Vi behöver renovera tvättstugan som ligger ovan mark men på oisolerad betongplatta. I tvättstugan finns förutom tvättmaskin och torktumlare även varmvattenberedare.

Hur gör man detta på enklast och billigast sätt?

Jag tänker klinkers (utan golvvärme) som läggs direkt på betongen? Sätter man sedan tätskikt endast runt brunnen och även mot innerväggarna eller hur löser man den biten med fuktskydd samtidigt som plattan behöver andas? Har man tätskikt också runt vattenberedaren?

Räcker det att måla väggen eller behöver den göras om ifall man ordnar golv och tätskikt?
 
  • Gilla
Osiv
  • Laddar…
A
fukt kommer att tryckas upp
om du har tätskikt så trycks det upp på angränsande yta
klinker direkt på betongen och måla väggarna med en färg som andas
 
Jag vill minnas att jag sett en rekommendation angående våtrum i den typen av källare att man kan ha tätskikt endast vid duschen. I en tvättstuga har man ju normalt inte vatten som rinner på golvet. Jag tror inte att du behöver något tätskikt.
 
Behöver man inte tätskikt om det skulle bli stopp i brunnen eller om varmvattenberedaren skulle gå sönder?
 
Vad finns under tvättstugan ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns under tvättstugan ?
Oisolerad betongplatta på mark. Är mest orolig för fuktskador i innerväggar, vid läckage.
 
Rolla tätskikt med manschett vid brunnen räcker gott och väl. Klinker stoppar det mesta av vattnet om det skulle bli en läcka den vvb tex.
 
Vårt försäkringsbolag var väldigt tydliga med att tätskikt krävdes under vvb i tvättstugan (Länsförsäkringar).
 
A
B Bassrunner skrev:
Vårt försäkringsbolag var väldigt tydliga med att tätskikt krävdes under vvb i tvättstugan (Länsförsäkringar).
byt föräkringsbolag
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rolla tätskikt med manschett vid brunnen räcker gott och väl. Klinker stoppar det mesta av vattnet om det skulle bli en läcka den vvb tex.
då måste du bila upp brunnen och byta den samtidigt.
absolut ingen mening med tätskikt när det inte finns något under betongen
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
S start79 skrev:
Oisolerad betongplatta på mark. Är mest orolig för fuktskador i innerväggar, vid läckage.
Det var just det vi råkade ut för i tvättstugan. Större delen av tvättstugan har tätskikt enligt alla konstens regler och klinker. Men den del där vvb står är ren betong. När det blev läckage i ett rör som stod och droppade kom det in i väggen. Försäkringsbolaget vägrade ersätta detta eftersom vi inte hade tätskikt och uppvik på väggen i hela tvättstugan.
 
Se info hos tex BKR (3e frågan). Finns också mer detaljerade råd, om jag inte minns fel ska man ha tätskikt lokalt vid och 50-100cm utanför / runtom golvbrunn/dusch etc. På väggar rekommenderas ett uppvik på 50cm (men de behöver alltså i övrigt inte tätskikt). https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/

Om det nu skulle läcka så rinner det ju helt enkelt igenom betongen och rakt ner i marken, så ingen större idé att täta för mycket och istället få problem med att tillskjutande fukt tvingas upp i väggar eller liknande.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Brunnen behöver bytas oavsett. Får rådgöra med snickarna också men enligt BKR så bör jag ha visst tätskikt även om många här tycker annorlunda?
 
A
S start79 skrev:
Brunnen behöver bytas oavsett. Får rådgöra med snickarna också men enligt BKR så bör jag ha visst tätskikt även om många här tycker annorlunda?
Är brunnen kass så byter man annars inte.
 
BigR
Vi byggde tvättstuga på oisolerad platta. Tätskikt runt golvbrunn, storlek ungefär som en duschplats. Annars bara klinker. Enligt råden aeroform hänvisade till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.