Mikael_L
Nu är jag på gång!
Nu ska det testas, det som alla experter säger är omöjligt.

Bakgrund, jag valde slamfärg, tyckte det verkade trevligt, iofs måla om lite tätare, men enklare ommålning och billigare.
Men det skulle inte vara faluröd, utan i första svängen blandade jag ihop en egen färg av några av Gysinge byggnadsvårds slamfärger. Mycket vitt, en del grön umbra och så tror jag det även blev en liten slatt av något mer, för att slippa ett blåstick (har jag för mig). Men det blev en milt grön färg, kanske borde säga grå med ett litet inslag av grönt, mer.

Jag minns inte alls proportionerna, men det spelar nog ingen större roll nu. Någonstans har jag nog det antecknat.

Men sen blev jag inte så nöjd, väldigt vackert nymålat och ett år efter. Men sen började pigment lakas ur där regn mot fasaden kom åt. Så efter 2-3 år tyckte jag det såg förskräckligt ut.
Så färgen förbättrades lite där det var värst, jag förstärkte också med lite mer linolja för att det förhoppningsvis skulle binda bättre.
Men till sist gav jag upp, tänkte att jag måste prova något annat, och då hade jag sett att man kunde få slamfärg från falu vapen, bruten med brytpastor. Så en brädlapp med ursprungsfärgen togs med och så fick jag ny fräsch färg att måla om med.

Men resultatet blev rätt lika, jättefint 1 år, sen började pigment lakas ur.

Så efter några år har jag blivit allt mer missnöjd över valet av färgsystem.
Det blir inte alls billigt, slamfärger har gått upp i pris så pass att även med 8 års ommålningsintervall kan man inte direkt kalla det billigt. Och ska jag måla om var fjärde år, (och må illa över utseendet sista året innan) så blir det verkligen inte billigt, inte enkelt heller.

Så jag har lagt en del timmar på att ta reda på vad som gäller, om det går att byta färgsystem med framgång.
 
Följer, jag har gjort samma tabbe:
Vit slamfärg på linoljegrundat virke, ser förjävligt ut.:mad:
 
Mikael_L
Mina efterforskningar och undersökningar har först och främst givit mig informationen om att det inte är görligt att byta från slamfärg till något annat färgsystem.
Men di som kallar sig experter, eller verkar vara det, kan ibland undslippa sig att det möjligen kan gå ifall man får bort all gammal slamfärg, men det är ändå ingen garanti.


Men däremot finns det rätt många som låter meddela att de minsann målat över slamfärg och det har gått så bra så. Anekdotiska bevis ... :thinking:


Jaja, vidare har jag identifierat två huvudproblem med att måla över slamfärg med annan färg.
1. Slamfärg har mycket svaga bindemedel (i praktiken mjöl) och sitter dåligt mot underlaget. En ny färg ovanpå slamfärg sitter lika dåligt, riskerar att flagna väldigt lätt. Och de två färgsystemen rör sig även troligen olika vid variation av fukt eller temperatur, vilket troligen försvårar ytterligare (detta sista har jag hittat på själv).

2. Linoljan som finns i slamfärg (många slamfärger!) har krypt in i träet, och riskerar att skapa linoljeblåsor i ett nytt färgskikt en dag då solen ligger på.


Och mina tankar om detta är:
1. Viktigt att få bort mycket av slämfärgen, så den nya färgen får fästa mot trä, inte mot befintlig slamfärg, så mycket som möjligt.

2. Svårt att göra något åt, linoljan får man inte bort på något sätt.
Men här tänkte jag att värst torde det bli med akrylat (eller andra plastfärgssystem), ty de är nog tätast.
Och bäst borde en hederlig gammal alkydoljefärg vara, typ olja mot olja, även om det nu är två olika sorters olja. Det är klart, linoljefärg borde fungera jättebra, men då har jag dels fel panel (sågad yta) samt är inte sugen på att ge mig in i ytterligare en svårt/smalt färgsystem.
 
Hur är det med tjärvitriol tex, skulle inte det funka?
 
Mikael_L
Så den senaste tiden, typ senaste året har jag jagat efter alkydoljefärg.
Men förbannat mig lite att jag inte satt igång detta för några år sedan, alkydoljefärger blir alltmer ovanliga. Nu är oljefärgerna alltmer vattenburna, och jag vill ju av kompatibilitetsskäl ha riktig oljefärg.
Det finns lite, av "skumma märken" på diverse ställen, typ ÖoB, men bara blandade i någon enstaka kulör, och vill jag inte ha stugröd, vit, grå eller svart så blir det svårt.

Men så hittade jag att Byggmax faktiskt har en cuprinol alkydoljefärg i sortimentet och en del Byggmax har möjlighet att bryta till valfri kulör. (y)
https://www.byggmax.se/träfärg-vit-p192581#909=16468
Blev kanske fel, jag tror det var en bas (för brytning), men den finns också.

Så nu har jag tjackat en tia av denna, ...bruten till ungefär samma kulör som det var innan, ja innan pigmenten började lakas ut. :mad:
 
Claes Sörmland
Nästan all grundfärg är ju alkydbaserad även om den är vattenburen. Har du väl lyckats få grundolja och grundfärg att bita sig fast i den pudriga utan så lär mellanstrykning och slutstrykning vara av mindre betydelse tänker jag.
 
Mikael_L
Så nu är tärningen kastad!

Jag köpte dessutom en sådan här grundfärg, också alkydoljeteknologi. (men från annan butik)
https://www.nordsjo.se/sv/produkter/nordsjo-tinova-traditional-primer-exterior
Och lät även bryta denna i ungefär samma kulör, med påtalandet att denna inte ingår i brytsystemet, så färgen blir kanske inte exakt som tänkt.
Men jag tycker det blir bra, jag tänkte nämligen prova att köra med ett lager grundfärg och ett lager med färdigstrykning, och då är det ju bra om även grunden ger bra färgtäckning.



Så just nu håller jag på med att avlägsna gammal slamfärg.

Vägg med delvis borttagen gammal slamfärg, exponerat trä till vänster, fast färg under takfoten till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och såhär ser det ut.
Till vänster har jag fått bort mycket färg.
Området till höger är slamfärg som ska bort, den nedre delen som är i uruselt skick är mycket lätt att få bort färgen ifrån, ner till trärent. Alla slags verktyg är effektiva.
Men upptill, under takfotens skydd, där sitter däremot färgen riktigt jäkla hårt. Ett elände att få bort.
Jag har provat diverse verktyg/metoder.
Jag tar det i nästa inlägg.
 
Redigerat:
Mikael_L
H hackatall skrev:
Följer, jag har gjort samma tabbe:
Vit slamfärg på linoljegrundat virke, ser förjävligt ut.:mad:
Är du säker på att det är grundat med linolja?
Eller är det en mer normal oljegrund, lämpad för de vanliga färgsystemen, akrylat eller vanlig oljefärg (som ofta är vattenbaserad idag).

Jag har nämligen aldrig sett färdiggrundade fasadbräder med linolja, det kan väl bara vara lämpligt om man ska ha linoljefärg. Som alltså inte är samma som oljefärg, eller mer ofta benämnd alkydoljefärg.
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nämligen aldrig sett färdiggrundade fasadbräder med linolja, det kan väl bara vara lämpligt om man ska ha linoljefärg. Som alltså inte är samma som oljefärg, eller mer ofta benämnd alkydoljefärg.
Lite färgkemi:

Typiskt sett så har man grundat trä med linolja (och blandningar med andra omättade oljor) innan man har målat med alkydoljefärg. Det beror på att alkydoljekemin bygger på stora syntetiska polymerer mellan glycerol, alkydgruppen och omättade fettsyror från t ex linolja. Dessa polymerar tränger dåligt in i underlaget så den rollen fick kokt linolja i organiskt lösingsmedel spela. Linolja är en mindre molekyl. Sen efter att lösningsmedlet har avdunstat från färgen några timmar efter strykningen så blir alkydoljan en vattenolöslig men kladdig film. Det som sen händer de närmsta dagarna är att dubbelbindningarna i de omättade fettsyrorna i alkydfilmen samt linoljan som man har grundoljat med oxiderar med hjälp av luftens syre. De bildar ett nätverk och därmed en plastisk film som inte är kladdig.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är alltså även dagens oljegrund linolja?
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är alltså även dagens oljegrund linolja?
Jag tror att dagens vattenburna grundolja är en blandning av alkyderpolymerar som jag beskrev ovan och omättade (=torkande) oljor. Detta eftersom de kallas för "djuppenetrerande" och det kräver oljor av mindre molekylstorlek än alkydkemin. Sen har de gjorts till en vit emulsion med ett emulsionsmedel, ett diskmedel.

Om oljan är linolja är en annan fråga. Troligen används någon annan omättad olja nästan uteslutande som är billigare. Linolja är dyrt. Sojaolja eller något derivat lär vara helt dominerade eftersom den är billig och har en rejäl mängd omättade fettsyror så den är torkande.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är du säker på att det är grundat med linolja?
Eller är det en mer normal oljegrund, lämpad för de vanliga färgsystemen, akrylat eller vanlig oljefärg (som ofta är vattenbaserad idag).

Jag har nämligen aldrig sett färdiggrundade fasadbräder med linolja, det kan väl bara vara lämpligt om man ska ha linoljefärg. Som alltså inte är samma som oljefärg, eller mer ofta benämnd alkydoljefärg.
Japp, helt säker. Målade allt själv.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Claes Sörmland
Googlade och banne mig är det inte linolja i t ex Biltemas Grundolja V:

Hink med Grundolja V från Biltema och produktinformation som anger linolja som bindemedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För min egen del så blir jag osäker på hur stor risken är att de nya färglagren kommer flagna när det finns spår av pudrig slamfärg kvar.
För det kommer alltid finnas kvar lite av slamfärgen.
 
Claes Sörmland
Jag kan ju fylla på hur jag målade en dörr i källaren där tidigare ägare geggat på faluröd slamfärg. Detta var en enkel brädfodrad sak som satt innanför ytterdörren till gamla potatiskällaren. Oisolerat, gammalt hus.

Först oljade jag den med halvolja (50% terpentin + 50% kokt linolja). Det band den gamla slamfärgen och det blev som en faluröd oljefärg. Efter det så målade jag med Grundfärg V (standard vattenbaserad alkyd). Sen blev det ett lager mad vanlig akrylatfärg.
 
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först oljade jag den med halvolja (50% terpentin + 50% kokt linolja). Det band den gamla slamfärgen och det blev som en faluröd oljefärg. Efter det så målade jag med Grundfärg V (standard vattenbaserad alkyd). Sen blev det ett lager mad vanlig akrylatfärg.
Hur länge sen var det du gjorde detta?
Och hur har det fungerat?

Men detta var alltså i princip inomhusmiljö då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.