Jag skulle göra snittet med multisåg just under infästningen av markisen.
Saknas regel där får man kila in egen lite regel/något att skruva/spika i.
Sedan som andra föreslår snittet i 45 grader + noggrann oljning/grundning innan målning
 
Man skulle ju kunna tänka sig att snesåga den nya brädbiten först. Lägga den utanpå den gamla för att lättare få rätt vinkel.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S sultanen1 skrev:
Jag skulle göra snittet med multisåg just under infästningen av markisen.
Saknas regel där får man kila in egen lite regel/något att skruva/spika i.
Sedan som andra föreslår snittet i 45 grader + noggrann oljning/grundning innan målning
Ok men alltså plankan går ju bakom allt som sitter. Om jag ska börja däruppe måste jag ju ta bort fodret plus en planka på höger sida innan jag kommer fram. Måste jag så måste jag men jag rör gärna så lite som möjligt.
 
Nej det låter som onödigt arbete att gå så högt om det inte är ruttet så högt
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Multimaskin finns ju från 300 spänn till ett par tusen. Såklart betalar man för det man får men jag kommer nog inte använda den så ofta, visst borde man väl kunna köpa en billig?
 
Unikt namn
Jag ångrar lite att jag snålade och köpte en Röd Meec från Jula. Snabbfästet strular redan efter bara någon timmas användning. :(
Den har fler användningsområden än vad jag trodde från början.

Men även den billigaste modellen lär ju kapa dina brädor.
 
Mikael_L
Jag har en grön bosch, PMF180, som jag tycker har varit ett bra val för mig såsom sällananvändare.

Nu finns väl inte den modellen kvar, men en del andra PMF nnn att välja på, t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Bosch-PMF-220-CE-/p/Pr411052000

Någon grön Bosch borde man kunna hitta för ca 8-900 spänn någonstans, tycker jag.

Jag tror att det är något med Bosch verktygsfäste (något patentartat eller så) som gör att en del billighetsblad inte passar, eller inte passar riktigt. För en del sådana jag köpt har varit lite märkligt med.
Men å andra sidan så har jag faktiskt börjat köpa Bosch egna så småningom, de är inte så dyra ändå, och en del billiga har varit riktigt kassa, tagit slut skitfort. Så det är lite lotteri att köpa sånt.

edit:
Japp, duab-huset, 735:-
https://duab.se/maskiner-verktyg/elverktyg/multiverktyg/bosch-pmf-220-ce-multiverktyg
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har en grön bosch, PMF180, som jag tycker har varit ett bra val för mig såsom sällananvändare.

Nu finns väl inte den modellen kvar, men en del andra PMF nnn att välja på, t.ex.
[länk]

Någon grön Bosch borde man kunna hitta för ca 8-900 spänn någonstans, tycker jag.

Jag tror att det är något med Bosch verktygsfäste (något patentartat eller så) som gör att en del billighetsblad inte passar, eller inte passar riktigt. För en del sådana jag köpt har varit lite märkligt med.
Men å andra sidan så har jag faktiskt börjat köpa Bosch egna så småningom, de är inte så dyra ändå, och en del billiga har varit riktigt kassa, tagit slut skitfort. Så det är lite lotteri att köpa sånt.

edit:
Japp, duab-huset, 735:-
[länk]
Det ser ju bra ut! är det den skivan som sitter på i bilden som man använder när man sågar i panelen eller är det något annat blad?
 
Den kommer funka. Men troligen inte tillräckligt så du sågar igenom. Det andra bladet på bilden funkar till sista biten.
 
Mikael_L
B Blå baronen skrev:
är det den skivan som sitter på i bilden som man använder när man sågar i panelen eller är
Nej, det tycker jag inte. Den kommer avverka på bräderna bredvid som man vill ha orörda. Alternativt inte lyckas ta av brädan man vill ha bort längst ute i kanterna.
Utan ett "rakt" blad är bättre här.
1300003A.jpg

Möjligen är det en bra finess om det ser ut ungefär såhär: (Men jag tror inte det spelar något större roll)
1301562A.jpg

Det där halvcirkelrunda bladet är det jag själv haft absolut minst nytta av.

Jag har efter en tid insett att det värsta är att man ibland träffar på spik, klammer eller skruv och fördärvar ett blad på sekunden. Så därför har jag köpt två st Bosch som klarar de flesta material (men är lite sämre och långsammare i trä än ett riktigt träblad) som jag alltid använder om jag kör i någon okänd "terräng".
Sen kan jag välja ett snabbaverkande träblad om jag är 100 på att det bara kommer vara rent trä.
Jag tror det är ett sånt här "dunderblad" jag köpte.
https://www.clasohlson.com/se/Sågblad-Bosch,-AIZ-32-AT-/p/40-9347

Detta för att jag ibland använder maskinen i mitt yrke som elektriker, och karvar ut i andras hus.
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Grymt! Tack för all hjälp i ämnet!
Det är ett par frågor kvar bara. Ska jag skära plankan ovanför en regel? Då måste jag väl ta bort spikarna i plankan som sitter kvar och spika i nya? Annars finns väl risken att jag kommer skära i de gamla när jag gör snittet?
 
B Blå baronen skrev:
Grymt! Tack för all hjälp i ämnet!
Det är ett par frågor kvar bara. Ska jag skära plankan ovanför en regel? Då måste jag väl ta bort spikarna i plankan som sitter kvar och spika i nya? Annars finns väl risken att jag kommer skära i de gamla när jag gör snittet?
Ja

Om du lossar brädan litet med kofot och slår in den igen kan spikarna stiga upp så du får tag i dem. Annars spikutdragare eller så hackar man runt dem med ett dåligt stämjärn så man får tag och ser till att kapa bort det sönderhackade.
 
H heimlaga skrev:
Ja

Om du lossar brädan litet med kofot och slår in den igen kan spikarna stiga upp så du får tag i dem. Annars spikutdragare eller så hackar man runt dem med ett dåligt stämjärn så man får tag och ser till att kapa bort det sönderhackade.
Ok. Men när jag spikar i den nya så spikar man väl inte rakt igenom hela paketet utan två på gamla brädan och två genom nya?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.