Omogen Peterpettersson skrev:
Snyggt!
Tack för bilder, gjort det själva?
Det har varit lite blandat men fått mycket hjälp. Eftersom vi gick på de billigare och fasta pidestalerna så blev ju underarbetet som att lägga det direkt på mark. Alltså ingen tidsbesparing som men det man ser hos Pronto / klinkerdäck.se.
 
S spacemoose skrev:
Intressant tråd. Håller på att planera trädäck men detta såg ju roligare ut. :)
Vad är det för plattor ni lägger? Är det speciella uteklinker-plattor som krävs om de ska stå på pidestal eller kan man lägga vilka frostsäkra 2cm uteklinkers som helst?

Var har ni köpt ert material? plattor och pidestaler.
Vi lade Dekora / Klint 60x60 med tillhörande poolkant på 30x60 (som vi också kört som trappsteg). Vi googlade runt och det fanns ganska många alternativ men vi tog dessa hos den som gav oss bäst pris (var ju rätt mycket).

Pedestalerna köpte vi de billigaste 46kr styck nu hos Kakelgiganten. Körde 5-7cm för att få plats med PEM slang och kabelrör. Dessa är helt fasta och justeras underifrån. Köpte en plattlyft som klarar 60 plattor på Hornbach för 350, kakelfirmorna skulle ha betydligt mer.

Får se till våren hur mycket man behöver ångra att vi gick på de billigaste pedestalerna.

En sak, visst "klonk ljud" blir det när plattorna ligger på detta sätt. För oss som inte planerat el, vatten, pergola osv så är detta ändå att föredra, vi är nöjda. Ser det ut som en tvättbräda till våren och vi är missnöjda får vi väl gjuta men då måste vi lösa avrinningen också (öppen fog nu).
 
  • Gilla
Nybyggt torp
  • Laddar…
Har precis ”övat” lite med 9 plattor. Tror detta (kanske) kan funka! Fortsättning följer (även efter vintern!). Var rea så köpte 50 m2 inkl piedestaler för 26000 - som hittat! Ska minimera kapningarna så tänkte klara det mesta med gummiklubba och vattenpass. Installation av plattor på piedestaler bredvid en vit husvägg, verktyg och vattenpass synligt på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlbrutal och 8 till
  • Laddar…
B
Det här följer jag med stort intresse! Nån som har erfarenhet av hur det funkar i solen en riktigt varm sommardag? Kan man gå på det? Blir det halt när det är blött?
 
B bizzaro skrev:
Det här följer jag med stort intresse! Nån som har erfarenhet av hur det funkar i solen en riktigt varm sommardag? Kan man gå på det? Blir det halt när det är blött?
Ingen erfarenhet av sol än men däremot av regn. Inte så bra avrinning som jag hade trott. Ligger ju helt plant. Vattnet ligger kvar länge. Men inte halt. Våra plattor är lite sträva på ytan. Funderar mest på om det blir en isbana i vinter. Ska gå bra att salta vid behov.
 
B bizzaro skrev:
Det här följer jag med stort intresse! Nån som har erfarenhet av hur det funkar i solen en riktigt varm sommardag? Kan man gå på det? Blir det halt när det är blött?
Jag har haft mina i två somrar nu och visst blir det varmt en gassande sommardag, dock inte som glödande kol :). Regn är inget problem alls. Avrinning styr du ju med lutningen, där jag har det helt plant så ligger vatten kvar, men oftast har jag lite lutning så vattnet rinner av.
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
B
N Nybyggt torp skrev:
Ingen erfarenhet av sol än men däremot av regn. Inte så bra avrinning som jag hade trott. Ligger ju helt plant. Vattnet ligger kvar länge. Men inte halt. Våra plattor är lite sträva på ytan. Funderar mest på om det blir en isbana i vinter. Ska gå bra att salta vid behov.
Bra att det inte blir halt. Vilket fabrikat har du?
 
B
T-dog T-dog skrev:
Jag har haft mina i två somrar nu och visst blir det varmt en gassande sommardag, dock inte som glödande kol :). Regn är inget problem alls. Avrinning styr du ju med lutningen, där jag har det helt plant så ligger vatten kvar, men oftast har jag lite lutning så vattnet rinner av.
Har du mörka plattor? Kan man gå på dem i sommarhettan?
 
B bizzaro skrev:
Bra att det inte blir halt. Vilket fabrikat har du?
Från Kakelgiganten i Malmö. Heter Town Soft Grey med ben från Tenfors.
 
  • Gilla
bizzaro
  • Laddar…
Finns det någon speciell anledning varför man inte längre lägger klinkern i betong?
 
B bizzaro skrev:
Har du mörka plattor? Kan man gå på dem i sommarhettan?
En trätrall nära en mörkmålad vägg kan blir varmare...
 
B bizzaro skrev:
Det här följer jag med stort intresse! Nån som har erfarenhet av hur det funkar i solen en riktigt varm sommardag? Kan man gå på det? Blir det halt när det är blött?
Vi har som sagt Dekora och serie Klint. Det blir varmare än jag trodde. Inte så att det stör i den mån att man måste ha tofflor eller att barnen klagar men vi valde en så pass ljus sten att jag inte räknade med några problem alls.

Gällande halka så är det klassning R13 vill jag minnas. Inga som helst problem runt poolen. De är ganska sträva. Vintertid... Det får vi se.

Sedan stämmer det att vatten ligger kvar en stund men kan ju inte vara sämre / annorlunda än traditionell läggning. De som lutar lite lätt torkar upp snabbare än de som är helt plana, betydligt snabbare :)
 
yonna yonna skrev:
Finns det någon speciell anledning varför man inte längre lägger klinkern i betong?
Som jag skrev ovan i så handlar det i vårat fall om att vi inte planerat in belysning, spa bad, pergola och annat. Så gillar flexibilitet. Sedan är det också detta med avrinning (vilket ju också går att lösa såklart). En annan detalj är att vi höjde upp allting och har krypgrund. Nu har vi en konstruktion vi kan demontera vid fasadbyte. Summa summarum så gillade vi flexibiliteten.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Men jag har inte sett några nya klinkade uteplatser/balkonger/terrasser på "gammalt" sätt. Jag har förståelse för TS'val där det gäller marknivåskillnader.

Så småningom tar mitt trädäck slut (nu 16 år) och därför är jag mycket intresserad av klinker i kombination med mitt relativt moderna hus.
 
Pågående byggprojekt av en uteplats med vita halvlagda plattor och trädgårdsmöbler framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går framåt. Emellanåt ganska snabbt men också mycket jobb med att få det i våg. Tänkte sätta en 45-regel i stegen istället för sten. Tror det blir fint.
 
  • Gilla
karlbrutal och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.