En annan viktig parameter är ju att den ska ligga bra i Din hand. Oavsett prisklass eller modell kommer den inte bli långlivad, eller i alla fall inte någonsin uppskattad under sitt långa liv om den inte ligger bra i handen. Mitt val föll till slut på DeWalt då den både låg bra i handen och jag relativt enkelt nådde reglaget för rotationsriktning, känslan i avtryckaren kunde kanske varit något bättre känner jag nu. Jag har för mig att någon av modellerna jag tittade på låg bra i handen men jag knappt nådde växling i rotationsriktning. Batterierna tycks blivit väldigt bra nu, jag skulle nog primärt välja en dragare som känns bra både i handen och i "känslan" före garantier på om den håller 8 eller 20 år.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
De har väl ungefär samma utbud som flera andra, lite sämre på spikpistoler, betongvibratorer, armeringsbock, metallverktyg mm men säkert fler av något annat.
Men är deras skruvdragare och batterier verkligen prisvärda? Deras bättre modeller ser ut att kosta ungefär samma som tex HiKoki lr Makita vad jag har sett utan att specialstudera ämnet.
Makita? Det skulle jag tro. De verkar försöka ge sig på budgetmaskiner mer och mer... https://www.byggahus.se/forum/threads/makita-vad-aer-det-foer-dynga-numera.385868/

Om batterier är prisvärda? Det är i princip samma celler överallt. Liknande priser. Och du kan köra olika tillverkares batterier med adapter.

Hitachi/HiKOKI tittade jag på, men det är svårt att få tag på vissa modeller i Sverige. Och de har flera olika batterisystem som inte alla passar bra ihop. https://www.hikoki-powertools.com/products/powertools/multivolt/ ... Jag lyckades inte hitta 2 bra maskiner som kom med kompatibla batterier mellan 18/36V systemen på det som jag letade efter förra året. Men om du tänker dig pris på bara skruvdragaren jämfört med Ryobi så får du nog mer för pengarna med HiKOKI.
 
J JFrisk skrev:
En annan viktig parameter är ju att den ska ligga bra i Din hand. Oavsett prisklass eller modell kommer den inte bli långlivad, eller i alla fall inte någonsin uppskattad under sitt långa liv om den inte ligger bra i handen. Mitt val föll till slut på DeWalt då den både låg bra i handen och jag relativt enkelt nådde reglaget för rotationsriktning, känslan i avtryckaren kunde kanske varit något bättre känner jag nu. Jag har för mig att någon av modellerna jag tittade på låg bra i handen men jag knappt nådde växling i rotationsriktning. Batterierna tycks blivit väldigt bra nu, jag skulle nog primärt välja en dragare som känns bra både i handen och i "känslan" före garantier på om den håller 8 eller 20 år.
Absolut, en makita impact driver med minsta batteriet tycker jag än så länge ligger helt fantastiskt i min hand! Lätt som en fjäder och ändå 205nm med styrka!
 
Om en "dålig" skruvdragare som min ETC håller I nästan 20 år (original NiMh- batteri) så borde en "bra" hålla minst så länge. Men kvalitén verkar bli sämre och sämre på det mesta så jag tvivlar. ;)
 
C chromatic91 skrev:
Absolut, en makita impact driver med minsta batteriet tycker jag än så länge ligger helt fantastiskt i min hand! Lätt som en fjäder och ändå 205nm med styrka!
Tänk dock på att du tappar en del effekt i maskinen med små batterier, hur mycket beror dock på. Dock är makita extra utsatta för detta då de hamnat rejält efter i batteri-racet, detta då de vägrar adoptera större celler likt 21700 till sin 18V plattform. 21700 ger i nuläget upp till 4 Ah och riktigt hyggigt med kraft ur en enda rad med celler.
 
S sjoelund skrev:
Makita? Det skulle jag tro. De verkar försöka ge sig på budgetmaskiner mer och mer... [länk]

Om batterier är prisvärda? Det är i princip samma celler överallt. Liknande priser. Och du kan köra olika tillverkares batterier med adapter.

Hitachi/HiKOKI tittade jag på, men det är svårt att få tag på vissa modeller i Sverige. Och de har flera olika batterisystem som inte alla passar bra ihop. [länk] ... Jag lyckades inte hitta 2 bra maskiner som kom med kompatibla batterier mellan 18/36V systemen på det som jag letade efter förra året. Men om du tänker dig pris på bara skruvdragaren jämfört med Ryobi så får du nog mer för pengarna med HiKOKI.
Om du bara köper multivoltbatterierna (dvs18/36 V) så passar de även alla 18 V med slidefäste(som de kört med sedan 2008 om jag minns rätt). De maskiner du vill ha som inte levereras med Multivolt kan man ju med fördel köpa som ”naken” maskin. Mina 18 V-batterier använder jag mest i verkstaden, mer mobilt slänger jag med några Multivolt 2,5 lr 4 Ah eftersom de passar alla mina Hikoki-/Hitachimaskiner

Det är inte jag som påstår att Ryobi har mer prisvärda batterier.

Det verkar dumt att helt dömma ut en tillverkare som Makita pga dåliga exemplar av några billiga instegsmodeller. Det skrevs endel om batteripeoblem under en tid för några år sedan men bortsett från det så verkar Makita hålla hög kvalitet.

De flesta tillverkare följer, till olika grad, en affärsmodell där de försöker sälja på flera pris/
marknadsnivåer inom vissa produktsegment inkl. billighetsmodeller. Det finns några få undantag, som tex Festool, Mafell, Flex(?) och Fein(?) som snarare strävar att sälja maskiner optimerade för specifika funktioner.

Edit: Att köra olika tillverkares batterier via adapter kan bli dyrt om du inte håller reda på var BMS-funktionerna sitter och du riskerar överbelasta batteriet på olika sätt.
 
Redigerat:
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Tänk dock på att du tappar en del effekt i maskinen med små batterier, hur mycket beror dock på. Dock är makita extra utsatta för detta då de hamnat rejält efter i batteri-racet, detta då de vägrar adoptera större celler likt 21700 till sin 18V plattform. 21700 ger i nuläget upp till 4 Ah och riktigt hyggigt med kraft ur en enda rad med celler.
Jag skrev faktiskt lite fel, jag tänkte på en DeWalt, inte makita, fel av mig!
Men tack för bra svar!

Jag är dock mest intresserad av det "Lilla" batteriet, inte det enorma tunga. Är det okej? Jag använder ju maskinen max 1h åt gången.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Tänk dock på att du tappar en del effekt i maskinen med små batterier, hur mycket beror dock på. Dock är makita extra utsatta för detta då de hamnat rejält efter i batteri-racet, detta då de vägrar adoptera större celler likt 21700 till sin 18V plattform. 21700 ger i nuläget upp till 4 Ah och riktigt hyggigt med kraft ur en enda rad med celler.
Jag skulle säga "nja"...
 
Fairlane
För mindre än 1500 kronor får du en 12V maskin med dubbla batterier från "alla" stora tillverkare, en maskin som kommer klara dina behov utan problem. Vill man så kan man såklart betala det dubbla eller ännu mer, men det är inget jag skulle göra för den typen av användningsområde.

Några exempel (taget från prisjakt):
  • Bosch GSR 12 V (2x2,0Ah) 1063 kronor
  • Dewalt DCD710D2 (2x2,0 Ah) 1185 kronor
  • Makita DF333DWAE (2x2,0 Ah) 1494 kronor
  • Hikoki DS12DAWFZ (2x2,5 Ah) 1283 kronor
  • Milwaukee M12 BDD-152C (2x1,5 Ah) 1244 kronor
  • AEG BS 12G3 (2x2,0Ah) 1444 kronor
Jag har ingen direkt koll på någon av maskinerna mer än att jag själv kör föregångaren till Hikoki-maskinen och den tycker jag väldigt mycket om. Ovan var bara exempel och kanske är någon mindre bra, men jag har svårt att tro att de inte skulle klara jobbet.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag skulle säga "nja"...
[media]
Läs inlägget igen. Och kika gärna på videon vid 2:05 och framåt.

detta då de vägrar adoptera större celler likt 21700 till sin 18V plattform.
 
Redigerat:
C chromatic91 skrev:
Jag skrev faktiskt lite fel, jag tänkte på en DeWalt, inte makita, fel av mig!
Men tack för bra svar!

Jag är dock mest intresserad av det "Lilla" batteriet, inte det enorma tunga. Är det okej? Jag använder ju maskinen max 1h åt gången.
Självklart! Dewalt har smäckra enkelradsbatterier med 21700-celler dessutom!

Kör på vilka batterier du än vill, ville bara upplysa om faktumet. :)


Fairlane Fairlane skrev:
För mindre än 1500 kronor får du en 12V maskin med dubbla batterier från "alla" stora tillverkare, en maskin som kommer klara dina behov utan problem. Vill man så kan man såklart betala det dubbla eller ännu mer, men det är inget jag skulle göra för den typen av användningsområde.

Några exempel (taget från prisjakt):
  • Bosch GSR 12 V (2x2,0Ah) 1063 kronor
  • Dewalt DCD710D2 (2x2,0 Ah) 1185 kronor
  • Makita DF333DWAE (2x2,0 Ah) 1494 kronor
  • Hikoki DS12DAWFZ (2x2,5 Ah) 1283 kronor
  • Milwaukee M12 BDD-152C (2x1,5 Ah) 1244 kronor
  • AEG BS 12G3 (2x2,0Ah) 1444 kronor
Jag har ingen direkt koll på någon av maskinerna mer än att jag själv kör föregångaren till Hikoki-maskinen och den tycker jag väldigt mycket om. Ovan var bara exempel och kanske är någon mindre bra, men jag har svårt att tro att de inte skulle klara jobbet.
Kan ge både Hikokin och Makitan tummen upp personligen, plus på att de inte har integrerat batterier i greppet, något jag har svårt för personligen. Jag kör lilla 12V quick metabon själv, den fungerar helt Ok!

Ska man däremot titta på 12V-plattformarna som helhet är det svårt att slå Bosch eller Milwaukee.
 
Fairlane
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Kan ge både Hikokin och Makitan tummen upp personligen, plus på att de inte har integrerat batterier i greppet, något jag har svårt för personligen.
Jag valde min Hitachi istället för Bosch lilla blåa maskin av det skälet. Greppet blev för stort för mig på Boschen.
Sen fick jag lite större batterier (3.0 Ah istället för 2.0Ah) och en lite starkare maskin, men det var framförallt greppet det hängde på för mig.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Läs inlägget igen. Och kika gärna på videon vid 2:05 och framåt.
Du påstår att Makita är efter då de inte kör 21700-celler, medan videon visar att batteriet MED dessa celler presterar sämre än 18650, alltihopa i en mutterknackare som slaktar allt motstånd.

Har du något exempel som visar att 21700 faktiskt ÄR bättre?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du något exempel som visar att 21700 faktiskt ÄR bättre?
Ryobi's HP batterier är 21700 och klarar mer ström än deras vanliga. Dock har de 2 extra kontakter och verktyget måste då så klart använda de kontakterna för att dra fördelar av det...

Och du ville ha exempel?

Du borde kunna få mer ström genom att köra flera 18650 batterier parallelkopplat istället. Fördelen är väl att du kan få mindre pack med samma kraft med 21700.
 
S sjoelund skrev:
Ryobi's HP batterier är 21700 och klarar mer ström än deras vanliga. Dock har de 2 extra kontakter och verktyget måste då så klart använda de kontakterna för att dra fördelar av det...

Och du ville ha exempel? [media]
Du borde kunna få mer ström genom att köra flera 18650 batterier parallelkopplat istället. Fördelen är väl att du kan få mindre pack med samma kraft med 21700.
Var du ironisk eller? Han säger "highly scientific test" 10 gånger och skruvar i två skruvar?

Alltså, det är ju ingen fråga om 21700 har högre energitäthet jämfört med 18650, men frågan är om det faktiskt har någon betydelse i verkligheten, för batteridrivna verktyg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.