Hej!

För ett halvår sen så rev grannen rakt under mitt sovrum en bärande vägg utan styrelsen tillstånd inför en försäljning. Föreningen upptäckte detta och grannen fick ta dit en firma som anlitade en konstruktör och som gjorde en avväxling. Lägenheten såldes kort därefter och någon vecka senar upptäcker jag att mitt golv hade sjunkit ganska rejält (ca 3cm) i rak linje där väggen stod.

Jag har tjajat väldigt länge på att föreningen ska kolla på mitt golv och sen rikta det, då föreningen ansvarar för bjälklagret. Dom har under hela sommaren inte kollat på mitt golv en enda gång, och efter mkt tjat har dom till slut valt att kontakta firman som gjorde avväxlingen för att ge ett utlåtande. Dock var de jag som fick ta kontakt med firman och boka ett möte, då föreningen helst inte vill ta något ansvar för detta. Dom kom, tog en snabb titt och konstaterar att det mest sannolikt beror på den rivna väggen. Får ett utlåtande som jag skickar till föreningen.

Får ett torrt svar "vad händer nu?" Svarar att det är föreningens ansvar att fixa skadan - och att jag redan fått godkänt för det kommande rivna ytskicket från mitt försäkringsbolag. Då vill dom boka in ett möte med mig nästa vecka på måndag - där jag frågar att jag kan, men undrar varför då jag redan rapporterat skadan. Får inget svar mer än att då är det bokat.

Föreningen i sig är väldigt liten, ca 11 lägenheter och styrelsen har väldigt dålig koll på lagar och inte alltid benägna att ta tag i saker och ting och slingrar sig gärna- och jag vet att dom kommer försöka göra detta på mötet.

För mig är det rätt tydligt att föreningen ansvarar för detta och får fixa det, skadan är väldigt tydlig, - sen får föreningen försöka göra upp med säljarens försäkringsbolag.

Jag undrar lite vad jag ska ta med på mötet, typ vilken paragraf i bostadsrättslagen som reglerar deras ansvar för stommen då jag inte riktigt hittar den, och annan input som kan vara värdefull.

Tack!
 
Claes Sörmland
I grund och botten är det bostadsrättslagen 7 kap 4 § som reglerar föreningens underhållsskyldighet:

Bostadsrättslagens text om föreningens underhållsskyldighet enligt 7 kap 4 §.


Som du ser har du viss rättighet att åtgärda fel som föreningen inte åtgärdar:

Skärmavbild av en texturklipp från bostadsrättslagen om underhållsskyldighet och rättigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du är lika mycket en del av föreningen som dem du pratar om.
 
  • Gilla
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen är det ju som alltid tolkningsfrågor. 3 cm sjunket golv kanske är acceptabelt och kan anses vara att hålla lägenheten och huset i gott skick?
 
Alltså, föreningen i en så liten brf med bara 11 lägenheter är ju du och 10 andra. Gissar på att styrelsen inte är några experter på bygg eller regler, precis som du är inne på. Kanske kan vara schysst att gå in lite ödmjukt och försöka tillsammans med styrelsen komma på hur ni ska åtgärda detta. Oftast är "föreningen" alltså de som sitter i styrelsen också bara lekmän. Det kanske inte är ovilja att lösa problemet, utan mest att de kanske inte vet hur det ska lösas bäst?

Det kan bli kännbart ekomiskt för föreningen att ta in allehanda utlåtanden och firmor. Så det var väl alldeles bra att du själv fick ta kontakt med den tidigare firman så att de kunde titta på det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Paragrafen "Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick" samt stadgar beskriver den boendes ansvar, föreningens ansvar är således "resten". Det brukar stå i stadgarna att man inte får riva bärande väggar utan föreningens tillstånd. Om föreningen kan ge denna typ av tillstånd så är det rimligtvis föreningen som ansvarar för denna del och är den reparationsskyldige.

Sen så kan bostadsrättslagen 7 kap. 4§ och sedan 2§ tillämpas. Dvs du kan få avgiftsnedsättning beroende på hur du drabbas i nyttjanderätten. Som jag ser det så skulle jag hävda att sovrummet ej kan brukas förrän detta är åtgärdat och att du således kommer att dra x% på avgiften (beroende på hur mycket men det är). Med detta så sätter du lite press på föreningen.

Iaf så ser jag att du kommenterar att du själv fick boka firma för kontroll. Du måste vara på det klara att ALLA medlemmar är föreningen. Just nu sitter inte du i styrelsen men det hade lika gärna kunna varit du. Det är din föreningen och för mig är det uppenbart att er förenings styrelse behöver lite hjälp att reda ut detta. För närvarande så sitter du i bäst position för att rodda med dom som ska fixa med bjälklaget. Hjälp till med det efter bästa förmåga.

Jag skulle ta mötet med styrelsen och klargöra att det tydligt är föreningens ansvar men att du skulle hjälpa till efter bästa förmåga för att koordinera återställningsarbetet men att det är styrelsen som har beslutsmandatet för föreningen och således måste de stå för detta. Samt att om de inte agerar inom rimlig tid så kommer du anse att du lider men i nyttjanderätten och endast betala in del av månadsavgiften. Möjligen kan det vara lämpligt att föreslå att en person får fullt mandat att ta beslut i detta ärende för att skynda på återställandeprocessen.
 
  • Gilla
te95mne och 5 till
  • Laddar…
Man liter inte men i nyttjanderätten för att golvet sviktar lite.
 
D Daniel 109 skrev:
Du är lika mycket en del av föreningen som dem du pratar om.
Självklart. Men i det här fallet är det styrelsen som har skapat en vägg mellan oss så jag refererar det till två parter.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen är det ju som alltid tolkningsfrågor. 3 cm sjunket golv kanske är acceptabelt och kan anses vara att hålla lägenheten och huset i gott skick?
3 cm kanske är i underdrift. När man går in i sovrummet så blir reaktion vanligtvis "oj jävlar" då golvet går i tydlig båge. Golvet var rakt tidigare. Jag ska inom snar framtid lägga fiskben, och som det är nu är det omöjligt. Kul när man köpt golv för 50 000 och grannens rivning sviktar golvet så mkt att golvet öht inte går att lägga.
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Förortstjejen skrev:
Alltså, föreningen i en så liten brf med bara 11 lägenheter är ju du och 10 andra. Gissar på att styrelsen inte är några experter på bygg eller regler, precis som du är inne på. Kanske kan vara schysst att gå in lite ödmjukt och försöka tillsammans med styrelsen komma på hur ni ska åtgärda detta. Oftast är "föreningen" alltså de som sitter i styrelsen också bara lekmän. Det kanske inte är ovilja att lösa problemet, utan mest att de kanske inte vet hur det ska lösas bäst?

Det kan bli kännbart ekomiskt för föreningen att ta in allehanda utlåtanden och firmor. Så det var väl alldeles bra att du själv fick ta kontakt med den tidigare firman så att de kunde titta på det.
Det är precis vad jag gjort. I 2 månader. Mitt försäkringsbolag godkände ärendet då och börjar undra vad som händer då allt ligger på is pga av föreningen.

Vi har en rätt god relation, alla i huset, men styrelsen har en historia att förhala och göra allt dom kan för att slippa lyfta ett finger och nånstans måste jag ju eskalera framåt.

Det var föreningen som sa att dom inte skulle göra något förräns tidigare firman kom och gav ett utlåtande - det har tagit mig som sagt 2 månader av tjat för att fp dom att kontakta firman. Dom försökte en gång sen la dom det ansvaret på mig. Dom har har inte en gång själva tittat på mitt golv trots att jag bjudit in dom till det flera gånger.
 
M merbanan skrev:
Paragrafen "Bostadsrättshavarens ansvar för lägenhetens skick" samt stadgar beskriver den boendes ansvar, föreningens ansvar är således "resten". Det brukar stå i stadgarna att man inte får riva bärande väggar utan föreningens tillstånd. Om föreningen kan ge denna typ av tillstånd så är det rimligtvis föreningen som ansvarar för denna del och är den reparationsskyldige.

Iaf så ser jag att du kommenterar att du själv fick boka firma för kontroll. Du måste vara på det klara att ALLA medlemmar är föreningen. Just nu sitter inte du i styrelsen men det hade lika gärna kunna varit du. Det är din föreningen och för mig är det uppenbart att er förenings styrelse behöver lite hjälp att reda ut detta. För närvarande så sitter du i bäst position för att rodda med dom som ska fixa med bjälklaget. Hjälp till med det efter bästa förmåga.
Föreningen gav inte tillstånd. Säljaren rev utan att säga något, styrelsen fick reda på det vid försäljning. Föreningen krävde då att det skulle fixas, och en avväxling gjordes.

Själv fick jag reda på allt det här efteråt allt var klart då jag inte var hemma då avväxlingen gjordes, och jag visste inget om den rivna väggen förräns jag lyfte att mig golv sjunkit - och det var en annan granne som berätta det för mig, inte styrelsen.

Jag har försökt rodda och förklara vems ansvar det är osv, men får inget gehör. Dom säger mest att dom tycker jag ska ta det på min försäkring då dom inte vill att föreningens premie ska gå upp - och att då jag köpt nytt golv (köpt i feb. ej leverat än) redan så tycker dom att min försäkring lika gärna kan täcka riktningen av golvet. Jag tycker dock inte det är mitt ansvar att betala för skadat bjälklager pga av tidigare grannens åverkan.
 
heisiandiishe
Trist att de inte lyckas komma framåt och med lekmän bakom spakarna, som det ju oftast är, så kan ärenden lätt tas upp möte efter möte utan styrelsen klarar av att ta beslut. Försök att servera en lösning samt påpeka att det är deras skyldighet att klubba ett beslut som kanske kostar föreningen en självrisk (20-30 000kr) alternativt att föreningen helt enkelt står för återställande och ny besiktning.

*ytskikt
*bjälklaget
 
Dina praktiska möjligheter att få en lat styrelse att agera någorlunda snabbt är begränsade. Ställ in dig på att du får göra en hel del av jobbet åt föreningen. Notera också att de flesta styrelser är inte särskilt välbetalda per timme jämfört med vanligt förvärvsarbete.

Att ställa krav på högt arbetstempo kan då rimligtvis mötas av att dina grannar röstar in dig i styrelsen.
 
  • Gilla
Förortstjejen
  • Laddar…
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Det är precis vad jag gjort. I 2 månader. Mitt försäkringsbolag godkände ärendet då och börjar undra vad som händer då allt ligger på is pga av föreningen.

Vi har en rätt god relation, alla i huset, men styrelsen har en historia att förhala och göra allt dom kan för att slippa lyfta ett finger och nånstans måste jag ju eskalera framåt.

Det var föreningen som sa att dom inte skulle göra något förräns tidigare firman kom och gav ett utlåtande - det har tagit mig som sagt 2 månader av tjat för att fp dom att kontakta firman. Dom försökte en gång sen la dom det ansvaret på mig. Dom har har inte en gång själva tittat på mitt golv trots att jag bjudit in dom till det flera gånger.
Tycker du ska vara med på några styrelsemöten och prova att sitta i styrelsen. Kanske kan vara nyttigt. Om det nu är vanliga lekmän som sitter där, som jobbar vanligen som sjuksköterskor, på bank, kanske nån som jobbar inom polisen.. Vad hjälper det att de tittar på ditt golv? Och senaste två månaderna har varit sommarperiod med folk på semester..

Jag är rätt nyinflyttad i min bostadsrätt men det är också en liten förening. Det var väldigt lärorikt att vara med på styrelsemöte. Så ett tips! Som nån annan var inne på, det är inte som att de plockar ut nån lön motsvarande heltidstjänst på deras uppdrag.
 
  • Gilla
krill7 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag ser nu att diskussionen med styrelsen har pågått under juli och augusti. De flesta människor i bostadsrättsmedelklassen drar ned på allt engagemang utom semester och fritid under dessa månader. Det är således förväntat att inget händer från styrelsens sida. Att ens få tag på en hantverkare är under dessa månader en stor utmaning. Först denna vecka startade samhället upp efter sommaren och varenda jävel tycks ägna sig åt att träffa familj och vänner under helgerna.

Så ha tålamod. Och en sån här stor fråga som inkluderar luddigt ansvar och flera parter varav den som har orsakat eländet är frånflyttad kräver sina månader. Ställ in dig på månader av möten och email innan något händer. Det är naturligtvis inte optimalt och jäkligt irriterande men så är det med många frågor som har många kockar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.