Med anledning av att företaget jag jobbar för meddelar att de ser fram emot att ha folk på kontoret i höst igen:

Saker man som kontorsarbetande glömt: Tvingas vara på kontoret.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Midjeväska kallas det och finns fortfarande...


[länk]
Nej, midjeväska är något helt annat.

Bältesväskan var en liten fyrkantig väska, ca 15x10 cm, vanligen gjord av skinn, med två hällor på baksidan som man trädde svångremmen igenom.
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min första jobbdator hade hårddiskar på 176 Mbyte. Jag har för mig att datorn hade två eller tre sådana disk drives. De hade löstagbara s.k. disk packs med 10 skivor. Jag tror åtminstone att det var 10 skivor. Packen hade 19 ytor som kunde registrera data, så om det var 10 skivor så användes inte en av ytorna.

Jag har ingen aning om vad de kostade. De såg ut så här. Det runda ovanpå är "fodralet" till diskpacken. Det står på en lucka som man sköt undan bakåt för att komma åt själva packen och lyfta ur den, vilket gjordes med hjälp av "fodralet".

[bild]
Själva diskpacken i sig är en IBM standard se exv : https://www.ibm.com/ibm/history/exhibits/storage/storage_3330.html men det där är IBM:s 3330 vilket använde samma diskpack.

Ström: den där drevs med tre-fas så det gick exv alldeles utmärk NOT att få de att rotera åt fel håll.
Då fungerar inte diskens huvuden..... de vill egentligen inte flyga alls.

DECs RP06 var förresten egentligen en Memorex 677 i de roterande delarna.
CHM i kieseldalen har tydligen en fungerande 677 enhet.

http://www.columbia.edu/cu/computinghistory/rp04.html - syns det hur det såg ut i en sådan här diskstation när skivpacken var urlyft - exv strikt förbjudet att lämna diskstationen utan att stänga locket även när den står ihop med ett gäng TVÄTTMASKINER
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
hsd
A andersmc skrev:
Nej, midjeväska är något helt annat.

Bältesväskan var en liten fyrkantig väska, ca 15x10 cm, vanligen gjord av skinn, med två hällor på baksidan som man trädde svångremmen igenom.
De försvann väl med smartphonens intåg, ingen vill att omgivningen ska tro att användaren har en gaammal mobil ;)
 
P
Patrik440 Patrik440 skrev:
Majoriteten har nog glömt bort Don Pedro skulle jag tro.
Glömt bort? Jag visste inte ens att en sån där grunka har funnits. :)

/pmd, ej kaffdrickare ;)
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag hade i slutet av 90-talet ett par kollegor som hade mobilerna i axelhölster. Gissar att det var en önskan att vara lite som Sonny Crocket, fast tio år försent och väldigt mycket mindre macho.

Både kollegorna, deras hölster och mobiler fanns med bland saker jag helt glömt bort, tills den här tråden fick dem alla att komma tillbaka.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
De försvann väl med smartphonens intåg, ingen vill att omgivningen ska tro att användaren har en gaammal mobil ;)
Nej det var ju innan smartphones, när telefonerna blev små. Kommer ni ihåg att det funnits telefoner mindre än sex tum?
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
Ström: den där drevs med tre-fas så det gick exv alldeles utmärk NOT att få de att rotera åt fel håll.
Då fungerar inte diskens huvuden..... de vill egentligen inte flyga alls.
Ett gammalt skämt var att man kunde få felmeddelandet "DHL" som skulle uttydas "Disk Heads have Landed". Det var obra.
Att "svarva disk" var den tekniska termen för vad som hände om ett eller flera läshuvuden landade. Det finns en historia om hur en operatör kom in i systemprogrammerarens kontor och undrade om det var nåt fel när det stod en plym med aluminiumspån ut från baksidan av disken.
DECs RP06 var förresten egentligen en Memorex 677 i de roterande delarna.
DEC köpte 677-orna med endast rudimentär interfaceelektronik och stoppade in sitt eget Massbusinterface.
 
  • Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
P
A andersmc skrev:
En sak som är försvunnen och jag faktiskt börjat leta lite efter är bältesväskan.
Det finns kameraväskor med hällor för att sätta i ett bälte.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
De försvann väl med smartphonens intåg, ingen vill att omgivningen ska tro att användaren har en gaammal mobil ;)
Finns bra bälteshållare (Krusell, för smartphones) på lokala ICA maxi för 39kr. :cool:
 
hsd
  • Gilla
  • Älska
karra och 3 till
  • Laddar…
Maria T
hsd hsd skrev:
[länk]
Ååååå, men nu blir jag gråtig på riktigt!
Min mormor hade en sån äkta kaffepumpa, fast hållaren var av näver, den var lite bränd i kanterna.
Det måste vara därför som min mamma, som lämnade barndomsorten Ålem som 16-åring, kallade Don Pedron för "pumpan" för det var väl inte riktigt samma sak?... Eller var det?
Jag kan inte minnas att jag såg hur mormor gjorde kaffe för jag var allt för liten för att vara intresserad av kaffekok, men själva prylen var intressant.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Majoriteten har nog glömt bort Don Pedro skulle jag tro.
[video]

/Patrik
Den finns ju fortfarande i handeln, så hur kan någon ha glömt den …
 
A
Jag har heller aldrig sett eller hört något om Pedro!
 
Maria T
Nu är det väl inte nån som tycker att en tvättmaskin är något som vi glömt bort, men jag blev lite full-i-skratt av tråden som @hsd visade vad gäller äldre "kaffemaskiner" (tack!, fint minne) så jag vill härmed visa en pryl som jag skänkte till Tekniska Museet - en helt oanvänd tvättmaskin i sin förpackning.

https://digitaltmuseum.se/021026396252/tvattmaskin

Berättelsen kring denna är, såklart, längre än vad museet beskrivit men tänkte det kunde passa här ändå.
Höjden av lyx om min farmor hade börjat använda den!
Nån gång, om museet har/får plats för en utställning om 1900-talets hushållsmaskiner så kommer den att visas, men jag är så nöjd med att den har fått sin plats, och går att ses digitalt.
 
  • Gilla
  • Älska
Modig och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.