redarn redarn skrev:
Dina praktiska möjligheter att få en lat styrelse att agera någorlunda snabbt är begränsade. Ställ in dig på att du får göra en hel del av jobbet åt föreningen. Notera också att de flesta styrelser är inte särskilt välbetalda per timme jämfört med vanligt förvärvsarbete.

Att ställa krav på högt arbetstempo kan då rimligtvis mötas av att dina grannar röstar in dig i styrelsen.
Jag
F Förortstjejen skrev:
Tycker du ska vara med på några styrelsemöten och prova att sitta i styrelsen. Kanske kan vara nyttigt. Om det nu är vanliga lekmän som sitter där, som jobbar vanligen som sjuksköterskor, på bank, kanske nån som jobbar inom polisen.. Vad hjälper det att de tittar på ditt golv? Och senaste två månaderna har varit sommarperiod med folk på semester..

Jag är rätt nyinflyttad i min bostadsrätt men det är också en liten förening. Det var väldigt lärorikt att vara med på styrelsemöte. Så ett tips! Som nån annan var inne på, det är inte som att de plockar ut nån lön motsvarande heltidstjänst på deras uppdrag.
Jag har suttit i styrelsen tidigare. Vi är en såpass liten förening att det är oundvikligt - har även varit ordförande. När det har varit något som varit jobbigt eller svårt så har det varit jag som fått tagit tag i det lasset.

Som jag skrev innan - jag känner personerna och dom förhalar allt dom kan. Det här har inget med semestrar att göra, det är så dom jobbar. Har jag en massiv skada i mitt hem, så förväntar jag att styrelsen tar en titt på skadan för att utvärdera nästa steg. Ordföranden bor dörr i dörr med mig, är pensionär och hemma hela tiden. Tar inte henne många minuter att ta sig en titt.

För att jag ska gå framåt måste jag ta reda på vad som gäller och visa dom det svart på vitt, för själva kommer dom inte göra det.
 
Claes Sörmland
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
För att jag ska gå framåt måste jag ta reda på vad som gäller och visa dom det svart på vitt, för själva kommer dom inte göra det.
Lagrummet har du ju i inlägg #2.

Men att få trötta pensionärer att agera lär inte handla om lagrum.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser nu att diskussionen med styrelsen har pågått under juli och augusti. De flesta människor i bostadsrättsmedelklassen drar ned på allt engagemang utom semester och fritid under dessa månader. Det är således förväntat att inget händer från styrelsens sida. Att ens få tag på en hantverkare är under dessa månader en stor utmaning. Först denna vecka startade samhället upp efter sommaren och varenda jävel tycks ägna sig åt att träffa familj och vänner under helgerna.

Så ha tålamod. Och en sån här stor fråga som inkluderar luddigt ansvar och flera parter varav den som har orsakat eländet är frånflyttad kräver sina månader. Ställ in dig på månader av möten och email innan något händer. Det är naturligtvis inte optimalt och jäkligt irriterande men så är det med många frågor som har många kockar.
Det skickas inga mails i den här föreningen. Det är ett litet hus där alla känner varandra och vi ses dagligen. I början på sommaren hade vi hantverkare här som bytte fasad på huset, och jag bjöd upp dom att titta på golvet - dom sa att dom kunde fixa det i samband med fasadrenoveringen alt. hade tider i aug/sept.

Varje gång jag försökte lyfta att mitt golv hade säckat ihop, så viftades frågan bort. En sak om ansvar som behöver redas ut, men det som gjorts på 3 månader är att dom slagit en signal till firman som gjorde avväxklingen och sen ryckte på axlarna och sa att det är upp till mig att få dom att kolla på golvet, samtidigt som dom sa att dom inte gör något innan dom fått ett utlåtande. Firman kom hit och tittade på golvet, konstaterade en skada men var förvirrade varför ett utlåtande från dom skulle behövas, då allt dom gjort var att följa en konstruktörs ritning, enligt dom var dom inte i en position att ge ett utlåtande som skulle kunna ha någon tyngd, och en besiktningsman var inget föreningen ville ta in.

Dock gav utlåtande den reaktionen att föreningen förstod att golvet VAR skadat och nu försöker dom komma på en lösning där dom slipper göra något varav mötet om en vecka. Har som sagt bott här ett par år och vet hur dessa ärenden sköts vanligtvis - därav att jag behöver servera dom hård fakta med lite underliggande toner av allvarlighet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagrummet har du ju i inlägg #2.

Men att få trötta pensionärer att agera lär inte handla om lagrum.
Yes - det tar jag med mig. Och jo, de är precis vad jag behöver. Jag måste förklara för dom att dom är skyldiga som förening att åtgärda bjälklaget och att ytskicket är mitt ansvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Yes - det tar jag med mig. Och jo, de är precis vad jag behöver. Jag måste förklara för dom att dom är skyldiga som förening att åtgärda bjälklaget och att ytskicket är mitt ansvar.
Händer inget så kan du ju spela ut BRL 7 kap 4 §. Hota med att avhjälpa felet på bostadsrättsföreningens bekostnad. Du har ju lagstöd för det. (Kan man hävda...)
 
Det är väl den som rev väggen som är ansvarig egentligen. Så nuvarande ägare får räkningen och får skicka den vidare till säljaren. Även för ytskiktet eftersom du inte hade behövs åtgärda det om inte säljaren olovligen rivit en bärande vägg.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl den som rev väggen som är ansvarig egentligen. Så nuvarande ägare får räkningen och får skicka den vidare till säljaren. Även för ytskiktet eftersom du inte hade behövs åtgärda det om inte säljaren olovligen rivit en bärande vägg.
Den nuvarande ägaren har ju inget med detta att göra, och ingen åtgärd kommer behövas göras i hans lägenhet. Avväxlingen är godkänd - och man behöver riva upp mitt ytskikt och rikta bjälklaget härifrån - mitt försäkringsbolag har redan godkänt ersättning för mitt golv som rivs upp.

Jag utgår från att föreningen löser det - och sen får försäkringsbolagen lösa det mellan varandra alt. att man eskalerar faktura/fråga till den tidigare säljaren.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Händer inget så kan du ju spela ut BRL 7 kap 4 §. Hota med att avhjälpa felet på bostadsrättsföreningens bekostnad. Du har ju lagstöd för det. (Kan man hävda...)
Tack
 
Men konstruktören och firman som gjorde avväxlingen måste väl rimligen ha nåt litet ansvar?

Om golvet redan hade sjunkit när man skulle växla av så borde man väl tryckt tillbaka det så gott det går, inte låta det hänga? Även om det inte flyttat sig mer nu så kan det väl inte vara bra, för huset, att det hänger ner så pass?

Om du bor dörr i dörr så hade jag helt sonika knackat på och bett den komma med 1min för att se hur golvet hänger
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Jag


Jag har suttit i styrelsen tidigare. Vi är en såpass liten förening att det är oundvikligt - har även varit ordförande. När det har varit något som varit jobbigt eller svårt så har det varit jag som fått tagit tag i det lasset.

Som jag skrev innan - jag känner personerna och dom förhalar allt dom kan. Det här har inget med semestrar att göra, det är så dom jobbar. Har jag en massiv skada i mitt hem, så förväntar jag att styrelsen tar en titt på skadan för att utvärdera nästa steg. Ordföranden bor dörr i dörr med mig, är pensionär och hemma hela tiden. Tar inte henne många minuter att ta sig en titt.

För att jag ska gå framåt måste jag ta reda på vad som gäller och visa dom det svart på vitt, för själva kommer dom inte göra det.
Hmm... Ja det lät som ett litet trist läge. Säkert svårt det där när man pratar om saker i trappuppgången och i förbifarten. Har du skriftligt anmält din skada till föreningen? Det är ju bra så att det finns ett datum man kan hänvisa till svart på vitt och att det dyker upp i ett protokoll så småningom också.

I min föreningen fick jag uppfattningen att de är glada amatörer allihopa men att de gamla i gardet ändå är måna om att saker ska gå rätt och riktigt till. Alltså att man verkligen tittar på ansvarsbiten och inte bara skjuter ifrån sig.
 
nino nino skrev:
Men konstruktören och firman som gjorde avväxlingen måste väl rimligen ha nåt litet ansvar?

Om golvet redan hade sjunkit när man skulle växla av så borde man väl tryckt tillbaka det så gott det går, inte låta det hänga? Även om det inte flyttat sig mer nu så kan det väl inte vara bra, för huset, att det hänger ner så pass?

Om du bor dörr i dörr så hade jag helt sonika knackat på och bett den komma med 1min för att se hur golvet hänger
Firman följde ju bara konstruktörens ritningar. Konstruktören i sin tur har hunnit avlida så där är det svårt att utkräva ansvar.

Det jag fick förklarat för mig var att dom säkrade upp med en stålbalk och tryckte rätt. Dock behöver inte det betyda att det linjärt rätar upp mitt golv när det redan sjunkit ihop,

Jag har knackat på flertalet gånger. Det viftas som sagt bort.
 
  • Gilla
Lasseborje och 1 till
  • Laddar…
F Förortstjejen skrev:
Hmm... Ja det lät som ett litet trist läge. Säkert svårt det där när man pratar om saker i trappuppgången och i förbifarten. Har du skriftligt anmält din skada till föreningen? Det är ju bra så att det finns ett datum man kan hänvisa till svart på vitt och att det dyker upp i ett protokoll så småningom också.

I min föreningen fick jag uppfattningen att de är glada amatörer allihopa men att de gamla i gardet ändå är måna om att saker ska gå rätt och riktigt till. Alltså att man verkligen tittar på ansvarsbiten och inte bara skjuter ifrån sig.
Det är skriftligt anmält.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl den som rev väggen som är ansvarig egentligen. Så nuvarande ägare får räkningen och får skicka den vidare till säljaren. Även för ytskiktet eftersom du inte hade behövs åtgärda det om inte säljaren olovligen rivit en bärande vägg.
Det finns domslut på att man inte kan utkräva ansvar av nuvarande ägare för skador som tidigare ägare orsakat.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Det finns domslut på att man inte kan utkräva ansvar av nuvarande ägare för skador som tidigare ägare orsakat.
Berätta mer! Vill läsa domarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.