8 885 läst · 37 svar
9k läst
37 svar
Funderingar ang. förmånsbil
Sida 1 av 3
Hej på er!
kommer framöver få förmånsbil på jobbet och har lite funderingar.
Kommer antagligen gå för en pickup då jag behöver 5 platser och klarar mig i arbetet med att lasta på ett flak, sålänge det inte kostar mig allt för mycket.
Nu till frågan:
ni med förmånsbil som kör pickup, Vad ”betalar” ni? Finns det någon modell som är prisvärd där jag inte måste betala 6-7 tusen i förmånsskatt?
kommer framöver få förmånsbil på jobbet och har lite funderingar.
Kommer antagligen gå för en pickup då jag behöver 5 platser och klarar mig i arbetet med att lasta på ett flak, sålänge det inte kostar mig allt för mycket.
Nu till frågan:
ni med förmånsbil som kör pickup, Vad ”betalar” ni? Finns det någon modell som är prisvärd där jag inte måste betala 6-7 tusen i förmånsskatt?
Här kan du räkna lite på förmånsvärde på en Amarok. Förmånsvärdet är inte det du betalar utan det som läggs på lönen när skatten beräknas. Så själva kostnaden beror på vad du tjänar.
https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/tja...arok-aventura-3-0-258hk-aut-4m?modelYear=2019
https://xn--frmnsvrde-02ah5r.se/tja...arok-aventura-3-0-258hk-aut-4m?modelYear=2019
Testa att använda skatteverkets kalkylator på vad resp bil har för förmånsvärde:
https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
Och tänk på att förmånsvärde är det belopp som läggs på toppen på din inkomst och beskattas därefter.
Ha du lön runt 30 000 får du betala ca 32-34 % i skatt.
Kommer du över brytgränsen för statlig skatt tillkommer 20 %. Den ligger strax under 40'
Om du har lön så att du betalar värnskatt, räkna med 58 % av förmånsvärdet i kostnad.
OBS !!! Bilföretag anger förmånsvärde, men då menar de nettokostnad, ofta vid 50 % marginalskatt.
Det är allts inte alls nåt förmånsvärde enl statens kalkyler.
En VW Amarok 2020 i billigaste variant har förmånsvärde på 5600 kr utan utrustning. Det blir strax under 3000/mån
Hmmm, 2:a på den bollen ;-)
https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html
Och tänk på att förmånsvärde är det belopp som läggs på toppen på din inkomst och beskattas därefter.
Ha du lön runt 30 000 får du betala ca 32-34 % i skatt.
Kommer du över brytgränsen för statlig skatt tillkommer 20 %. Den ligger strax under 40'
Om du har lön så att du betalar värnskatt, räkna med 58 % av förmånsvärdet i kostnad.
OBS !!! Bilföretag anger förmånsvärde, men då menar de nettokostnad, ofta vid 50 % marginalskatt.
Det är allts inte alls nåt förmånsvärde enl statens kalkyler.
En VW Amarok 2020 i billigaste variant har förmånsvärde på 5600 kr utan utrustning. Det blir strax under 3000/mån
Hmmm, 2:a på den bollen ;-)
Tänk även på att med nya skattereglerna från halvårsskiftet så kostar en förmånsbil lika mycket som att privatleasa.
(Det är iaf tanken. Att det inte ska vara en subventionering av skatten för de som får en bil via jobbet och de som får köpa den själva)
(Det är iaf tanken. Att det inte ska vara en subventionering av skatten för de som får en bil via jobbet och de som får köpa den själva)
Sant. Det är faktiskt helt meningslöst med förmånsbil. Bättre att kolla på en bättre begagnad bil.Appendix skrev:
Köper du en relativt ny bil med garanti och serviceavtal så har du en rätt förutsägbar kostnad. Har haft 3 förmånsbilar tidigare. Samtliga blev dyrare än om jag ägt dem privat. Nu med nya reglerna så är det t o m helt poänglöst skulle jag säga, förutom att man möjligtvis kan ta vissa kostnader på företaget (slitage) men är du anställd så lär du åka på dessa ändå, beror på hur snäll chefen äruseless skrev:
Vet inget om just pickuper men generellt sett blir det billigare med förmånsbil bara du inte får lönesänkning som kompensation och att du får bränsleförmån dvs soppakort av företaget och därmed bara behöver skatta för bränslet. Framförallt bekymmerfritt och inga överraskande kostnader som skador, rep, däck, hyrbil mm. Jag är supernöjd med förmånsbil. Men det gäller att ha tungan rätt i mun och räkna, inte gå all in som drar på kostnaderna