Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur länge sen var det du gjorde detta?
Och hur har det fungerat?
Kanske fyra år sedan. Har fungerat bra men dörren utsätts ju inte för vädrets makter, bara kyla och fukt.
 
Mikael_L
Skulle denna olja kunna vara en bra grundolja för (nästan) rent trä, innan jag går på med en alkydoljebaserad grundfärg (ej vattenlöslig)?
https://www.xn--ob-eka.se/bygg/mala...a-landora-traditionell-30-3503146#description

"Träolja Landora Traditionell 30
lacknaftabaserad, färglös 3 liter
Förstärker och skyddar. Vattenavvisande. Baserad på linolja och alkyder. Torrhalt/oljemängd 28-30%. Alkydförstärkt, klar träolja med god djupinträngning. Passar alla typer av behandlat och obehandlat trä. Hög torrhalt, ca 30%
"

Jag är ganska mycket inne på spåret att detta första färglager efter att slamfärgen har avlägsnats så gott det går ska vara ett rent oljefärgslager, och känner en viss tveksamhet inför nymodigheten med vattenburna oljefärger - känns ju som en självmotsägelse.

För sen vid nästa ommålning så kan jag fundera på att byta färgsystem, till antingen vattenburen alkyd, eller akrylat, vilka båda ska fungera på gammal traditionell alkydoljefärg, såvitt jag förstått.


Eller kanske blanda sin egen oljegrund? :)
https://www.byggahus.se/forum/threa...linoljebaserad-grundolja.303642/#post-2809085
 
Redigerat:
Johhhan
Akrylatfärger är utmärkta att använda inomhus och på ytor skyddade från regn, men jag avråder från att använda det här. Akrylatfärg är filmbildande men har små porer som varierar i storlek med temperatur, vilket gör att färgskiktet släpper in vatten när det är svalt regnväder men när det är varmt sluter porerna tätt och hindrar vattnets väg ut...
 
Mikael_L
Nu är jag snart klar med en långsida av garaget, dvs att få bort gammal slamfärg.
Det har varit dåligt väder, dåligt med tid och dåligt med lust om vartannat, så det har tagit tid.

Jag lovade att redovisa vilka verktyg jag provat för detta jobb.

Och det har varit roterande stålborste på borrmaskin, men även en kraftigare på vinkelslip också (ej med på bild). Färgskrapa, stålborste (denna har en färgskrapa på sig), stålborstpiassava, oscillerande slipmaskin och även en stålborste för grillgaller.
Verktyg för borttagning av slamfärg: borrmaskin, slipmaskin, färgskrapa, stålborstar och borstpiassava på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där färgen är som sämst och sitter som lösast så är alla dessa verktyg riktigt effektiva. Där färgen är bättre och sitter bra så är de flesta av dessa verktyg skitjobbiga, får knappt bort något ! :surprised:
Stålborste på vinkelslip är alldeles för aggresivt, det tar inte bara bort färg, utan en hel del av trät åker också med, hur försiktig man än försöker vara.

Så jag har kämpat på med alla metoder, men till sist så blev det oscillerande maskin med grövsta pappret (40 korn) som vann.
Problemet med denna metod är ju att samtidigt blir trät lite slipat och alltför slätt, det ska ju helst vara finsågad yta för att färgen ska fästa bra.
Jag får lösa detta med att dra över lite med stålborste och eller stålpiassavan en sista sväng för att rugga ytan lite.

Edit:
Roterande stålborste på borrmaskin var däremot ganska perfekt i fasen mellan fasadbräderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
Efter att ha kämpat med att avlägsna färg några timmar på en 9 meter lång vägg (ska ta resten av garaget sen, men ev inte detta år) så kan väl säga att detta är ett ganska typiskt resultat.
En delvis avfärgad trävägg med rester av blå färg och synliga träfibrer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förutom att det just här råkade bli kvar en aningen större sammanhållen yta med färg är normalt, men jag tänker nog köra det såhär. Jag vill ju också få en indikation på om detta är till skada.
Längst upp mot takfoten är det dock kvar färg hela vägen, de sista 6-10 cm något, pga svårt att komma åt där.


Sen köpte jag en 3'a Biltemas grundolja
https://www.biltema.se/bygg/farg/traoljor/grundolja-2000022656

Men jädringens vad tunn och vattnigt den var, kan det vara någon olja i, eller är det bara lösningsmedel?
Borde jag blanda i en liter linolja tro?

Och är det verkligen helt säkert att linolja inte innebär något problem för den kommande alkydoljefärgen? Vad säger ni andra...

Efter att penslat på ser det ut såhär, jag är inte helt säker på om jag ska dra över hela väggen, eller bara nedre delen där träet är riktigt torrt och lite sprucket på en del ställen.
Delvis avlägsnad väggfärg på en 9 meter lång trävägg med synligt trä och rester av gammal färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Nu är både hus och garage färdigmålat med detta nya märkliga och omöjliga färgsystem.
De första delarna målades för 2 år sedan och ser fortfarande bra ut, men något facit är det väl knappast, får nog vänta en 8 år till, typ, för att kunna säga lite mer säkert om det funkade.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Googlade och banne mig är det inte linolja i t ex Biltemas Grundolja V:
Inte konstigt då det endast är 12% linolja, resten typ vatten som dunstar bort.

Vanlig blaskig halvolja är ju ändå ca 4 ggr fetare och motsvarar med brutal analogi 4 strykningar av Biltemas sk grundolja.

Eftersom oljan är oxiderande så är det bara 1:a lagret som går in i träet. Allt annat lägger sig som en film utanpå.

Biltema idag (2023-09-10)
Grundolja V: 129:- / liter
Kokt linolja: 89,90 kr avrundas för enkelhets skull till 90:- / liter.
Balsamterpentin: 129:- / liter

Halvolja består av 50% linolja och 50% balsamterpentin. =>
Halvolja: 110 :- / liter
Så, inte bara bör halvoljan skydda trä ca 4 ggr bättre än vattenskadad grundolja, den är dessutom billigare.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Inte konstigt då det endast är 12% linolja, resten typ vatten som dunstar bort.

Vanlig blaskig halvolja är ju ändå ca 4 ggr fetare och motsvarar med brutal analogi 4 strykningar av Biltemas sk grundolja.

Eftersom oljan är oxiderande så är det bara 1:a lagret som går in i träet. Allt annat lägger sig som en film utanpå.

Biltema idag (2023-09-10)
Grundolja V: 129:- / liter
Kokt linolja: 89,90 kr avrundas för enkelhets skull till 90:- / liter.
Balsamterpentin: 129:- / liter

Halvolja består av 50% linolja och 50% balsamterpentin. =>
Halvolja: 110 :- / liter
Så, inte bara bör halvoljan skydda trä ca 4 ggr bättre än vattenskadad grundolja, den är dessutom billigare.
Så en bas av halvolja borde ge ett bättre fäste för kommande lager färg än den biltema olja som ts nyttjade här?
 
Om fästet blir bättre vet jag inte. Troligtvis ingen nämnvärd skillnad.
Däremot bör den skydda träet från att ruttna aningens bättre än Biltemas vattenskadade "olja".
Mer är mer, och bättre, oftast.

Traditionellt har man velat mätta träet maximalt med linolja. Det görs genom att påföra linolja vått i vått ända tills träet inte suger i sig mer. Idealt ska det göras en varm och torr dag. Om/när linoljan börjar torka/oxidera så kan träet inte suga i sig mer olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.