Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
R
V växelventil skrev:
Står ingenstans att jag skriver att man kontrollera hur sjuk man blir av testet.nu ljuger du.
Nu börjar jag bli trött på ditt slingrande.

"Man skulle narturligtvis kontrollerat imunförsvaret först och se att man inte ligger i riskzonen.Alla blir inte svårt sjuka".

Detta var vad du skrev. Helt enkelt att man innan man smittar ner folk med corona ska kolla så de inte blir svårt sjuka.

Som jag skrev innan: fattar du inte ens vad du själv skriver? Och hur ska vi i.s.f. göra det?
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
81 procent av svenskarna är positiva till att uppvisa ett så kallat vaccinpass för att komma in på konserter och andra livevenemang, enligt en ny undersökning som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av Sveriges producenter och privatteatrar.
Med vaccinpass har frågeställningen i undersökningen avsett ett intyg som visar ett negativt PCR-test, bevis på antikroppar eller att man har tagit två sprutor vaccin.
TT via t.ex. https://www.skd.se/2021/08/31/svenskar-positiva-till-vaccinpass-vid-konserter/
 
Kanske bäst om alla bara lägger ner aktuella parallella diskussioner? Vid det här laget vill ju båda (alla?) sidor bara säga vem som sagt vad och vad det kan tänkas betyda och varför och vem som därför har fel. Kanske typ en dag i alla fall så de här diskussionerna mellan personer som pratar förbi varandra (nej det spelar ingen roll ”vem som har fel”) kan dö ut. Man kan skita i att säga något när någon har fel.

Öva på detta: den tidigare ägaren har dragit egen el av gamla telefonledningar klädda i asbest genom en dunge av parkslide genom grannens (kommunens) tomt som lutar mot min trädgård och där det nu växer höga träd som skuggar min bubbelpool. Jag är övertygad om att det är ett dolt fel. Jag kommer bränna upp allt på den tomten. Och flytta staketet själv också. Visst gör jag rätt?

Det vore istället intressant att höra från dem som inte vaccinerar sig varför de inte gjort det. Sedan kanske folk som är för vaccin bara kan säga: ”okej, intressant att förstå din anledning”. Att säga att någon har fel leder till det här som denna tråden har hamnat i. Om tråden hetat ”övertyga mig om att …” hade det varit en annan sak.

Jag duckar …
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen, problemet är ju bara det skulle leda till många dödsfall.

Om alla verkligen var isolerade en och en utan kontakt med någon annan så räcker nog 14 dagar. Om man blev smittad precis innan isoleringen började så blir man sjuk ung. 5 dagar senare och efter 7 dagar till är man inte smittsam, under förutsättning att man inte har stora sjukdomssymtom fortfarande. Det är ju inte utan anledning 14 dagar är max karantäntid vid inresa i något land (i alla fall har jag inte sett något land som kräver längre tid).
Jo det stämmer säkert. Men det är siffror som inte är 100%. Jag ifrågasätter inte siffrorna alls. Men om vi ska utrota corona så kan vi inte lita på dessa siffror utan man måste sätta en bred marginal. Vi pratar om att verkligen bli av med corona. Jag har länge tänkt att det fungerar att vara flera. Men nu kom jag på att är det inte risk att allt går runt?

Jag betvivlar inte att att 14 dgr är en korrekt och väl genomtänkt
 
Fairlane
Hela den här frågan om ifall man med ett enkelt blodprov kan avgöra om en person har starkt immunförsvar eller ett svagt och utifrån det avgöra om personen blir allvarligt sjuk i Covid-19 eller inte är helt galen.

Om vi trots allt litar på reklamen för en produkt och antar att det vore möjligt, så blir det fortfarande en helt meningslös diskussion. Tanken var då att medvetet smitta folk med alfa-varianten och så skulle de personerna få stanna hemma, utan någon kontakt med andra under 14 dagar och så skulle problemet vara löst sen. Det fungerar självklart inte och här är några orsaker:

  • Logistiken - Säg att man smittar 5% av befolkningen varje vecka (vilket är många), då skulle 10% av Sveriges befolkning vara "sjuk" vid varje enskilt tillfälle under20 veckor, vilket såklart skulle påverka möjligheten att utföra arbetsuppgifter på många ställen.
  • Logistiken - Boende i samma hushåll måste smittas samtidigt för att det hela ska fungera, även barn
  • De sköra - Vi började med att vaccinera de äldsta och svagaste, många av de skulle vi avlivat med denna plan
  • Tidpunkten - Det skiljer inte väldigt lång tid mellan att alfa och delta-varianten dök ut, så vi hade aldrig hunnit
  • Andra varianter - I efterhand vet vi att en genomgången sjukdom troligen skyddar bättre mot Delta, men hur ser det ut med andra (även kommande) varianter?
  • Effektivitet - Av de dom vi medvetet smittat, hur stor andel hade byggt upp ett bra skydd efter 14 dagar?

Det var några problem med tanken, och det finns många, många fler, både etiska och praktiska. Hur många hade ställt upp på detta jämfört med hur många som väljer att vaccinera sig? Hade ens @växelventil ställt upp på detta och varför såg hen då inte till att umgås med folk som var smittade av alfa-varianten när den bredde ut sig (givetvis efter att först undersökt om hen hade ett starkt eller svagt immunförsvar).
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Kanske bäst om alla bara lägger ner aktuella parallella diskussioner? Vid det här laget vill ju båda (alla?) sidor bara säga vem som sagt vad och vad det kan tänkas betyda och varför och vem som därför har fel. Kanske typ en dag i alla fall så de här diskussionerna mellan personer som pratar förbi varandra (nej det spelar ingen roll ”vem som har fel”) kan dö ut. Man kan skita i att säga något när någon har fel.

Öva på detta: den tidigare ägaren har dragit egen el av gamla telefonledningar klädda i asbest genom en dunge av parkslide genom grannens (kommunens) tomt som lutar mot min trädgård och där det nu växer höga träd som skuggar min bubbelpool. Jag är övertygad om att det är ett dolt fel. Jag kommer bränna upp allt på den tomten. Och flytta staketet själv också. Visst gör jag rätt?

Det vore istället intressant att höra från dem som inte vaccinerar sig varför de inte gjort det. Sedan kanske folk som är för vaccin bara kan säga: ”okej, intressant att förstå din anledning”. Att säga att någon har fel leder till det här som denna tråden har hamnat i. Om tråden hetat ”övertyga mig om att …” hade det varit en annan sak.

Jag duckar …
Men finns det något vaccin mot korkade hus köpare?
 
KristinaRT
V växelventil skrev:
Vet inte vart du får dina källhänvisningar men nu har jag pratat med professor hans Ljunggren på Huddinge sjukhus och han säger att du kan mäta ditt immunförsvar om det är starkt eller nedsatt med både blodprov och salivprov han nände att man kan kontrollera ditt immunförsvar genom ett vanligt avföringsprov så du behöver uppdatera dina källor.
Nu är det ju så att hans forskning rör NK-celler, vilket är utomordentligt intressanta celler men inte alls det man mäter med testet du hänvisade till.

Och eftersom du nu namnger honom som stöd för dina påståenden förutsätter jag att du informerat honom om syftet med frågorna och vad det är för påståenden hans namn används för att backa upp? (I annat fall bör han nog informerad om detta…..).

Att man kan mäta om ett immunsvar är nedsatt är inget konstigt, det skrev jag för flera sidor sedan. Man kan också mäta om man har normal uppsättning immunceller och antikroppar, det är en del av normal utredning. Däremot kan man inte säga något utifrån dessa data hur en specifik i individ kommer att reagera på en covid-infektion. Och man kan definitivt inte skita i en burk och skicka på analys för att få denna information.
 
  • Gilla
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
TT via t.ex. [länk]
Jag betvivlar allt du skriver det finns inte.
Däremot är jag övertygad om att man byta ut sitt immunförsvar mot en banan.
Corona finns inte heller. Det är inte uppfunnet däremot är jag säker på att corona vaccinet finns. av någon anledning är jag är däremot övertygad om att jag inte finns...


Obs detta inlägg kan innehålla vissa spår ax ironi.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men finns det något vaccin mot korkade hus köpare?
Nej, inte i nuläget. Det är bara genomgången erfarenhet som ger viss immunitet (men definitivt inte 100%) mot misstag i livet. Vi exponeras dagligen från födseln men trots detta så blir vi ofta sjuka i dumhet igen gång efter gång. En svår nöt att knäcka.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde inte behövde vara så tydlig.
Men vaccin passar in den lagen.
Menar du alltså att grundlagen hindrar en arbetsgivare att avskeda en ovaccinerad anställd för att arbetsuppgiften är klart olämplig för en ovaccinerad och det inte finns någonstans att omplacera den anställde?
 
V växelventil skrev:
Visa mig det inlägget att jag att jag påståt att man kolla hur sjuk man blir av det testet.
Inte att man blir sjuk av själva testet, däremot att man kunde se om man skulle bli allvarligt sjuk av C-19.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Men du kan ju inte kalla folk nötter på grund av att dom inte vill vaccinera sig, det måste ju vara upp till var och en att göra det.
Varför kan man inte kalla dem för nötter? Det påverkar inte att det är upp till var och att vaccinera sig.
Kallar du tex folk som går på systemetbolaget för nötter?
Ja, varför inte? Det finns ingen anledning att gå på Systembolaget när man kan beställa hemleverans av varorna därifrån. :rofl:
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
I ironhead skrev:
lite nyfiken på om eran åsikt förändras något av att vaccinet nu funnits tillräckligt länge för att få ett "riktigt" FDA godkännande?

[länk]
För dom som inte känner till det så har vi själva Läkemedelsverket som godkänner vaccin i Sverige. Varför det tjatas om FDA som godkänner för USA (och som nu godkänt flertal, mao snack om experimentellt är över vid det här laget) är obegripligt. Vi bör i första hand förlita oss på Läkemedelsverket, och i andra hand EU (Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA). I bifogad länk framgår attd e vaccin via nvänder är godkända,


Det är dom godkännanden som ligger till grund för vad som anses uppfylla våra krav och förväntningar. Vi förlitar oss varken på FDA eller en kinesisk elelr Rysk motsvarighet. Detta är ett skäl varför Sverige och delar av Europa var senare på bollen än både USA, Israel och Storbritannien. Detta då man inväntade godkännande först.
Tittar man på larmrapport efter larmrapport från vården nu, så är problemen nästan uteslutande kopplade till ovaccinerade. Så i mitt tycke är alla ovaccinerade (undantaget de med medicinska skäl) riktiga egoister. personligen skiter jag i om det går åt skogen för samtliga. men det sätter en fortsatt extrem press på vår sjukvård. Det bidrar till att vårdskulden inte kan betas av tillräckligt snabbt. Vilket i sin tur kostar liv, både hos vaccinerade och ovaccinerade som inte får rätt vård i övrigt. Det jag tycker är värst är att det känns som att det är en relativt liten del som faktisk uttrycker en äkta rädsla för vaccinet. Merparten känns mer som principfasta människor med åsikt att ingen skall styra över mig etc. Sen späs de övriga räddas åsikt på med en strid ström, av i de allra flesta fallen, bevisad (enligt den pålästa läkarkår, och myndighet som faktamässigt bemött åtminstone de artiklar jag fått till mig(, desinformation om vaccinens skadeverkningar (Har faktiskt inte sett en enda av forskning understödd rapport, som stödjer ett antivax perspektiv, på någon punkt.).
Självklart finns det biverkningar, mängder med biverkningar. Det finns det i alla vaccin. Det måste dock viktas mot nyttan. enda anledningen tt vi inte ahr Överfulla IVA och bårhus nu, är för att Vaccin i kombination med naturliga antikroppar är i stort omlopp. Otroligt hur snabbt vissa glömmer våren 2020....
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
A
halper halper skrev:
Kanske bäst om alla bara lägger ner aktuella parallella diskussioner? Vid det här laget vill ju båda (alla?) sidor bara säga vem som sagt vad och vad det kan tänkas betyda och varför och vem som därför har fel. Kanske typ en dag i alla fall så de här diskussionerna mellan personer som pratar förbi varandra (nej det spelar ingen roll ”vem som har fel”) kan dö ut. Man kan skita i att säga något när någon har fel.

Öva på detta: den tidigare ägaren har dragit egen el av gamla telefonledningar klädda i asbest genom en dunge av parkslide genom grannens (kommunens) tomt som lutar mot min trädgård och där det nu växer höga träd som skuggar min bubbelpool. Jag är övertygad om att det är ett dolt fel. Jag kommer bränna upp allt på den tomten. Och flytta staketet själv också. Visst gör jag rätt?

Det vore istället intressant att höra från dem som inte vaccinerar sig varför de inte gjort det. Sedan kanske folk som är för vaccin bara kan säga: ”okej, intressant att förstå din anledning”. Att säga att någon har fel leder till det här som denna tråden har hamnat i. Om tråden hetat ”övertyga mig om att …” hade det varit en annan sak.

Jag duckar …
Bra försök iaf! :)
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För de vet säkert varför det blev förbjudet att tvångsvårda människor. Om inte, kan jag komma med en liten bildgåta. Denne fryntlige läkare som arbetade för innevånarna bästa i sin kamp för bättre sjukvård.

[bild]
Hördu Staffan Wiesenthal,
Kan du inte skriva om något annat än nazister?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.