Hej på er!

kommer framöver få förmånsbil på jobbet och har lite funderingar.
Kommer antagligen gå för en pickup då jag behöver 5 platser och klarar mig i arbetet med att lasta på ett flak, sålänge det inte kostar mig allt för mycket.

Nu till frågan:

ni med förmånsbil som kör pickup, Vad ”betalar” ni? Finns det någon modell som är prisvärd där jag inte måste betala 6-7 tusen i förmånsskatt?
 
Har ni någon speciell policy eller TCO att förhålla er till?
 
H Holmspel skrev:
Har ni någon speciell policy eller TCO att förhålla er till?
inte hört något om det än, så har tyvärr inget bra svar. Vet att en V90 är aktuell om det är till något svar.
 
G Grief13 skrev:
inte hört något om det än, så har tyvärr inget bra svar. Vet att en V90 är aktuell om det är till något svar.
V90 är en kombi, ingen pickup.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
V90 är en kombi, ingen pickup.
tack. Det vet jag.
 
Testa att använda skatteverkets kalkylator på vad resp bil har för förmånsvärde:
https://www.skatteverket.se/privat/...rmansberakning.4.3f4496fd14864cc5ac9539d.html

Och tänk på att förmånsvärde är det belopp som läggs på toppen på din inkomst och beskattas därefter.
Ha du lön runt 30 000 får du betala ca 32-34 % i skatt.
Kommer du över brytgränsen för statlig skatt tillkommer 20 %. Den ligger strax under 40'
Om du har lön så att du betalar värnskatt, räkna med 58 % av förmånsvärdet i kostnad.

OBS !!! Bilföretag anger förmånsvärde, men då menar de nettokostnad, ofta vid 50 % marginalskatt.
Det är allts inte alls nåt förmånsvärde enl statens kalkyler.

En VW Amarok 2020 i billigaste variant har förmånsvärde på 5600 kr utan utrustning. Det blir strax under 3000/mån

Hmmm, 2:a på den bollen ;-)
 
Tänk även på att med nya skattereglerna från halvårsskiftet så kostar en förmånsbil lika mycket som att privatleasa.

(Det är iaf tanken. Att det inte ska vara en subventionering av skatten för de som får en bil via jobbet och de som får köpa den själva)
 
Appendix Appendix skrev:
Tänk även på att med nya skattereglerna från halvårsskiftet så kostar en förmånsbil lika mycket som att privatleasa.

(Det är iaf tanken. Att det inte ska vara en subventionering av skatten för de som får en bil via jobbet och de som får köpa den själva)
Sant. Det är faktiskt helt meningslöst med förmånsbil. Bättre att kolla på en bättre begagnad bil.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Sant. Det är faktiskt helt meningslöst med förmånsbil. Bättre att kolla på en bättre begagnad bil.
Tycker du man ska lägga upp det som att arbetsgivaren borde köpa in en beg. bil då?
 
1 markus1 skrev:
Sant. Det är faktiskt helt meningslöst med förmånsbil. Bättre att kolla på en bättre begagnad bil.
Helt meningslöst är det inte. Man får en fast och förutsägbar månadskostnad oavsett vad som händer. Det tyckte iallafall jag var ett bra argument när jag hade förmånsbil.
 
useless useless skrev:
Helt meningslöst är det inte. Man får en fast och förutsägbar månadskostnad oavsett vad som händer. Det tyckte iallafall jag var ett bra argument när jag hade förmånsbil.
Köper du en relativt ny bil med garanti och serviceavtal så har du en rätt förutsägbar kostnad. Har haft 3 förmånsbilar tidigare. Samtliga blev dyrare än om jag ägt dem privat. Nu med nya reglerna så är det t o m helt poänglöst skulle jag säga, förutom att man möjligtvis kan ta vissa kostnader på företaget (slitage) men är du anställd så lär du åka på dessa ändå, beror på hur snäll chefen är ;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G Grief13 skrev:
Tycker du man ska lägga upp det som att arbetsgivaren borde köpa in en beg. bil då?
Nej köp den själv istället. Kör milersättning för de mil den används i tjänst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vet inget om just pickuper men generellt sett blir det billigare med förmånsbil bara du inte får lönesänkning som kompensation och att du får bränsleförmån dvs soppakort av företaget och därmed bara behöver skatta för bränslet. Framförallt bekymmerfritt och inga överraskande kostnader som skador, rep, däck, hyrbil mm. Jag är supernöjd med förmånsbil. Men det gäller att ha tungan rätt i mun och räkna, inte gå all in som drar på kostnaderna
 
1 markus1 skrev:
säga
RoffeJ RoffeJ skrev:
generellt sett blir det billigare med förmånsbil
Källa på det. För så är det inte efter 1/7
Du skall beskattas på förmånsvärdet i dess helhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.