M Magnamagna skrev:
Tack för alla svar!
Är som sagt nyinflyttad och min mycket klara uppfattning är att inget träd har grenar som når huset, så jag har inte ens kollat detta noga (måhända dumt men så är man bara människa), MEN! Nu när jag var ute på en liten löprunda och kom tillbaka så såg jag ju -efter inspel ovan- att det ju visst är en liten kontakt med en gren precis vid takets hörn! Precis över mitt sovrum o öppna fönster. Får inte riktigt ihop ljudbilden med tunn barrkvist, eternitpannor o det pulsande ljudet men det här seglade iaf upp som ny misstänkt och måste utredas närmare genom att kapa av några grenar. Stuprännan är ju där uppe också.
Bifogar bildbevis för den nyfikne. Börjat mörkna och djupet är dåligt, det är bara en liten gren längst upp som ser ut att nå taket o inte alls flera grenar som de ser ut som på bilden.
Wish me luck!
Näe, det kan inte vara det här med grenen tror jag. Sitter hemma och jobbar nu (efter en natt där jag blev väckt av HÖGT dunkande i jämn snabb takt som varade ett tag, längre än förut?) o nu dunkar det svagt svagt nånstans, detta MÅSTE vara nåt slags mekaniskt ljud?! Det är alldeles för jämt pulserande för att vara något naturligt??
 
Kan det vara någon typ av spjäll/lock för kallras som öppnar o stänger av vinden?
Vår, som sitter på röret för köksfläkten kan dunsa lite när det blåser.
Du skriver i och för sig att det inte är från fläkten…
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Har du testat att bryta strömmen till hela huset när du hör ljudet? Mest för att utesluta att det inte är nåt elektriskt som låter
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
P patfred skrev:
Har du testat att bryta strömmen till hela huset när du hör ljudet? Mest för att utesluta att det inte är nåt elektriskt som låter
En bra idé. Det ska jag testa.
 
B Byggsnyggen skrev:
Kan det vara någon typ av spjäll/lock för kallras som öppnar o stänger av vinden?
Vår, som sitter på röret för köksfläkten kan dunsa lite när det blåser.
Du skriver i och för sig att det inte är från fläkten…
behöver utforska murstocken/fläktsystemet bättre tror jag.. men hur??
 
Har nåt sånt expansionskärl på vinden för elementen, är det värt att undersöka?
 
Låter ju inte otroligt i alla fall.
 
Jag hade samma, det var den takmonterade tv-antennen som vibrerade vid hård vind. Själva masten kom i självsvängning då och ljudet spreds i hela huset, om än väldigt tyst så fullt märkbart.
 
Du har en pelletspanna
M Magnamagna skrev:
Har nåt sånt expansionskärl på vinden för elementen, är det värt att undersöka?
Du skriver att du har en pelletspanna och då utgår jag från att du har vattenburen värme och även en hydrofor i källaren.
Vår gamla hydrofor från 70 talet gör något märkligt ljud när den byggt färdigt trycket. I ett par sekunder låter ett pulserande knäppande klickljud som fortplantar sig längs med vattenrören.
Även laddomaten från våran vedpanna hörs en bra bit runt om i huset i rören. Jag är mycket uppmärksam på ljud (läs känslig) så för mig är det noterbart direkt medans övriga familjemedlemmar inte hör ljudet utan att anstränga sig.
Vi drar ofta igång diskmaskinen på kvällen innan läggdags så det gör att hydroforen går igång någon gång. Ibland får hydroforen frispel och hakar upp sig 5-10ggr när den är färdig vilket gör att ljudet blir mer intensivt och detta sker helt oregelbundet.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Du har en pelletspanna

Du skriver att du har en pelletspanna och då utgår jag från att du har vattenburen värme och även en hydrofor i källaren.
Vår gamla hydrofor från 70 talet gör något märkligt ljud när den byggt färdigt trycket. I ett par sekunder låter ett pulserande knäppande klickljud som fortplantar sig längs med vattenrören.
Även laddomaten från våran vedpanna hörs en bra bit runt om i huset i rören. Jag är mycket uppmärksam på ljud (läs känslig) så för mig är det noterbart direkt medans övriga familjemedlemmar inte hör ljudet utan att anstränga sig.
Vi drar ofta igång diskmaskinen på kvällen innan läggdags så det gör att hydroforen går igång någon gång. Ibland får hydroforen frispel och hakar upp sig 5-10ggr när den är färdig vilket gör att ljudet blir mer intensivt och detta sker helt oregelbundet.
Edit: Jag sover med ett par Beoplay h9i nuförtiden
 
N Nyfiknast skrev:
Du har en pelletspanna

Du skriver att du har en pelletspanna och då utgår jag från att du har vattenburen värme och även en hydrofor i källaren.
Vår gamla hydrofor från 70 talet gör något märkligt ljud när den byggt färdigt trycket. I ett par sekunder låter ett pulserande knäppande klickljud som fortplantar sig längs med vattenrören.
Även laddomaten från våran vedpanna hörs en bra bit runt om i huset i rören. Jag är mycket uppmärksam på ljud (läs känslig) så för mig är det noterbart direkt medans övriga familjemedlemmar inte hör ljudet utan att anstränga sig.
Vi drar ofta igång diskmaskinen på kvällen innan läggdags så det gör att hydroforen går igång någon gång. Ibland får hydroforen frispel och hakar upp sig 5-10ggr när den är färdig vilket gör att ljudet blir mer intensivt och detta sker helt oregelbundet.
Tack för svar! Intressant.
Här blev lite dött i tråden från min sida då jag hörde av mig till tidigare ägaren och frågade om de hade en teori eller vetskap.
De hade fått besked från nån som hanterade pelletspannan att det var nån luftare/grej som det blev tryck i när det blåste.
Känsla 1: skönt då vet jag äntligen vad det är! Känsla 2: yes pelletspannan ska slängas ut nästa vecka, yes!

Pelletspannan är precis bytt (färdigmonterad idag), satt mig i soffan och - LJUDET hörs. Dunket, still here.
Och ja, det är något blåsigt ute.
Felsökning fortgår således…
Känsla 3: besvikelse!!!!!
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag hade samma, det var den takmonterade tv-antennen som vibrerade vid hård vind. Själva masten kom i självsvängning då och ljudet spreds i hela huset, om än väldigt tyst så fullt märkbart.
Måste ta tag i den satans antennen. Vem behövs för att montera ner en sådan? Kan ”vem som helst” eller behövs en elektriker? Den används inte.
 
Suttit koncentrerat här i vardagsrummet o lyssnat på ljudet en stund (fortsatt utan att kunna lokalisera det). Funderar på om jag behöver revidera beskrivningen av ljudet. Osäker om det är ett faktiskt dunkande. Låter ev mer som ett ljud med olika högt ljud, eller liksom ljudvåg, snarare än ett dunk. Alltså som om det inte är ett något som slår i något som är själva ljudkällan. Som jämförelsen att det kommer ett ljud från ett vindkraftverk eller hopprep men det är inget som slår i något.
Jakten går vidare.
Tv-antennen är fortsatt misstänkt.
Vattenkärlet på vinden har jag kollat upp. Knäpptyst. Plus bortkopplat efter det att pannan byttes ut.
 
M Magnamagna skrev:
Måste ta tag i den satans antennen. Vem behövs för att montera ner en sådan? Kan ”vem som helst” eller behövs en elektriker? Den används inte.
Ta ned den själv
 
M Magnamagna skrev:
Suttit koncentrerat här i vardagsrummet o lyssnat på ljudet en stund (fortsatt utan att kunna lokalisera det). Funderar på om jag behöver revidera beskrivningen av ljudet. Osäker om det är ett faktiskt dunkande. Låter ev mer som ett ljud med olika högt ljud, eller liksom ljudvåg, snarare än ett dunk. Alltså som om det inte är ett något som slår i något som är själva ljudkällan. Som jämförelsen att det kommer ett ljud från ett vindkraftverk eller hopprep men det är inget som slår i något.
Jakten går vidare.
Tv-antennen är fortsatt misstänkt.
Vattenkärlet på vinden har jag kollat upp. Knäpptyst. Plus bortkopplat efter det att pannan byttes ut.
Har även en hängränna vid taket ovanför balkongdörren som gör väsen ifrån sig när det blåser ute och något plåtbläck ovanför en vindskiva som får vindfång vid lite starkare blåst ute.
Och till och från någon fågel som krafsar på taket.
Kan du beskriva något som liknar ljudet?
Är det metallisk? Surrande? Pulserande? Hög eller låg ton?
 
  • Gilla
Magnamagna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.