Smutsig motorsågskåpa med synliga kedjespänningsmekanismer och delar av motorsågens inre struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorsåg med borttaget svärd och kedja, synlig kedjespänningsmekanism och löstagbar kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en motorsågs kedjedrev och kåpa med synliga spår av smuts och sågspån, indikerar underhållsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husqvarna motorsåg modell 435 X-Torq med orange kåpa och märkeslogo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Husqvarna motorsågskedja och svärd med synlig kedjespänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Husqvarna motorsåg med avtaget svärd och kedja, och synlig spänningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej , förmodligen en ren nybörjarmiss?
Har en ny 435 som stannade och kedjan gick inte att dra för hand, Tog av kedja och svärd, gjorde rent satte tillbaks justerar kedjespänningen. Problemet är att jag kan inte dra åt muttern som håller kåpan för hårt för då går inte kedjan dra runt för hand och maskinen startar inte. När jag bara drar åt den lite grann så skruvar den upp sig och kedjan hoppar av.
 
Redigerat:
A
H Haz6909 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej , förmodligen en ren nybörjarmiss?
Har en ny 435 som stannade och kedjan gick inte att dra för hand, Tog av kedja och svärd, gjorde rent satte tillbaks justerar kedjespänningen. Problemet är att jag kan inte dra åt muttern som håller kåpan för hårt för då går inte kedjan dra runt för hand och maskinen startar inte. När jag bara drar åt den lite grann så skruvar den upp sig och kedjan hoppar av.

Du har kedjebromsen aktiverad på kåpan.
Lägg ur den så kan du skruva åt som du ska.
kåpan kommer inte ner dit den ska riktigt utan rider på kopplingen...

tryck fram bågen för kastskyddet, så långt det går. montera dit kåpan och dra åt muttern.
tryck sedan med handen på kåpan och se till så att de klaffar i varandra.
dra sedan bågen bakåt och lägg ur bromsen.
montera alltihopa och kör vidare utan problem.
 
ullberg
Det är inte helt lätt att se på bilderna men tycker det ser ut på din första bild som att kastskyddet är utlöst, då borde det varit väldigt trögt att dra av kåpan och jag trodde knappt man kunde få tillbaka utan att återställa men om det går är det ”by design” som kedjan inte går runt och stämmer med att den inte gick runt innan du började skruva.

EDIT Tvåa på den men om dessutom @Maskintok säger att kastskyddet / kedjebroms (det är väl rätt som du säger att den delen av skyddet heter kedjebroms) lär så vara fallet…

/U
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja det var trögt att få av kåpan , hur återställs kastskyddet?
 
A
Maskintok skrev:
Du har kedjebromsen aktiverad på kåpan.
Lägg ur den så kan du skruva åt som du ska.
kåpan kommer inte ner dit den ska riktigt utan rider på kopplingen...

tryck fram bågen för kastskyddet, så långt det går. montera dit kåpan och dra åt muttern.
tryck sedan med handen på kåpan och se till så att de klaffar i varandra.
dra sedan bågen bakåt och lägg ur bromsen.
montera alltihopa och kör vidare utan problem.
 
A
H Haz6909 skrev:
Ja det var trögt att få av kåpan , hur återställs kastskyddet?
Du har svaret i mitt inlägg
 
A
ullberg ullberg skrev:
Det är inte helt lätt att se på bilderna men tycker det ser ut på din första bild som att kastskyddet är utlöst, då borde det varit väldigt trögt att dra av kåpan och jag trodde knappt man kunde få tillbaka utan att återställa men om det går är det ”by design” som kedjan inte går runt och stämmer med att den inte gick runt innan du började skruva.

EDIT Tvåa på den men om dessutom @Maskintok säger att kastskyddet / kedjebroms (det är väl rätt som du säger att den delen av skyddet heter kedjebroms) lär så vara fallet…

/U
(y)
Jo men visst..
Men ju fler som påpekar det, ju mer lär sig folk. kunskap är erfarenhet och erfarenhet är a och o.. (y)

wax on, wax off:rofl:
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
H Haz6909 skrev:
Ja det var trögt att få av kåpan , hur återställs kastskyddet?
Sorry såg nu i tråden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Haz6909 skrev:
Sorry såg nu i tråden
Hoppas du löser det fort.. (y)
 
ullberg
Det är dessa två tre-armade delar som behöver få kontakt för att kunna återställa skyddet/bromsen:
Närbild av en motorsågs säkerhetsbroms med tre-armade delar och stålband an mot klackar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och så här ser ett icke-utlöst skydd/broms ut på just samma sågmodell (stålbandet ligger an mot klackarna i kåpan)
Närbild av en motorsågs skydd/broms mekanism som behöver justeras för att fungera korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på tidigare modeller (tror iaf det är ålder som avgör, mina äldre sågar har det hur som helst) satt handtaget ihop med kåpan och det var lite lättare att återställa när kåpan var av. vet faktiskt inte varför det ändrades, har inte förstått vad som var nackdelen med att de satt ihop…

/U
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag antar att metallbiten med tre vingar på bild 1 ska gå in i den gråa plastbiten på bild 2 som har motsvarande hål för vingarna?
 
ullberg
Japp, enligt bilden ovan där jag håller upp kåpan mot handtaget

/U
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
ullberg ullberg skrev:
Det är dessa två tre-armade delar som behöver få kontakt för att kunna återställa skyddet/bromsen:
[bild]
och så här ser ett icke-utlöst skydd/broms ut på just samma sågmodell (stålbandet ligger an mot klackarna i kåpan)
[bild]
på tidigare modeller (tror iaf det är ålder som avgör, mina äldre sågar har det hur som helst) satt handtaget ihop med kåpan och det var lite lättare att återställa när kåpan var av. vet faktiskt inte varför det ändrades, har inte förstått vad som var nackdelen med att de satt ihop…

/U
anledningen till att man ändrade var för att spara vikt..
på de äldre satt en vikt i bågen.
För att när sågen kastade så slungades den iväg vikten och då löste skyddet ut.
på modernare sågar sitter vikten inne i vid motorn och motorn blir den slungande dödvikten..
 
A
H Haz6909 skrev:
Jag antar att metallbiten med tre vingar på bild 1 ska gå in i den gråa plastbiten på bild 2 som har motsvarande hål för vingarna?
precis som föregående inlägg beskriver..
tryck lite där klaffarna skall mötas och håll muttern åtdragen..
drag sedan bågen bakåt och sen är bromsen ur.
 
Stort tack för hjälpen Ullberg & Maskintok . nu sitter det rätt Tricket var att sätta dit kåpan utan svärd o kedja först för att få i den rätt och då kunde jag enkelt återställa kastskyddet.
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.