Hej,
Jag och min fru köpte en tomt med förhandsbesked i januari i år.

Nu visar det sig att VA inte är framdragit från kommunen och att det kommer att bli försenat till mitten av 2022. Förhandsbeskedet har egentligen redan gått ut men vi har fått förlängt det 6 månader.


Nu till min fråga, finns det något jag bör/kan göra? Vi har egentligen köpt en tomt med förhandsbesked som kommunen själva inte kan hålla förhandsbeskedet på. Någon som vart med om det tidigare?
 
  • Gilla
Hans Paulson och 1 till
  • Laddar…
Framgår det av förhandsbeskedet när ni får starta bygget? Att få bygga någon gång i framtiden är inte samma sak som att få börja bygga nu.

Se om ni kan komma överens om med kommunen att ni kan bygga men inte få slutbesked innan VA är klart. Det är ju att spela med att kommunen håller vad de lovar angående VA installation men ni kan ju i alla fall bygga medan ni väntar.

Ett annat alternativ är att kolla med kommunen om bi kan bygga med sluten tank och egen brunn tills VA är klart. I vissa kommuner får man ersättning av kommunen om anläggningen som ersätts av kommunalt VA är ny men det kanske går att skriva bort när det är frågan om en temporär lösning.
 
Hej, tack för svar.

Nej, det framgår inget om byggstart men giltigheten på bygglovet är 2år och det håller inte kommunen själva nu då. De har alltså gett ut ett förhandsbesked som de själva inte håller.

Skulle vi få igenom allt och få startbesked så blir ju problemet att vi inte har höjden och anslutningspunkten för avloppet. Vilket då också gör att vi inte får höjden för plattan.
Att chansa på detta känns sådär. Med risk för att behöva en pump sen.

Egen brunn får vi inte igenom då kommunen anser att det är för nära inpå att kommult ska byggas ut.
 
Förhandsbeskedet (FB) är giltigt i två år (och ni har fått förlängt i ytterligare sex månader). Innan tiden för FB löper ut ska bygglov vara inlämnat. När bygglov är beviljat har du två år på dig att påbörja bygget. Jag skulle se till att lämna in bygglovshandlingar så ett ärende skapas innan tidsfristen för FB löper ut. Du kanske inte kan få till kompletta handlingar direkt pga VA, men du har startat processen, det bedömer jag som det viktiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
NU86 och 3 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Framgår det av förhandsbeskedet när ni får starta bygget? Att få bygga någon gång i framtiden är inte samma sak som att få börja bygga nu.

Se om ni kan komma överens om med kommunen att ni kan bygga men inte få slutbesked innan VA är klart. Det är ju att spela med att kommunen håller vad de lovar angående VA installation men ni kan ju i alla fall bygga medan ni väntar.

Ett annat alternativ är att kolla med kommunen om bi kan bygga med sluten tank och egen brunn tills VA är klart. I vissa kommuner får man ersättning av kommunen om anläggningen som ersätts av kommunalt VA är ny men det kanske går att skriva bort när det är frågan om en temporär lösning.
Starta bygget får TS göra när de fått beviljat bygglov och startbesked. Jag tyder TS första inlägg som det endast är förhandsbesked de fått. Rätta mig om jag har fel TS. :)
 
M MetteKson skrev:
Starta bygget får TS göra när de fått beviljat bygglov och startbesked. Jag tyder TS första inlägg som det endast är förhandsbesked de fått. Rätta mig om jag har fel TS. :)

Det stämmer.
 
Instämmer med Toolman, ni borde kunna få ett startbesked som villkorar anslutning för slutbesked. Kanske ta hjälp av sakkunnig tex KA i kontakt med BN, enligt min mening så ger dom ofta vika av om du ursäktar kompetent påtryckning.
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Instämmer med Toolman, ni borde kunna få ett startbesked som villkorar anslutning för slutbesked. Kanske ta hjälp av sakkunnig tex KA i kontakt med BN, enligt min mening så ger dom ofta vika av om du ursäktar kompetent påtryckning.
Första steget är ändå att TS ansöker om bygglov. Anlitar en KA för projektet, skaffar nybyggnadskarta, ritningar mm och får igång en process. Eftersom kommunen själva är en del av fördröjningen borde de samarbeta för en bra lösning. Jag tror förlängningen av FB bl a är en sådan sak. Däremot kan de inte gå emot lagstiftningen för att gå TS till mötes.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Instämmer med Toolman, ni borde kunna få ett startbesked som villkorar anslutning för slutbesked. Kanske ta hjälp av sakkunnig tex KA i kontakt med BN, enligt min mening så ger dom ofta vika av om du ursäktar kompetent påtryckning.
Ja detta går att lösa men problemet kvarstår att vi inte får ansöutningspunk och höjd från VA förrän projekteringen är klar vilket de inte vet när den blir.

Blir ju också en "chansning" att stå där med ett färdigt hus som vi inte kan flytta in i. Vad händer om de skjuter upp VA en gång till eller stöter på problem.
 
M MetteKson skrev:
Första steget är ändå att TS ansöker om bygglov. Anlitar en KA för projektet, skaffar nybyggnadskarta, ritningar mm och får igång en process. Eftersom kommunen själva är en del av fördröjningen borde de samarbeta för en bra lösning. Jag tror förlängningen av FB bl a är en sådan sak. Däremot kan de inte gå emot lagstiftningen för att gå TS till mötes.
Allt detta är klart. Bygglovet i säg är egentligen också klart att skrivas ut. Jag har själv valt att förhala det lite nu pga av att vi inte vet om vi får startbeskedet. Så då står jag där med en tomt där jag inte vet när jag får börja bygga på.

Så länge vi inte har Bygglovet har jag juridiskt inte köpt tomten.

Anledningen till trådstarten var dock att få reda på om kommunen gjort något fel när de beviljat ett förhandsbesked som rent tekniskt aldrig har kunnat gå igenom då inte allt var klart för byggnation inom 2 år.

Känns också väldigt dumt att chansa på att börja bygga om vi inte får höjd och anslutningspunkt från VA. Inte kul att stå där sen med ett färdigt hus som antingen inte går att flytta in i eller om man ska behöva en pump för att avloppet inte har tillräcklig lutning.
 
Kanske en off topic fråga: ni får kommunalt VA utan att det finns detaljplan?
Om det ska vara utbyggt om ca 1 år så bör väl projekteringen ha påbörjats hos kommunen eller VA bolaget, ni kanske kan kolla om det finns tillgänglig projektering som är klar som ni kan få ta del av?
 
D Danne10 skrev:
Allt detta är klart. Bygglovet i säg är egentligen också klart att skrivas ut. Jag har själv valt att förhala det lite nu pga av att vi inte vet om vi får startbeskedet. Så då står jag där med en tomt där jag inte vet när jag får börja bygga på.

Så länge vi inte har Bygglovet har jag juridiskt inte köpt tomten.

Anledningen till trådstarten var dock att få reda på om kommunen gjort något fel när de beviljat ett förhandsbesked som rent tekniskt aldrig har kunnat gå igenom då inte allt var klart för byggnation inom 2 år.

Känns också väldigt dumt att chansa på att börja bygga om vi inte får höjd och anslutningspunkt från VA. Inte kul att stå där sen med ett färdigt hus som antingen inte går att flytta in i eller om man ska behöva en pump för att avloppet inte har tillräcklig lutning.
Ok, jag tolkade det som om du hade förhandsbesked men inte startat med ansökan om bygglov, därför har jag svarat som jag gjort. Jag tänkte du kunde ”fylla tiden” med att jobba på bygglovsansökan medan kommunen jobbade på med VA.
 
B Bällstabygget skrev:
Kanske en off topic fråga: ni får kommunalt VA utan att det finns detaljplan?
Om det ska vara utbyggt om ca 1 år så bör väl projekteringen ha påbörjats hos kommunen eller VA bolaget, ni kanske kan kolla om det finns tillgänglig projektering som är klar som ni kan få ta del av?
B Bällstabygget skrev:
Kanske en off topic fråga: ni får kommunalt VA utan att det finns detaljplan?
Om det ska vara utbyggt om ca 1 år så bör väl projekteringen ha påbörjats hos kommunen eller VA bolaget, ni kanske kan kolla om det finns tillgänglig projektering som är klar som ni kan få ta del av?
Tro mig, har försökt få VA att göra klar projekteringen :) den har tyvärr inte ens påbörjats.
 
M MetteKson skrev:
Ok, jag tolkade det som om du hade förhandsbesked men inte startat med ansökan om bygglov, därför har jag svarat som jag gjort. Jag tänkte du kunde ”fylla tiden” med att jobba på bygglovsansökan medan kommunen jobbade på med VA.
Har redan lagt mängder med timmar på bygglov, ritningar, offerter mm och allt är klart för byggstart då jag hela tiden trott att VA skulle vara klara till årsskiftet vilket de kommunicerat tidigare. Så nu står jag här med allt färdigt och vet inte hur jag ska göra. Eller vem jag kan vända mig till vänta med att bygga tills någon gång i mitten av 2022 har jag ingen lust med.
 
Har svårt att se att du skulle kunna få någontyp av kompensation från kommunen, finns säkerligen någon paragraf som skyddar dem I köpekontraktet.

På sin höjd kanske du kan få köpet att gå tillbaka. Surt läge oavsett
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.