Hur många faser avsäkrade med 10A får man dra fram till en dosa som har 1 x 1,5FK jord och 1,5FK neutral?

Ska ha lite styrning på belysningen, därför skulle jag gärna vilja dra fram 5-6 tåtar till en dosa.
 
Det där kan vara vanskligt och det kan vara simpelt. Du borde nog förklara lite mer detaljerat om någon skall kunna svara.

Bara för att du vill styra många lampor behöver du inte dra fram flera avsäkrade ledningar, det räcker med en (om nu inte belysningen drar jättemycket).

Om du verkligen behöver ha det på flera säkringar så är det inte rekomendabelt att blanda dessa i en och samma dosa. Men det kan ev. vara tillåtet om ett antal kriterier är uppfyllda.
 
hempularen skrev:
Det där kan vara vanskligt och det kan vara simpelt. Du borde nog förklara lite mer detaljerat om någon skall kunna svara.

Bara för att du vill styra många lampor behöver du inte dra fram flera avsäkrade ledningar, det räcker med en (om nu inte belysningen drar jättemycket).

Om du verkligen behöver ha det på flera säkringar så är det inte rekomendabelt att blanda dessa i en och samma dosa. Men det kan ev. vara tillåtet om ett antal kriterier är uppfyllda.
Ja jag tänkte fel.

Det blir nog till att lägga 5-6 olika lampgrupper på en 10A säkring och sen går jag ut med 5-6 FK från styrningen till en kopplingsdosa där jag förgrenar det ut till de 5-6 lampgrupperna.

Blir kanske 1KW totalt
 
Då är det ju mest en fråga om du kan knöka in så mycket tråd och kopplingar i en kopplingsdosa, eller om du behöver något större.
 
Mikael_L
Jag vet inte riktigt vad du menar med "en styrning".
Men jag undrar om du inte kan dra rör från styrningen direkt, antingen alla eller kanske några via en kopplingsdosa?
 
Mikael_L skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar med "en styrning".
Men jag undrar om du inte kan dra rör från styrningen direkt, antingen alla eller kanske några via en kopplingsdosa?
Jag kan ta en dosa som exempel

Orsaken att jag inte vill gå direkt från centralen är att det blir så oftanligt med rör, bättre att dra 3-4 styrningar + nolla + jord till en dosa och sen förgrena ut det.

Vi kan ta en dosa som exempel

På denna blir det

En grupp med 8 x 50W utomhusspottar
En grupp med 12 x 50W spottar inomhus
En grupp med 9 x 50W spottar inomhus (alltså maximalt 1,45kw för dessa tre)
1 x taklampsuttag

Vet inte riktigt hur jag ska fördela det i centralen, men det blir väl en säkring för utomhus och en för inomhus i alla fall.

Det jag gör är alltså att lägga inomhusbelysningen på en 10A säkring över L1, sen går den till styrningen och därifrån går det ut 3 tändtrådar till dosan. Sen tar jag en ny 10A säkring som kanske också hamnar på L1 drar en tåt till styrningen och därifrån en "tändtråd" till dosan. Tillsammans med gulgrön och blå förstås.

Men hur många 10A avsäkrade kablar som ligger på L1 kan jag dra ut till en dosa som har 1,5 blå och 1,5 gulgrön ?

I normala fall drar man ju ut en trefasgrupp och då är det okej med 1 x 1,5kvadrat gulgrön/blå vet jag.
 
Svar: En enda grupp.
 
  • Gilla
Dofen
  • Laddar…
Hmm...vilken funktion är det tänkta att det hela ska ha, oavsett styrningar och faser?
 
Det ska vara ett rör per grupp ut från elcentralen. En grupp är endera enfas eller trefas (men då ska det vara en trefasbelastning och inte uppdelat i tre enfasbelastningar). Det kan aldrig bli så många rör att det blir ohanterligt, rören ryms. Rören kan ju komma ut genom väggen över hela elcentralens ytan + uppifrån och nerifrån och från sidorna.
Det finns ingen anledning att snåla med rör vid centralen.

En fråga, sitter ljusstyrningen i elcentralen?

Prototypen
 
prototypen skrev:
Det ska vara ett rör per grupp ut från elcentralen. En grupp är endera enfas eller trefas (men då ska det vara en trefasbelastning och inte uppdelat i tre enfasbelastningar). Det kan aldrig bli så många rör att det blir ohanterligt, rören ryms. Rören kan ju komma ut genom väggen över hela elcentralens ytan + uppifrån och nerifrån och från sidorna.
Det finns ingen anledning att snåla med rör vid centralen.

En fråga, sitter ljusstyrningen i elcentralen?

Prototypen
Styrningen sitter i en låda bredvid centralen, nån dec ifrån. Så det blir väl någon form av list däremellan.

Egentligen kan jag lägga allt på samma säkring för det blir aldrig >2,2kw. Men det blir inte så snyggt i förteckningen med både utomhus och inomhusbelysning på samma grupp.
 
...du funderar på att ändra i en anläggning för att inte förteckningen ska bli ful??? Nu är jag inte med. :)
 
kalleknas skrev:
...du funderar på att ändra i en anläggning för att inte förteckningen ska bli ful??? Nu är jag inte med. :)
Det är nyinstallation.
 
Tråden är fortfarande öppen så jag provar att förtydliga med en följdfråga.
Det är alltså max en grupp per rör. Exempel: 3 rör/grupper kommer från centralen. Varje grupp = 3x1,5mm2 FK. Alla rören dras iväg till samma punkt, typ övervåning eller liknande där de sedan skall mata ett rum var.

Är det då OK att låta dessa tre rör gå in i samma kopplingsdosa för att sedan grenas ut till resp rum? Eller måste man knö in en dosa per grupp? (kan bli många dosor och väldigt trångt)
 
Det är samma regel där, det är inte tillåtet i vanliga bostäder (där lekmän förväntas göra jobb, t.e.x. byta uttag som ju är tillåtet att göra utan behörighet)
 
Är det inte bättre att gå med rören direkt till respektive rum? Man får inte blanda grupper i samma dosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.