Unikt namn
Snickarna hos mig kapade bort den ruttna delen av brädan med multimaskin när den fortfarande satt fast.
 
Unikt namn
B Blå baronen skrev:
Härligt! Men glipan är ju även lite ovanför ditt streck.. men det fyller man med fog eller??
Jag har lite svårt att se hur mycket av brädan som är risig på mobilen. Det var bara för att illustrera snittet som behöver göras.
Du behöver ju bli av med allt som är ruttet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Snickarna hos mig kapade bort den ruttna delen av brädan med multimaskin när den fortfarande satt fast.
A andersmc skrev:
Så här:[bild]
Men Jag hänger inte med det där med 45 grader. Menar du kanten på vänstra plankan??
 
B Blå baronen skrev:
Dum fråga men hur kapar man då? Ska jag ta väck lockpanelen under fönstret och så kapar jag den gamla brädan rakt ut horisontellt med en sticksåg? Funkar det eller ska man ha en annan såg? Tar väck den gamla, målar en ny bräda och spikar dit?
Har du en cirkelsåg?

Ta bort lockbrädan, skruva fast ett stöd, ställ sågen på 45⁰ och ett lagom djup.
 
Unikt namn
B Blå baronen skrev:
Men Jag hänger inte med det där med 45 grader. Menar du kanten på vänstra plankan??
Varje enskild dålig planka ska kapas som Anders bild illustrerar ett par poster upp.

Hos mig gjordes det på frihand, men det lär ju bli mer exakt om man kan ta loss plankan och kapa med gersåg/cirkelsåg.

Hittade en bild.
Nya vita plankor ditsatta på en fasad, kapade i vinkel för vattenavrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De vita är alltså de nya plankorna som är ditsatta efter att ett par ruttna bitar från fasaden kapats bort.

Rakt framifrån är varje bräda kapad i 90grader, men ser man från sidan så har de vinklat snittet så vatten kan rinna ut istället för in bakom fasaden(antar jag) .
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varje enskild dålig planka ska kapas som Anders bild illustrerar ett par poster upp.

Hos mig gjordes det på frihand, men det lär ju bli mer exakt om man kan ta loss plankan och kapa med gersåg/cirkelsåg.

Hittade en bild.
[bild]
De vita är alltså de nya plankorna som är ditsatta efter att ett par ruttna bitar från fasaden kapats bort.

Rakt framifrån är varje bräda kapad i 90grader, men ser man från sidan så har de vinklat snittet så vatten kan rinna ut istället för in bakom fasaden(antar jag) .
Jahaa nu fattar jag(tror jag). Man kapar det så här helt enkelt?
 
  • Illustration av steg-för-steg kapning av metallstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
B Blå baronen skrev:
med en sticksåg? Funkar det eller ska man ha en annan såg?
Multimaskin är verktyget du ska ha.
Har du ingen så grattis, nu fick du behovet så du utan dåligt samvete kan köpa en. Du behöver kanske inte en dyr fein, en grön bosch är nog rätt lämplig nivå för sällananvändaren.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Multimaskin är verktyget du ska ha.
Har du ingen så grattis, nu fick du behovet så du utan dåligt samvete kan köpa en. Du behöver kanske inte en dyr fein, en grön bosch är nog rätt lämplig nivå för sällananvändaren.
 
Unikt namn
B Blå baronen skrev:
Jahaa nu fattar jag(tror jag). Man kapar det så här helt enkelt?
Ja precis, sett från kortsidan av brädan så ser snittet ut sådär. (Utsidan av plankan ligger ju till höger på din bild).
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja precis, sett från kortsidan av brädan så ser snittet ut sådär. (Utsidan av plankan ligger ju till höger på din bild).
Precis.
Toppen
Men det måste ju vara hur svårt som helst att skära ett rakt snitt i 45 grader med en multimaskin också..
 
B Blå baronen skrev:
Precis.
Toppen
Men det måste ju vara hur svårt som helst att skära ett rakt snitt i 45 grader med en multimaskin också..
Det behöver inte vara exakt 45... bara försöka vara stadig på handen och kapa så att du frambringar lutning sånär 45 grader.
 
Unikt namn
B Blå baronen skrev:
Precis.
Toppen
Men det måste ju vara hur svårt som helst att skära ett rakt snitt i 45 grader med en multimaskin också..
Jag skulle nog köra både en och tio övnings-snitt innan jag vågade mig på min riktiga fasad.

Men det såg lätt ut när proffsen gjorde det :p
 
  • Gilla
Blå baronen
  • Laddar…
Mikael_L
Dra ett 90° streck med timmermanspennan över plankan.
Såga sen noga efter strecket, men med något mer än 45° vinkel. Misslyckas detta så kan man minska vinkeln på brädan man sätter dit istället...

Det enda som är viktigt är att snittet i framkant blir rakt, vinkeln är inte så kritisk, den ska bara vara lika med vinkeln på reparationsbrädan eller något mer. Bräderna behöver ju inte direkt ligga an mot varandra där bakom fasadytan.
 
  • Gilla
Blå baronen och 1 till
  • Laddar…
Tänk att du kapar så att vatten som rinner in i det vågräta skarvet måste rinna i 45 graders uppförsbacke.
 
Mikael_L
Ett av problemen vid sådana här lagningar är att hitta en ny planka i exakt lika tjocklek. OK en halv mm fel får man lätt räkna med, och gör inte så mycket. Men de som suttit uppe i många år har torkat ihop bra. Och dimensioner på sågat är inte alltid så high tech.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.