Huddingebo Huddingebo skrev:
Var köper man det?
Handslaget kakel kan man köpa här;
https://www.gysinge.com/categories/707/kakel-och-puts

Jag satte det, ville först leja bort, men av olika skäl så verkar det som att hantverkare inte vill ta jobb när man börjar krångla till det lite. Jag ville ha en fogbredd på max 1mm (förr satte man kaklet i princip kant i kant) och med handslaget kakel. "Det går inte" sa en hantverkare på kakelbutiken. Men tur att jag inte hade kaklat nåt innan så jag inte visste det, för det gick visst men jag fick göra det själv... är bäste dräng...


H hapazard skrev:
Tyvärr har "platsbyggt" urholkats till att betyda måttanpassade stommar.
Vi har ett "snickeribyggt" kök, dvs allt är av massivträ och ritat precis efter kökets mått, på millimetern. Men det är inte gjort i huset utan som moduler i ett snickeri. Jag vet inte var gränsen "platsbyggt" går? Ska luckorna fräsas i köket, eller räcker det i verkstan? Tycker det iallafall var en bra kompromiss, även om allt byggt i ett stycke och målat på plats med linoljefärg hade varit det jag helst önskat. Men tyvärr är det nog både dyrt och svårt att få nån som gör det, då får man nog vara själv är bäste dräng igen, men tyvärr är jag inte så bra på finsnickeri, inte heller har jag pengarna att betala någon som är...

Det viktiga tycker jag är att man ser att köket passar sin plats. I ett 80-talshus med modulmått och lågt i tak så går det nog många gånger att få ett IKEA kök att passa utan att skräddarsy (eller platsbygga) det och då duger det tycker jag.
 
  • Gilla
Kjell K. och 4 till
  • Laddar…
Det som irriterar mig mest är när modulkök med utanpåliggande luckor förklädda till innanförliggande med listverk marknadsförs som platsbyggda.

Fejk är b.
 
  • Wow
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Det som irriterar mig mest är när modulkök med utanpåliggande luckor förklädda till innanförliggande med listverk marknadsförs som platsbyggda.

Fejk är b.
Jag tycker faktiskt tvärt om, nån lyckas trolla ett IKEA kök till att se mer platsbyggt ut till minimal budget. Alla har inte råd eller kan prioritera ett dyrt kök. Det viktiga är att kökets ägare är nöjd.

Jag har gjort ett försök till detta med IKEA stommar och en minimal skafferiinredning i ett källarutrymme. Hyllplan mm är limträ. Lådorna är återanvända från 50-talsköket som satt som ett extrakök på övervåningen. Tidigare var det trasig puts och en ledsen hylla. Lerhyttan dörrar har faktiskt träram. Så det är tre skåp från IKEA. Jag måste bara ta mig för att göra klart det helt.

Det jag tycker är synd, det är när ett spånskivekök kostar lika mycket som ett platsbyggt i massivträ. För det kan det göra om man går på de dyrare tillverkarna.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker faktiskt tvärt om, nån lyckas trolla ett IKEA kök till att se mer platsbyggt ut till minimal budget. Alla har inte råd eller kan prioritera ett dyrt kök. Det viktiga är att kökets ägare är nöjd.

Jag har gjort ett försök till detta med IKEA stommar och en minimal skafferiinredning i ett källarutrymme. Hyllplan mm är limträ. Lådorna är återanvända från 50-talsköket som satt som ett extrakök på övervåningen. Tidigare var det trasig puts och en ledsen hylla. Lerhyttan dörrar har faktiskt träram. Så det är tre skåp från IKEA. Jag måste bara ta mig för att göra klart det helt.

Det jag tycker är synd, det är när ett spånskivekök kostar lika mycket som ett platsbyggt i massivträ. För det kan det göra om man går på de dyrare tillverkarna.
Problemet är att listverket slösar yta och funktion, riktiga platsbygga kök maximerar dessa.
 
:rofl:
J JohanLun skrev:
Handslaget kakel kan man köpa här;
[länk]

Jag satte det, ville först leja bort, men av olika skäl så verkar det som att hantverkare inte vill ta jobb när man börjar krångla till det lite. Jag ville ha en fogbredd på max 1mm (förr satte man kaklet i princip kant i kant) och med handslaget kakel. "Det går inte" sa en hantverkare på kakelbutiken. Men tur att jag inte hade kaklat nåt innan så jag inte visste det, för det gick visst men jag fick göra det själv... är bäste dräng...




Vi har ett "snickeribyggt" kök, dvs allt är av massivträ och ritat precis efter kökets mått, på millimetern. Men det är inte gjort i huset utan som moduler i ett snickeri. Jag vet inte var gränsen "platsbyggt" går? Ska luckorna fräsas i köket, eller räcker det i verkstan? Tycker det iallafall var en bra kompromiss, även om allt byggt i ett stycke och målat på plats med linoljefärg hade varit det jag helst önskat. Men tyvärr är det nog både dyrt och svårt att få nån som gör det, då får man nog vara själv är bäste dräng igen, men tyvärr är jag inte så bra på finsnickeri, inte heller har jag pengarna att betala någon som är...

Det viktiga tycker jag är att man ser att köket passar sin plats. I ett 80-talshus med modulmått och lågt i tak så går det nog många gånger att få ett IKEA kök att passa utan att skräddarsy (eller platsbygga) det och då duger det tycker jag.
Alla kök vi sätter in i våra ”arkitektritade lösvirkeshus bygger vi ju upp på plats.
Visst är det färdiga stommar och luckor men det finns ju säkert hundratals detaljer man fräser kapar klyver eller lägger till på plats.
Men lägger man 75 miljoner på renovering som Läckberg så måste det heta platsbyggt fast det kanske inte är hela sanningen.
Och sen har vi ju alla walk-in-closets som vi vanliga kallar klädkammare
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Som flera redan varit inne på; att efterlikna retro utan att besitta den där fingertoppskänslan blir lätt "too much" eller detaljer som designmässigt slirar.
Men visst, det är ju kul att intresse och möjlighet till variation finns. Så det får bli tummen upp i alla fall.
 
Alla köken i artikeln har ju ordentliga socklar nertill, alltså motsatsen till indragna socklar som alla nyare kök har. Jag tycker det är snyggt, men hur är det egentligen att stå och laga mat ett par timmar i ett sånt kök? Socklarna har ju dragits in av en anledning och när jag testade så har jag ju tårna innanför kanten på köksskåpet. Finns det inte risk att man får ont i ryggen efter ett tag?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Alla köken i artikeln har ju ordentliga socklar nertill, alltså motsatsen till indragna socklar som alla nyare kök har. Jag tycker det är snyggt, men hur är det egentligen att stå och laga mat ett par timmar i ett sånt kök? Socklarna har ju dragits in av en anledning och när jag testade så har jag ju tårna innanför kanten på köksskåpet. Finns det inte risk att man får ont i ryggen efter ett tag?
Vill nog påstå att indragna socklar har funnits i minst 80 år.
Anledningen är jätteenkel, man får in tårna och tyngdpunkten närmare bänken och avlastar kroppen.
Men det är väl få som står och lagar mat så länge nuförtiden.
Verkar som kök i Sverige mer är utställningsobjekt än ergonomiska matlagningsplatser.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vill nog påstå att indragna socklar har funnits i minst 80 år.
Anledningen är jätteenkel, man får in tårna och tyngdpunkten närmare bänken och avlastar kroppen.
Men det är väl få som står och lagar mat så länge nuförtiden.
Verkar som kök i Sverige mer är utställningsobjekt än ergonomiska matlagningsplatser.
Skulle säga precis tvärt om. Fler och fler får upp ögonen för vällagad mat med bra råvaror.
 
Icke indragna socklar är skit, samma med diverse hoar av porslin samt avsaknad av överskåp. Hur det ser ut är oväsentligt bara det funkar. Måste dock medge att vi funderat på bygga om vårat platsbyggda kök från 50-talet (inte renovera eftersom det inte är nåt fel på det gamla) men nu har vi äntligen släppt det så det kanske kan bli 100år
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Skulle säga precis tvärt om. Fler och fler får upp ögonen för vällagad mat med bra råvaror.
Det är sant med den gruppen som får upp ögonen har inte sådana här kök som i artikeln.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H
Tidigare husägare satte in en porslinsho i våra kök.
Helt värdelöst, konstant skitig och har fått mycket repor vid iskning av kastruller osv..
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag tog ju upp att överskåp är ett måste men glömde berätta bästa anledningen, jag som är ca 185cm lutar huvudet mot detta när jag lagar mat eller diskar.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det är sant med den gruppen som får upp ögonen har inte sådana här kök som i artikeln.
Jo fast de äter den ute ;)
 
Gammelnörden
Förr i tiden stod eller satt man oftast vid ett fristående bord och gjorde de arbetsmoment som tog längre tid och därmed skulle varit obekväma att göra ståendes vid en låg bänk utan indragen tröskel.
Kvinnor i historiskt kök med fristående bord, stora kopparkärl och låg vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Historiskt kök med kvinnor som förbereder mat vid fristående bord och får instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att även spisen vart lågt placerad var för att en del kokkärl var betydligt högre och större än idag, för att rymma storkok och ibland behövde mer utrymme under spiskåpan eller bara för att man skulle kunna lyfta och röra bekvämt. Det vart kanske inget problem att stå åt sidan till och röra i kokkärlen? Kolla in storleken på kopparkärlen i Julitas kök nedan.:D
Svartvit bild av två personer i ett traditionellt kök med låg diskbänk och stort kopparkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvinna står i gammaldags kök vid låg spis med stora kopparkärl, ca 1910, katt sitter bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vanlig anledning till att diskbänkar förr var så låga var att man diska i en fristående balja som stod på bänken. Den halvmåneformade utslagsvasken var just oftast det och inte något man diskade eller sköljde i.
Två personer i ett äldre kök med låg spis och diskbänk, kvinnan diskar och mannen torkar en handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:geek:
 
  • Gilla
  • Älska
per_t och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.