ställd vintertid på ca 23 grader i golvet dom tider vi är i hemmet(går ner till 19 under natt och arbetstid).

Uppskattade årförbrukning från elbolag: 27 000Kwh

Kom gärna med funderingar :)
 
  • Stapeldiagram över månatlig energiförbrukning i kWh för två år, där varje månad visas med två staplar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av enplanshus med angivna rum och mått, markerade uteplatser och storstuga mot sjön.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt separat mätare på spabadet och stugorna, dessa är alltid sämre isolerade än ett hus.
Sen så har du golvvärmen i nästa steg, kolla hur vilken effekt den ligger på och börja räkna på hur många timmar om dygnet den går, många blir förvånade över hur mycket ett elgolv kan över tid.
 
  • Gilla
Håkan Janson
  • Laddar…
27 MWh låter onekligen mycket för ett så pass litet hus med värmepump. För att hitta vad som drar dom där 8-900 Watten så är det mest effektiva att stänga av en eller några säkringar i taget och titta på elmätaren hur förbrukningen ändras. De flesta någorlunda moderna elmätare har en knapp där man kan ändra vad som visas i displayen så man ser momentan effekt och även kan se momentan ström per fas.
 
  • Gilla
Brotorpet och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Sätt separat mätare på spabadet och stugorna, dessa är alltid sämre isolerade än ett hus.
Sen så har du golvvärmen i nästa steg, kolla hur vilken effekt den ligger på och börja räkna på hur många timmar om dygnet den går, många blir förvånade över hur mycket ett elgolv kan över tid.
Hej, har vart inne på separat elmätare till spabadet för att se vad den ligger på. Men stugorna är jag inte så oroad över då dom är byggda i samma standard som huset när det gällerisolering, dom har byggts rejält.
 
700-900 W i tomgångsförbrukning under sommarperioden låter för mycket.
Du bör grundligt undersöka detta, stäng av förbrukare/pumpar/uppvärmning och se vad som drar ström.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
27 MWh låter onekligen mycket för ett så pass litet hus med värmepump. För att hitta vad som drar dom där 8-900 Watten så är det mest effektiva att stänga av en eller några säkringar i taget och titta på elmätaren hur förbrukningen ändras. De flesta någorlunda moderna elmätare har en knapp där man kan ändra vad som visas i displayen så man ser momentan effekt och även kan se momentan ström per fas.
Har gått den vägen, lyckas tyvärr inte skala ner det så jag kommer åt dessa 8-900watten. Momentant, läs väldigt korta stunder kan jag studsa ner mot 100watt nån eller några minuter när jag gått efter och stängt av allt å felsökt.
 
Om allt är avstängt så kan inte förbrukningen vara 900W.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
De 700-900w du inte kan förklara borde bli cirka 7000kwh på ett år, det är ju en del el.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om allt är avstängt så kan inte förbrukningen vara 900W.
Givetvis inte allt, men när jag felsökt genom att bryta säkringar osv.
 
Har du flera centraler? Om du brutit alla säkringar i centralen och förbrukningen inte sjunker till noll så finns det kanske en till central någonstans inkopplad parallell med den första.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du flera centraler? Om du brutit alla säkringar i centralen och förbrukningen inte sjunker till noll så finns det kanske en till central någonstans inkopplad parallell med den första.
Har 2 centraler sen är resten "påbyggt" från dom, vilket gör det sjukt svårt att lokalisera allt då det är lite blandat.
 
A Angusmops skrev:
Givetvis inte allt, men när jag felsökt genom att bryta säkringar osv.
Du får fortsätta bryta säkringar tills förbrukningen går ner till nära 0. Annars har du ju inte hittat strömtjuven.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
A Angusmops skrev:
Har 2 centraler sen är resten "påbyggt" från dom, vilket gör det sjukt svårt att lokalisera allt då det är lite blandat.
Börja med att stänga av alla säkringar i båda centraler. Kontrollera att förbrukningen då är precis noll. Är den inte det så är något seriöst konstigt. Sedan slår du på en säkring och tittar vad förbrukningen blir. Därefter går du runt i huset och kontrollerar vilka saker som fungerar. Fortsätt genom alla säkringar att med endast en tillslagen se vad som fungerar och hur hög effekten är. På detta sätt kan du ringa in om det finns någon grupp med oväntat hög förbrukning. Det kommer att ta tid men den gruppförteckning du på så vis skapar kommer att vara användbar även senare.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Börja med att stänga av alla säkringar i båda centraler. Kontrollera att förbrukningen då är precis noll. Är den inte det så är något seriöst konstigt. Sedan slår du på en säkring och tittar vad förbrukningen blir. Därefter går du runt i huset och kontrollerar vilka saker som fungerar. Fortsätt genom alla säkringar att med endast en tillslagen se vad som fungerar och hur hög effekten är. På detta sätt kan du ringa in om det finns någon grupp med oväntat hög förbrukning. Det kommer att ta tid men den gruppförteckning du på så vis skapar kommer att vara användbar även senare.
Låter rimligt att börja från det hållet, får helt enkelt ta och börja om från start igen då
 
  • Gilla
CFj
  • Laddar…
När jag räknar ihop det här lite snabbt, dubbel kyl å frys blir ca 500w + spisfläkt som står på lägsta fläkt dygnet för ventilering(radon) 200w så landar jag ju kring de suspekta 7-900w. Men om vi tänker bort detta så känns föbrukningen fortfaran hög för mitt hus...
 
  • Tabell över effektförbrukning för olika köksapparater, från kyl till varmluftsugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.