Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Fairlane
V växelventil skrev:
Men allvarligt talat 59% är inte possitivt och vi vet ju båda att våran kalla period börjar snart och hur många kommer stanna hemma när dom är lite småsnuvia med tanke på att dom som är vaccinerade verkar tro att dom inte kommer bli allvarligt sjuka.Därför är jag ganska säker på att vi kommer se en ökning av patientern nu i höst/vinter på sjukhusen som är vaccinerade.
59% är inte så bra som vi hade hoppats, men med enkel matematik är det ju uppenbart att vaccinet gör nytta om fler än 59% är vaccinerade. På samma sätt kan man säga att om 59% är vaccinerade och 59% blir allvarligt sjuka så hjälper inte vaccinet (fast detta måste såklart vara undersökt på en betydligt större grupp).

Vi gör ett enkelt räkneexempel:
100 personer lever liknande liv och har samma förutsättningar. 90 är vaccinerade, och 10 är det inte.
10 personer i gruppen blir allvarligt sjuka. Av dessa är 6 vaccinerade, 4 är det inte.

60% av de allvarligt sjuka är alltså vaccinerade och det tycker du talar för att vaccinet inte fungerar?

Om man tittar lite närmare (det behövs ingen avancerad matematik) så ser man att 40% av de ovaccinerade är allvarligt sjuka, medan endast 6,7% av de vaccinerade är det, dvs det är uppenbart att vaccinet gör nytta.

Det är ett märkligt fel som många vaccinmotståndare gör gång efter gång, de tar en siffra utan att jämföra den med något vettigt.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är ett ganska vanligt beteende bland de som tror sig sitta på sanningen. Alla som inte tycker som de själva, är mer eller mindre efterblivna missledda egoister.
Det handlar inte om att tycka som jag Staffan. Oavsett vad de tycker, tycker jag att den som är i riskgrupp (överviktig, rökare osv) gör ett korkat val om man väljer bort vaccin. Det är mot bättre vetande. Förutom att du tycker att de ska få välja själva (vilket alla egentligen är överens om), tycker du att det är ett smart eller korkat beslut att avstå vaccin i det läget? Hur skulle du göra?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men allvarligt talat 59% är inte possitivt och vi vet ju båda att våran kalla period börjar snart och hur många kommer stanna hemma när dom är lite småsnuvia med tanke på att dom som är vaccinerade verkar tro att dom inte kommer bli allvarligt sjuka.Därför är jag ganska säker på att vi kommer se en ökning av patientern nu i höst/vinter på sjukhusen som är vaccinerade.
Jag tror du behöver ta en funderare på din procenträkning och vad det är för siffror du tittar på. Det låter som att du tror det vore jättejättedåligt om alla som var på intensiven var vaccinerade. Det *kan* vara dåligt, men vi vet ju att det är något annat vi ser (nämligen effekten av att så stor del av befolkningen är vaccinerade. Och hur många handlar det om i absoluta tal?

Du missar helheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men allvarligt talat 59% är inte possitivt och vi vet ju båda att våran kalla period börjar snart och hur många kommer stanna hemma när dom är lite småsnuvia med tanke på att dom som är vaccinerade verkar tro att dom inte kommer bli allvarligt sjuka.Därför är jag ganska säker på att vi kommer se en ökning av patientern nu i höst/vinter på sjukhusen som är vaccinerade.
Hur tänker du inför ett scenario där så många i landet är vaccinerade att nästan 100% av alla inlagda på sjukhus är vaccinerade? Är det också dåligt?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Du behöver nog lära dig läsa artiklar och tolka siffror och statistik ordentligt om du ska kunna diskutera sakligt med andra.
Inga problem om du bara tar in fakta från artikel.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Hur tänker du inför ett scenario där så många i landet är vaccinerade att nästan 100% av alla inlagda på sjukhus är vaccinerade? Är det också dåligt?
Men tanken är väl att när man vaccinerar sig ska slippa bli allvarligt sjuk eller?
 
V växelventil skrev:
Inga problem om du bara tar in fakta från artikel.
Et tu.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Men tanken är väl att när man vaccinerar sig ska slippa bli allvarligt sjuk eller?
Det har varit välkänt ända sen fas 3-studien att vissa blir allvarligt sjuka och avlider fast de är vaccinerade. Det är samma sak med influensavaccinet, vissa vaccinerade blir allvarligt sjuka och dör fast de är vaccinerade. Samma sak med alla sorters vaccin för det finns inget vaccin som skyddar alla mot allvarlig sjukdom och död.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Men tanken är väl att när man vaccinerar sig ska slippa bli allvarligt sjuk eller?
Ja precis. Vaccinet leder till att avsevärt mycket färre personer smittas, färre får svåra komplikationer om de smittas, och således att både dödstal och antalet individer som behöver läggas in på sjukhus minskar.

Men behöver du fortfarande få en så enkelt resonemang som det förklarat för dig är du nog bortom all räddning.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ska vi gå in på statistik och värdering av olika studieupplägg också? Hörsägen är inte värt ett skit, för att vara rak.

Beklagar, men den som inte greppar detta är du själv och för att vara helt ärlig idiotförklarar du dig själv nu.

Jag ger upp….
[bild]
Vet inte vart du får dina källhänvisningar men nu har jag pratat med professor hans Ljunggren på Huddinge sjukhus och han säger att du kan mäta ditt immunförsvar om det är starkt eller nedsatt med både blodprov och salivprov han nände att man kan kontrollera ditt immunförsvar genom ett vanligt avföringsprov så du behöver uppdatera dina källor.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vet inte vart du får dina källhänvisningar men nu har jag pratat med professor hans Ljunggren på Huddinge sjukhus och han säger att du kan mäta ditt immunförsvar om det är starkt eller nedsatt med både blodprov och salivprov han nände att man kan kontrollera ditt immunförsvar genom ett vanligt avföringsprov så du behöver uppdatera dina källor.
Men han sa förstås inget om att man därmed kan förutsäga hur ditt immunförsvar reagerar på Covid-19...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men han sa förstås inget om att man därmed kan förutsäga hur ditt immunförsvar reagerar på Covid-19...
B b8q skrev:
Men han sa förstås inget om att man därmed kan förutsäga hur ditt immunförsvar reagerar på Covid-19...
B b8q skrev:
Men han sa förstås inget om att man därmed kan förutsäga hur ditt immunförsvar reagerar på Covid-19...
Vart har jag påståt det?Jag har bara nämnt om man kontrollerar om man har ett starkt eller svagt immunförsvar.

B b8q skrev:
Men han sa förstås inget om att man därmed kan förutsäga hur ditt immunförsvar reagerar på Covid-19...
timmelstad timmelstad skrev:
Ja precis. Vaccinet leder till att avsevärt mycket färre personer smittas, färre får svåra komplikationer om de smittas, och således att både dödstal och antalet individer som behöver läggas in på sjukhus minskar.

Men behöver du fortfarande få en så enkelt resonemang som det förklarat för dig är du nog bortom
Och det här jag väl alldrig påstå heller
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Vet inte vart du får dina källhänvisningar men nu har jag pratat med professor hans Ljunggren på Huddinge sjukhus och han säger att du kan mäta ditt immunförsvar om det är starkt eller nedsatt med både blodprov och salivprov han nände att man kan kontrollera ditt immunförsvar genom ett vanligt avföringsprov så du behöver uppdatera dina källor.
Rekommenderade den läkaren det där testet du har länkat till?

Är det svårt att förstå att man kan ha ett starkt immunsystem och ändå hamna på IVA om man får covid?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Vart har jag påståt det?Jag har bara nämnt om man kontrollerar om man har ett starkt eller svagt immunförsvar.
Nu är det här en tråd om covid-vaccination. Varför ska du då börja diskutera något som är irrelevant för covid?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har varit välkänt ända sen fas 3-studien att vissa blir allvarligt sjuka och avlider fast de är vaccinerade. Det är samma sak med influensavaccinet, vissa vaccinerade blir allvarligt sjuka och dör fast de är vaccinerade. Samma sak med alla sorters vaccin för det finns inget vaccin som skyddar alla mot allvarlig sjukdom och död.
Eftersom liknelser med trafik verkar poppis kan vi ju använda liknelsen med att bilbälte räddar liv.
Om man tar alla olyckor som inträffar i Sverige så minskar användandet av bilbälte risken för allvarliga skador med drygt 50%. Det skulle också minska antalet döda i trafiken med 30-40 pers per år.

Det är alltså tillräckligt för att vi ska införa lagar som kräver att man använder bilbälte. En 50%-ig effektivitet mot svåra skador.

Vaccinen mot Covid har 80-90% effektivitet mot svåra symptom som leder till sjukhusinläggning.

Sen kan man ju räkna dödstal på årsbasis också. Och fundera lite över det.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.